XPENG X9: monovolumul electric de lux care vine în Europa

0
150

XPENG, producătorul auto chinez cunoscut pentru SUV-urile sale G6 și G9, pregătește ofensiva pe piața europeană cu un model atipic: monovolumul electric X9. De dimensiuni impresionante și cu un design orientat spre confort și tehnologie avansată, XPENG  X9 promite să fie o alternativă serioasă la modelele de top, precum Mercedes EQV și Volkswagen Multivan.

Un format rar pentru Europa, dar cu ambiții mari

XPENG X9 mizează pe un segment aproape inexistent în Europa: cel al monovolumelor electrice de mari dimensiuni. Cu o lungime de 5,29 metri, o lățime de 1,99 metri și un ampatament generos de 3,16 metri, X9 depășește chiar și rivali consacrați, precum Lexus LM și Mercedes EQV. Păstrează, totuși, o identitate proprie, departe de imaginea utilitară a multor monovolume.

Interiorul monovolumului este conceput pentru confort și rafinament, cu șapte locuri distribuite în configurația 2+2+3: două fotolii individuale pe rândul al doilea și o banchetă cu trei locuri în spate. Versiunea europeană ar putea suferi modificări în acest sens, existând și opțiunea unei configurații exclusiv de patru locuri, după modelul Lexus LM 350h.

Confort de clasă business și dotări premium

XPENG X9 este echipat cu funcții de lux: scaune reglabile electric, ventilate, masante și cu înclinare automată, plus tetiere motorizate. În plafon este integrat un ecran de 21,4 inci retractabil – o soluție diferită față de televizoarele clasice montate în spatele scaunelor din față la alți concurenți.

Spațiul interior este completat de un compartiment frigorific/încălzitor și un portbagaj modular, cu un volum care variază între 755 și 2.554 litri – un avantaj notabil pentru utilizatorii care pun accent pe versatilitate.

Arhitectură pe 800 V, autonomie de până la 740 km

Sub caroseria impunătoare se ascunde o platformă electrică modernă cu arhitectură pe 800 de volți. XPENG X9 oferă două opțiuni de baterii: una LFP de 94,8 kWh, cu autonomie de până la 650 km, și alta NMC de 105 kWh, ce permite o autonomie maximă de 740 km, ambele măsurate pe baza ciclului de testare chinez CLTC. Mai mult ca sigur, valorile de autonomie în ciclul european WLTP vor fi mai reduse atunci când mașina va fi testată corespunzător.

Timpul de încărcare este remarcabil – între 12 și 20 de minute pentru 10-80%, în funcție de versiune, cu condiția utilizării unei stații de 480 kW. Versiunea cu tracțiune spate are un singur motor electric, ce dezvoltă 320 CP, și rezolvă sprintul 0-100 km/h în 7,7 secunde. Variante de top are tracțiune integrală, fiind echipată cu două electromotoare (503 CP, în total), și accelerează în doar 5,7 s de la zero până la 100 km/h.

Suspensia pneumatică cu amortizare adaptivă și roțile spate viratoare contribuie la un confort superior, indiferent de dimensiunile vehiculului. Cu toate acestea, în mod surprinzător, X9 renunță la tehnologia LiDAR – un pas diferit față de alte modele XPENG.

Inteligență artificială de generație nouă și autonomie extinsă

Unul dintre cele mai importante puncte forte ale XPENG X9 este sistemul avansat de conducere autonomă, Navigation Guided Pilot (NGP), alimentat de un cip AI proprietar – Turing. Potrivit CEO-ului XPENG,  He Xiaopeng, acest cip este de două ori mai puternic decât unitățile HW4 de la Tesla și oferă capabilități autonome extinse, inclusiv în zone necartografiate. Dezvoltarea propriului hardware și software permite XPENG să se distanțeze de dependența de cipurile Nvidia, păstrând un control total asupra performanțelor sistemului.

Lansare europeană în 2025 și preț comparabil cu Mercedes EQV

Comercializat deja în China, XPENG X9 va debuta pe piața europeană în a doua jumătate a anului 2025. Modelul a fost îmbunătățit semnificativ față de prototipul inițial, cu 496 de modificări și o treime din componente înlocuite. Prețul de pornire al modelului XPENG X9 în China este de aproximativ 48.000 de euro, însă în Europa se estimează că va ajunge în jurul valorii de 80.000 de euro – comparabil cu Mercedes EQV, dar cu o autonomie superioară.

Un pariu riscant sau o revoluție pe roți?

Într-un peisaj european dominat de SUV-uri, succesul unui monovolum electric de lux nu este garantat. Totuși, XPENG pariază pe o nișă neacoperită și propune un produs diferit, cu argumente solide pe partea de tehnologie, autonomie și confort. Rămâne de văzut dacă publicul european va îmbrățișa acest format reinventat sau va rămâne fidel clasicilor deja consacrați.

Vă recomandăm și:

Xpeng vrea să producă automobile electrice în Europa: strategie pentru a „dribla” taxele

XPeng Land Aircraft Carrier: van electric cu elicopter integrat

Honda – Scaunul perrr-fect

Leapmotor C10: versiune cu range extender pentru piața europeană

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

3 × 2 =