Tunelul aerodinamic Honda: În bătaia vântului

0
65

Studiul rezistenței aerului reprezintă pentru Honda o etapă esențială în dezvoltarea sa, iar pentru asta și-a construit cel mai avansat tunel de vânt din lume. Construcția întrunește funcții separate de testare pentru vehiculele de ultimă generație care vizează modelele de serie și pe cele destinate competițiilor.

Nu mai este un secret faptul că testele aerodinamice reprezintă unul dintre cele mai importante momente ale dezvoltării unui automobil în care dinamica sa trebuie să fie susținută de o rezistență cât mai redusă a aerului în momentul deplasării. În egală măsură ajută și la reducerea consumului de combustibil. Practic sunt momentele în care opiniile inginerilor și ale experților în aerodinamică ajung la un numitor comun.
Aer pentru toți
În cazul în care nu v-ați lămurit încă, în general, un tunel de vânt este o instalație de înaltă tehnologie care imită fluxul de aer din timpul deplasării unui vehicul cu viteză mare în condițiile reale.
Centrul de testare poartă denumirea Honda Automotive Laboratories of Ohio (HALO) și se află pe tărâmul Unchiului Sam, în Ohio, pentru construirea sa fiind necesari cinci ani și peste 124 milioane USD.
Practic, Honda a creat centrul multifuncțional HALO pentru dezvoltarea unor vehicule eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil și care să fie și distractiv de condus. Iar pentru asta tunelul de vânt dispune de o suprafață de 110.000 mp cu o lungime de 200 m și folosește un sistem unic de podea modulară interschimbabilă pentru testări aerodinamice și aeroacustice.
Este vorba despre un sistem rulant cu patru benzi, câte una pentru fiecare anvelopă a vehiculului, proiectat pentru dezvoltarea vehiculelor din producția de masă. Un al doilea sistem, cu o singură bandă lată, este destinat testării mașinilor sport de înaltă performanță, cât și a vehiculelor de curse special construite, tunelul putând genera viteze ale vântului de peste 300 km/h. Ca să vă faceți o idee „vântul” este generat cu ajutorul unui ventilator de opt metri diametru, cu 12 pale construite din fibre de carbon. La rândul său, ventilatorul este alimentat de un motor electric de 5 megawați, care dezvoltă 6.700 CP, și se rotește cu 250 rpm pentru ca fluxul de aer să ajungă la viteza maximă.
Sunetele sunt o problemă?
Centrul găzduiește, de asemenea, un sistem de testare acustică care utilizează microfoane și camere foarte utile pentru designul vehiculelor, în special pentru dezvoltarea mașinilor electrice.
Este vorba despre rețele acustice dispuse în forma unor panouri amplasate în față, lateral și sus, care conțin 502 microfoane direcționale externe și camere de luat vederi, iar pentru cabină rețeaua are 54 de microfoane interne pentru detectarea surselor de zgomot. În ambele cazuri rețelele sunt capabile să facă măsurători de precizie și să colecteze date în timp real.
Aici trebuie amintit că în cazul mașinilor electrice, reducerea zgomotului a devenit un element important în designul acestora deoarece în timpul deplasării zgomotul vântului este mult mai evident în cabină în absența sunetelor motorului și ale sistemului de evacuare. Cu acest sistem de testare acustică, inginerii vor putea localiza mult mai eficient zonele în care zgomotul este generat, atât din exterior cât și în interiorul cabinei.
Și nu în ultimul rând tot procesul are loc pe o placă turnantă cu un diametru de 12 metri și care se poate roti la 180 de grade, față de majoritatea tunelurilor aerodinamice în care suprafețele pentru teste se rotesc doar 15 grade stânga sau dreapta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


5 + sapte =