TEST: Renault Talisman – Atac la germani

0
56

renault talisman (7)renault talisman (1)Noul reprezentant al mărcii franceze, în segmentul mediu, vine cu un nume încărcat de conotaţii mistice, Renault Talisman. Se pare, însă, că ia în calcul şi alte calităţi, în afara celor supranaturale, în atacul pe care îl plănuieşte asupra tripletei care domină autoritar clasa medie: Passat, Mondeo şi Insignia.

renault talisman (8)Chiar şi o privire scurtă aruncată noului Renault Talisman este edificatoare: francezii par a fi puşi pe fapte mari. Un amestec armonios de linii curbe, muchii abrupte şi suprafeţe brăzdate de nervuri discrete dau conturul unui automobil deopotrivă elegant şi sportiv. Ar fi fost neinspirat să se fi optat pentru o altă reţetă stilistică din moment ce în clasa C/D bunul gust grefat pe o masă musculară bine definită reprezintă nu un obiectiv, ci o necesitate. Influenţele de la noul Megane sunt evidente la partea din faţă, la cea din spate şi, cum altfel, la planşa de bord. Lămpile de stop îl individualizează cu uşurinţă, iar evacuările trapezoidale de pe margini, cu aspect cromat, adăugă o notă de forţă care te pune pe gânduri. La fel ca şi partea frontală. Calandrul uriaş, cromat şi el, inspiră multă încredere în potenţialul maşinii, iar farurile înguste, cu tehnologie LED, încruntă răutăcios mimica frontală. Îmi dau seama de expresivitatea sa după numărul mare de capitulări de care am avut parte deşi nu solicitasem în niciun fel celor din faţă să se dea la o parte. Simpla prezenţă a Talismanului în cele trei oglinzi a fost suficientă. Surprinzător, printre „victime” s-au numărat câțiva grei din segmentul premium pe care nu-i urneşti de pe banda de lângă axul drumului nici cu buldozerul…

renault talisman (13)De cum deschizi portiera descoperi, la varianta Intense pe care am testat‑o, un protocol de primire curtenitor: scaunul de la şofer culisează spre înapoi pentru a-ţi uşura accesul la volan după care, la apăsarea butonului care porneşte motorul, își reia poziţia memorată pentru condus. Imediat remarci şi spaţiul. Cum era de aşteptat de la o maşină cu o lungime de 4.850 mm, interiorul este de-a dreptul uriaş. Spaţiul avut la dispoziţie de pasagerii din spate rivalizează cu cel alocat pasagerilor faţă, dacă nu cumva îl şi depăşeşte. Nivelul de echipare de top oferă tapiţerie din piele Riviera, de culoare negru-petrol, brăzdată de cusături de culoare maro deschis care se asortează cu ornamentele cu aspect de nuc de pe bord, portiere şi lateralele consolei centrale. Unitatea stilistică este bine argumentată şi de prezenţa aceloraşi cusături de la scaune şi pe partea frontală a planşei de bord. „Tableta” cu care m-am întâlnit și la Megane confiscă toată partea centrală a bordului. Acum însă controlează mai multe sisteme, printre care şi head-up display-ul care poate afişa viteza de deplasare, limita de viteză pe sectorul de drum curent, navigaţia, pilotul automat autoadaptiv şi distanţa în secunde faţă de vehiculul din faţă. Motorul diesel de 1,6 litri (160 CP şi 380 Nm) are un relanti calm pe care nu îl risipeşti dacă selectezi poziţia „D” a transmisiei automate cu dublu ambreiaj EDC (Efficient Dual Clutch).

renault talisman (3)Accelerările sunt line, lipsite de turbulenţe, accentul pe confort fiind evident. Sistemul MultiSense, cel care ajustează modul în care motorul răspunde pe accelerări, reactivitatea transmisiei automate, felul în care lucrează amortizoarele adaptive şi agilitatea sistemului 4Control, dispune de nu mai puţin de patru scenarii distincte: Comfort, Sport, Eco şi Neutru. Mai există şi un al cincilea program care îţi permite să le amesteci pe celelalte patru după cum ai chef să conduci la un moment dat. Te întrebi ce înseamnă „4 Control”?

renault talisman (5) renault talisman (4)renault talisman (2)Dacă eşti fan Renault ar cam trebui să ştii despre ce vorbesc pentru că a mai fost folosit şi pe sprinţarul Laguna Coupé. Dacă nu, se impune o lămurire: nu este vorba de tracţiune integrală după modelul 4Matic de la Mercedes sau 4Motion de la Volkswagen. „4Control” înseamnă că roţile spate sunt şi directoare. Sistemul mai este disponibil pe Espace V şi pe Megane GT sub titulatura de şasiu Active Drive. Resimt intervenţia lui atât în oraş cât şi atunci când mă avânt curajos în giratoriile de pe centura Bucureştiului. Am sentimentul clar că mă aflu într-o maşină de talia unui Clio din moment ce diametrul de bracare este identic cu al acestuia – 10,8 metri. Explicaţia este simplă: la viteze de până la 60 km/h roţile spate virează în sens opus celor din faţă cu un unghi de maxim 3,5°. Practic, pivotez faţă de centrul fiecărui viraj. Deşi strategia se schimbă la viteze mari (roţile spate virează în acelaşi sens cu cele din faţă) efectul este acelaşi: Talisman rămâne lipit de drum în timp ce un bolid de lux care mă urmărea morocănos frânează puternic aproape de apexul curbei din care noi ieşim fără să mă fi atins de frână. Nu este nimic supranatural în acest comportament. Este doar fizică aplicată: „4Control” gestionează forţa centrifugă care împinge maşina către exteriorul virajului prin simpla şi sumara virare a roţilor spate (în mod uzual maxim 2°). Recunosc meritele sistemului mai ales că Talisman are suspensie spate cu bară de torsiune, cu un comportament orientat către confort. O găsesc puțin cam zgomotoasă pe final de cursă, dar fără să deranjeze brutal seninătatea călătoriilor.

Aţâţat de convingerea cu care respectă traiectoriile în viraje, ridic ştacheta: optez pentru programul Sport care mi se pare destul de distractiv. Se pare că obţin mai mult de la maşină dacă trec transmisia în regim manual. Apăs cu râvnă acceleraţia şi schimb precipitat vitezele prin intermediul padelelor din spatele volanului. În ciuda eforturilor la care supun mecanica, nivelul zgomotului interior este demn de clasa din care face parte. La 130 km/h în treapta a şasea, la fix 2.375 rpm, este linişte. Consumul? 6,5-7 litri. Desigur, pe vitezometru există şi marcajul „90”. Îl încerc şi observ că turaţia coboară ţinându-se de mână cu consumul: 1.625 rpm, respectiv 3,5-4 l / 100 km. Îmi place direcţia, controlată cu ajutorul unui volan aplatizat în partea inferioară, care oferă un feedback foarte bine conturat în programul Sport. Un sistem audio Bose cu 13 incinte acustice, nu mai puţin de şapte surse capabile să preia muzica (două porturi USB, Bluetooth, card SD, două conexiuni AUX şi unitate CD), scaune faţă climatizate, dar şi capabile să presteze trei tipuri de masaj, fac şederea la bord din ce în ce mai plăcută cu cât drumul este mai lung.

Text: George DRUGESCU / Foto: Emilia PETRE

 

 

Articolul precedentCabral conduce troleul
Articolul următorCu tractorul Porsche la arat!
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


patru + 1 =