Un vehicul de luptă periculos…

0
117

vehicul de lupta (1)Pentru un vehicul de luptă, combinația dintre mobilitate și puterea de foc este unul dintre cele mai importante aspecte pe câmpul bătăliei. Cu cât este mai mobil și dispune de o putere de foc mai mare, cu atât este mai letal. Mașina de luptă a infanteriei, MLI‑84M „Jderul” reprezintă un asemenea exemplu.

În seria de articole realizate cu sprijinul MApN, prin amabilitatea domnului locotenent colonel Cezar Gabriel Stroe şi aportul major al domnului colonel dr. ing. Alexandru-Constantin Caravan, director de program în cadrul Secţiei programe de înzestrare şi Expertiză Tehnică din Departamentul pentru armament, vă prezentăm un vehicul blindat interesant. În cazul în care cuvântul infanterie ne făcea să vedem doar soldaţi cu arma în mână, este momentul să ne revizuim părerea deoarece această maşinărie aparţine infanteriei şi sprijină prin caracteristicile sale acţiunile soldaţilor.
vehicul de lupta (4)Acest vehicul de luptă MLI-84M este blindat, amfibiu, care se deplasează pe şenile, pe orice tip de teren. Cu ajutorul lui se poate transporta grupa de infanterie, aceasta fiind și protejată în același timp. Ajunsă în zona de conflict, se poate angaja în lupta împotriva blindatelor uşoare şi a tancurilor inamice, asupra mijloacelor de transport sau a ţintelor aeriene care zboară la mică altitudine.
Istoria acestui vehicul de luptă începe odată cu dobândirea unei licenţe de fabricaţie a unui vehicul blindat rusesc denumit BMP-1. Ca şi în cazul altor licenţe, România a dorit doar un punct de plecare pentru dezvoltare, nu o copie ad litteram. Asta mai ales după invazia Cehoslovaciei de către ţările Pactului de la Varşovia. Din acel moment, s-a dorit o independență a industriei naţionale de apărare faţă de partenerii externi. Drept urmare, acest vehicul de luptă obţinută în urma modificărilor nu era o copie a blindatului rusesc. Era un produs cu un alt grup propulsor, un șasiu extins, o mitralieră nouă, plus alte modificări. Varianta aceasta, denumită MLI-84, a fost fabricată la Uzina Mecanică Mizil din anul 1984 până în anul 1991.
vehicul de lupta (5)După Revoluţie, datorită noilor cerinţe generate de dorinţa de aderare la blocul Alianţei Nord Atlantice a fost demarat, în anul 1995, programul de modernizare a acestui vehicul de luptă. Maşina infanteriei a fost adusă la standardele NATO. Concomitent, i s-au sporit caracteristicile cu ajutorul noilor sisteme care au fost implementate cu ocazia acestei evoluţii. A rezultat practic o maşină de luptă nouă denumită MLI-84M „Jderul”. Acesta are performanţe similare blindatelor etalon de pe piaţă precum: Bradley, Marder, Warrior, BMP 3.
vehicul de lupta (2)În cadrul programului de modernizare au participat atât companii din România – MFA Mizil, cât şi companii cunoscute de profil din străinătate. În acest sens au participat, de exemplu: Rafael din Israel, Rheinmetall şi Diehl din Germania, General Dynamics şi Caterpillar din SUA, Sagem din Franţa. Deoarece intervenţiile au fost majore, o să ne rezumăm să le amintim pe cele mai importante.
Sub „capota” acestui vehicul de luptă întâlnim un agregat diesel Caterpillar care furnizează o putere de 400 CP şi un moment maxim de 1.560 Nm. Acesta poate funcţiona cu combustibil unic. O altă componentă majoră care a fost înlocuită a fost turela. Intitulată OWS-25R, este un sistem de luptă modern, cu un singur post de lucru care îi asigură operatorului acelaşi grad de protecţie similar cu şasiul maşinii. Aceasta este dotată cu un tun automat calibrul 25 mm, cu o cadenţă de 600 de lovituri pe minut, o mitralieră jumelată calibru 7,62 mm, o instalaţie de lansare rachete antitanc şi o cameră termală. Rachetele folosite sunt modelul Spike din generaţia 3+. Asistarea lor electro-optic asigură lovirea țintelor cu o precizie foarte ridicată pe timp de zi sau de noapte, până la o distanţă de 4.000 m. Posibilitatea lor de lansare şi de a desfăşura acţiuni de luptă antitanc face ca acest sistem să fie unul dintre cele mai performante, prin combinaţia oferită de agilitatea, profilul redus al vehiculului şi puterea de foc disponibilă. Restul armamentului de pe turelă face ca maşina de luptă să poată fi folosită împotriva unor ţinte diversificate: vehicule de luptă ale infanteriei, transportoare de personal, vehiculelor de recunoaştere, fortificaţii, infanterie, poziţii antitanc şi elicoptere sau ţinte aeriene care zboară la joasă înălţime. Șenilele au fost şi ele înlocuite cu unele cu pernă de cauciuc, care le conferă o durată de viaţa mult mai mare. Ca o paranteză, unul dintre cele mai performante tancuri de pe piaţă, „felina germană” Leopard 2, este echipată cu un sistem similar.
vehicul de lupta (6)Pentru că oamenii contează, s-a acordat o atenţie sporită şi protecţiei acestora prin capacitatea antiatomică și antichimică, instalaţiile automate de stingere a incendiilor, blindajul carcasei sau faptul că operatorul turelei se află sub nivelul plafonului general. În concluzie, „Jderul” reprezintă prin caracteristicile sale o unitate importantă intrată în dotarea Forţelor Terestre Române.

Date tehnice MLI‑84M „Jderul”
• Şenile cu perne de cauciuc;
• Motor Diesel : 400 CP;
• Viteza maximă de 60  km/h;
• Traversează vaduri sau ape de maxim 1,2 m adâncime;
• Tun automat calibru 25 mm;
• Mitralieră jumelată calibru 7,62 mm;
• Instalaţie lansare rachete antitanc Spike din generaţia 3+.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sapte − 3 =