Inginerii de la Volvo Trucks au dezvoltat primul vehicul hibrid proiectat pentru aplicații pe distanțe lungi. Consumul de combustibil s-a diminuat cu aproape o treime față de varianta convențională.
De fapt suedezii au prezentat prima oară Volvo Concept Truck în mai 2016, iar la ora actuală, după îmbunătățirea aerodinamicii, a rezistenței la rulare și reducerea greutății, noua versiune include și un sistem de propulsie hibrid, unul dintre primele de acest gen pentru camioane grele destinate aplicațiilor pe distanțe lungi.
Trenul de rulare hibrid funcționează prin recuperarea energiei la deplasarea pe pante cu înclinare mai mare de 1% sau la frânare. Energia recuperată este stocată în bateriile vehiculului și folosită pentru alimentarea acestuia în modul electric pe drumuri plane sau pe distanțe mici, cum sunt cele necesare traversării unei localități. O versiune îmbunătățită a sistemului de asistare a șoferului, Volvo Trucks I-See, care a fost dezvoltat special pentru sistemul de propulsie hibrid, în fapt un cruise control predictiv, analizează topografia drumului folosind informații de la GPS și harta electronică. Folosind un algoritm avansat, bazat pe înclinația drumului și anticiparea vitezei de deplasare, sistemul calculează utilizarea cea mai economică și eficientă atât a motorului diesel cât și a celui electric, precum și timpii optimi pentru utilizarea energiei recuperate.
În transportul pe distanțe lungi se estimează că sistemul de propulsie hibrid va permite motorului cu ardere internă să fie oprit până la 30% din timpul de conducere. Acest lucru va economisi între 5 și 10% din combustibil, în funcție de tipul de vehicul sau de caracteristicile dinamice, precum și ciclul său de rulare. Acesta oferă, de asemenea, capacitatea de a conduce în modul complet electric timp de până la 10 kilometri care să permită vehiculului să opereze cu zero emisii și zgomot redus.
Unul dintre factorii cheie din spatele reducerii consumului de combustibil este îmbunătățirea cu 40% a eficienței aerodinamice de care au beneficiat atât capul tractor, cât și remorca.
„Am modificat întreaga platforma si optimizat‑o pentru aerodinamica îmbunătățită cât mai mult posibil. De exemplu, folosim camere video în loc de oglinzi retrovizoare. Acest lucru reduce rezistența aerului, deci este nevoie de mai puțină energie pentru a propulsa camionul”, explică Åke Othzen, șef manager de proiect la Volvo Trucks.
În plus, față de îmbunătățirile aerodinamice, vehiculul concept este echipat cu pneuri nou dezvoltate cu rezistență redusă la rulare. Remorca are o greutate cu două tone mai mică decât trailerul de referință, ceea ce contribuie la reducerea consumului de combustibil și permite transportarea unei sarcini utile mai mari.
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: VOLVO