În secolul informaticii şi al noilor tehnologii de comunicaţii să te apuci de o afacere care are ca scop producţia de automobile destinate „maselor” poate să nu pară cea mai isteaţă mişcare, dacă se are în vedere concurenţa acerbă de pe piaţă.
Eroii acestei poveşti sunt din Vietnam, un stat a cărei economie este centralizată, dar care încearcă o deschidere, probabil similară cu ce s-a reuşit deja în China. Noua marcă se va numi Vinfast şi face parte din grupul de firme Vingroup care activează în mai multe domenii economice, printre care comunicaţiile, sănătatea sau educaţia.
Vietnamezii sunt puşi pe fapte mari lucru demonstrat şi de activităţile de pe teren unde deja au început lucrările de construire a viitoarei fabrici de automobile. Dar ca să faci maşini ai nevoie de nişte proiecte foarte bine puse la punct, de la concept până la producţia în sine. Pentru viitoarele modele, patru la număr ca să fiu mai exact, au apelat la o competiţie de design la care au participat studiouri de design cunoscute. Prin urmare strategia aleasă de grup a fost una de succes și din punct de vedere al publicității obținute în presa de specialitate prin participarea unor nume precum Pininfarina, Italdesign sau Zagato.
Competiția s-a desfășurat în două faze. Prima pentru un SUV şi un sedan, iar a doua pentru un automobil de oraş cu propulsie clasică şi unul cu propulsie exclusiv electrică. Acestea au fost supuse ulterior votului public pe o platformă online, unde câteva zeci de mii de utilizatori au participat la stabilirea soluţiilor câştigătoare. Cei care au reuşit în mod uimitor să îşi impună toate cele patru modele cerute, pe parcursul celor două etape, au fost italienii de la Italdesign, un nume foarte apreciat în lumea auto.
Propunerile acestora sunt foarte îndrăzneţe, abordând un limbaj dinamic cu accente premium din punct de vedere al prezenţei generale şi al detaliilor elaborate. Este o dovadă a talentului, dar mai ales a modului în care aceştia au reuşit să sintetizeze şi să transpună în designul vehiculelor aspiraţiile publicului care a votat online.
Asta dacă nu auzim ulterior de cine ştie ce scandal legat de modalitatea de vot, însă, trebuie să recunoaștem că maşinile propuse arată bine. Probabil de o importanţă majoră a fost şi faptul că tot Italdesign câştigase şi prima etapă, asta ajutând cumva în faza a doua. Aceştia practic au completat cu ultimele două modele o paletă unitară din punct de vedere al identităţii de marcă.
Zona frontală tratează cu mare atenţie acest fapt, grila având litera „V”, aceasta fiind şi prima literă regăsită atât în numele grupului cât şi a ţării din care vor proveni automobilele. Există şi o asemănare cu modul în care Vauxhall îşi sublinia „V”-ul propriu, însă, per total, abordarea este reuşită şi facilitează recunoaşterea rapidă a acestor modele ca făcând parte dintr-o familie comună. În privinţa dezvoltării acestor propuneri, Vinfast doreşte să stabilească parteneriate cu firme cunoscute din domeniu, fapt ce a condus la discuţii avansate cu grupul Bosch sau Magna de exemplu. După cum vedem ambiţiile asiaticilor sunt foarte mari. Rămâne de văzut când şi în ce mod propunerile italienilor vor ajunge să fie implementate de vietnamezi într-un produs de serie la un preţ competitiv.
Text: Gabriel MANOLE /Foto: Italdesign