Eco-șofatul

0
31

La ora actuală galopul prețurilor la combustibil rămâne pentru utilizatorii de autoturisme principalul motiv pentru care buzunarele devin foarte înguste și portofelele extrem de mici. Însă partea cea mai tristă este că le reduce drastic mobilitatea. Deci, ce este de făcut în continuare?

Ideea principală, în cazul în care nu sunteți pregătiți să vă abandonați propria mașină și să rămâneți la cheremul transportului în comun, este să economisiți combustibilul necesar deplasării pe distanțe scurte sau lungi. Nu cred să existe vreo formulă sau rețetă anume pentru așa ceva, dar poate că este bine să țineți cont de câteva lucruri care vă sunt, totuși, la îndemână.

Atenție cum conduceți
Dar ideea de bază de la care ar fi bine să porniți este că, oriunde v-ați duce, cantitatea de combustibil pe care o consumă vehiculul dvs. depinde în mare măsură de modul în care conduceți. Cu alte cuvinte, dacă aveți, cum se spune, piciorul greu pe pedala de accelerație n-are rost să vă mai bateți capul. Altfel… ar fi bine să aveți un stil de condus „zgârcit”. Viteza crește consumul de combustibil ca urmare a rezistenței la rulare a pneurilor și a rezistenței frecării aerului la înaintare. Vehiculele ating un prag optim de consum când ajung la viteze așa numite „de croazieră”, cuprinse undeva între 80 și 110 km/h, iar creșterea în viteză cu fiecare 10 km peste aceste valori duce la creșteri ale consumului între 7% și 14% față de cel considerat economic.
O să spuneți că mersul mai repede s-ar putea să vă economisească timp. Ok, dar nu vă va economisi neapărat bani. Tentația să mergeți cu 130 km pe autostradă, de exemplu, în loc de 100 sau 110 poate adăuga, în medie, între 2 și 2,5 litri la 100 km (sau peste!), evident, în funcție de cilindreea motorului și tipul de combustibil utilizat. Acum veți vedea, în fapt, diferențele între benzină și motorină. Cu alte cuvinte încetiniți și conduceți „zgârcit” și mai ales constant, dacă sunteți un partizan „eco”.
În contrapartidă, dacă aveți un stil de condus neregulat sau agresiv, în genul „zmeul șoselelor” puteți ajunge la un consum de combustibil cu vreo 60% mai mare. Oricum, dacă banii nu reprezintă vreo problemă, atunci puteți să ignorați etapa asta.
Schimbați treapta superioară de viteză „mai devreme”.
Ideea este să nu chinuiți motorul într-o treaptă inferioară, dar încercați să schimbați treptele la o turație de aproximativ 2.000 rpm într-o mașină diesel sau 2.500 rpm într-o mașină pe benzină. O să descoperiți că pe la acest număr de turații este pragul de jos al valorii maxime de cuplu, iar acest lucru poate duce la o optimizare a consumului. Dacă nu sunteți pe fază la aceste indicații și aveți indicatorii de schimbare a vitezelor, atunci ei vă vor arăta cele mai eficiente momente de schimbare a treptelor. Apropo de „constant”, orice creștere a regimului de turații înseamnă de fapt cicluri motor mai multe, prin urmare combustibil ars în plus și, evident, emisii mai multe. Încercați să vă stabiliți un ritm de mers convenabil dvs. în care să aveți cât mai puține depășiri și apăsări pe pedala de accelerație ori de câte ori este posibil. Iar pentru asta poate că nu ar fi rău să vă planificați călătoria pentru eficiență.
Planificarea din timp poate ajuta la optimizarea consumului de combustibil. Un motor rece folosește mult mai mult combustibil în primii 8-10 km, până când atinge temperatura eficientă din punct de vedere al consumului, mai ales când este frig. Așa că, în mod ideal, ați putea combina toate sarcinile zilnice într-o singură călătorie mai lungă. Desigur, acest lucru s-ar putea să nu fie posibil cu drumurile zilnice la serviciu, dar încercați să evitați călătoriile scurte pentru că pot folosi de două ori mai mult combustibil decât o călătorie lungă. Frecările motorului și ale transmisiei cresc dacă uleiul de motor este rece, la fel cu fluidele de transmisie, făcând motorul mai puțin eficient. Planificarea călătoriei poate reduce distanța pe care o parcurgeți, dar mai ales timpul pe care îl conduceți cu motorul rece.
Reduceți sarcina vehiculului pentru că…
Greutatea suplimentară a lucrurilor rămase într-un vehicul necesită mai mult combustibil pentru propulsarea vehiculului. De exemplu, un plus de 50 kg în portbagaj ar putea crește consumul de combustibil cu aproximativ 1%. Transportul mărfurilor pe acoperiș sau un portbagaj de plafon crește, de asemenea, și rezistența la înaintare, ceea ce poate afecta economia de combustibil între 2% și 8% în timpul condusului în oraș și 10% până la 25% pe autostradă la viteze cuprinse între 100 și 120 km/h. Pe scurt, descărcați orice obiecte inutile pentru reducerea consumului de combustibil al vehiculului dumneavoastră.
În ultimă instanță, ideea de feedback, pentru cei care nu-și bat capul cu economia de combustibil, poate că nu este chiar atât de rea. La ora actuală sunt puține autoturisme care nu mai afișează în bord consumul mediu al călătoriei sau cel instantaneu, așa că o privire aruncată din când în când pe ecranul funcțiilor de călătorie vă arată cum stați cu consumul. Iar acest fapt vă poate recompensa orgoliul, dar mai ales portofelul, știind că ați făcut bine ce v-ați pus în minte, adică să conduceți econom. Și, da, veți avea dreptate în acest caz când veți spune că teoria este ca teoria, dar practica este de bază.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


3 × = douazeci patru