Pentru vehiculele autonome pierderea semnalului GPS atunci când intră în „canioanele urbane” din orașele din întreaga lume ar putea reprezenta un impediment pentru siguranța călătoriei. Dar specialiștii englezii susțin că situațiile de acest gen pot fi ameliorate cu tehnologii suplimentare.
Urbanizarea extinsă, unde creșterea continuă a numărului de clădiri înalte, de genul zgârie-norilor, și a dezvoltării infrastructurii urbane, este principala cauză a formării „canioanelor urbane”. Ce sunt acestea, de fapt? Practic, sunt reprezentate de străzi cu o mare densitate de clădiri înalte situate pe ambele părți ale acestora. Acest lucru poate provoca degradarea sau pierderea semnalului GPS la nivelul solului, fie prin disiparea semnalului venit de la satelit, fie prin efectele multiple provocate de semnalele unui emițător. Acestea se deplasează pe mai multe rute și ajung la receptor în momente diferite provocând imagini fantomă sau distorsiuni audio, de exemplu.
Numărul clădirilor înalte de peste 200 de metri a crescut exponențial în ultimii cinci ani, iar anul acesta, în ciuda crizei pandemice, trendul se păstrează. Iar întreruperea semnalelor GPS prin erori de conexiune sau degradările multiple ale acestora are reale implicații operaționale și de siguranță pentru sistemele din vehiculele autonome care se bazează foarte mult pe navigarea prin satelit.
Chiar și o clădire standard cu trei etaje este suficientă pentru perturbarea semnalului la nivelul solului. Iar problema devine și mai acută la latitudinile mai mari, unde sateliții tind să fie mai departe de ariile respective. În cazul în care nu există zone adecvate de incidență a undelor, vehiculele autonome care rulează în aceste medii pot fi afectate, inclusiv mijloacele de transport în comun, vehiculele de transport marfă și automobilele.
Petele solare, vântul solar și sateliții GPS
Cu toate acestea, canioanele nu sunt singura problemă referitoare la dependența de GPS. O altă cauză, care unora li se va părea S.F., sunt petele solare. Formate în câmpului magnetic al soarelui, pe parcursul unui ciclu de 11 ani al, acestea provoacă modificări semnificative ale vântului solar. Iar acest fapt are impact asupra atmosferei superioare a Pământului care, la rândul său, poate interfera cu sateliții GPS.
Soluția britanică pentru mașinile autonome
Totuși, pe tărâm englezesc o firmă de software pentru mașinile autonome, Oxbotica, a găsit o soluție de remediere a acestor situații prin folosirea unui mix de radare, camere și lasere pentru navigare și localizare care să completeze GPS-ul.
Noua tehnologie dedicată deplasării autonome este capabilă să funcționeze independent de orice infrastructură externă, permițând localizarea continuă și controlul sigur al vehiculelor pe care este implementată, chiar și fără semnal GPS. Sistemul de localizare nu se bazează pe o singură modalitate de senzor și, în schimb, folosește un amestec de radar, laser și cameră de luat vederi pentru permiterea funcționării autonome într-o gamă vastă de setări, pe orice platformă de vehicul și în orice condiții.
Această tehnologie de pionierat a funcționat deja într-o serie de medii fără acces la GPS, de exemplu în mine și cariere, în interiorul depozitelor și în „canioanele urbane” din Europa, Asia și America. Utilizează același software pentru deplasarea vehiculelor autonome, în orice mediu, fără să fie nevoie să se schimbe o singură linie de cod.
Despre noua soluție de abordare a autonomiei, Ben Upcroft, Vicepreședinte al tehnologiei de la Oxbotica, a declarat:
„Există atât de multe canioane urbane și GPS-uri nevăzute în localitățile, orașele și zonele noastre rurale, încât nu ne putem baza pe GPS pentru o navigare exactă.
În timp ce acest lucru poate prezenta o problemă pentru unele vehicule autonome, software-ul nostru este conceput pentru atenuarea acestui lucru și este capabil să funcționeze independent de un semnal GPS, ajutându-ne să aducem autonomie oricărui vehicul din orice mediu, iar acesta este punctul central al viziunii noastre privind autonomia universală.”