Vali Porcişteanu este fără îndoială cel mai rapid pilot român de raliuri. Campion naţional în 2011 şi vice-campion în 2012, când a fost întrecut cu puţin de celebrul Francois Delcour, Vali a condus prima etapă a sezonului, Tess Rally Braşov, după o demonstraţie de forţă pe una dintre probele speciale în care a câştigat peste 1 minut faţă de adversari. Raliul s-a terminat însă cu un incident pe ultima probă, iar Vali a fost nevoit să se mulţumească cu prea puţin.
Auto Test: Cum ai simţit prima etapă, cea de la Braşov?
Vali Porcişteanu: Repede, entuziasmant, electrizant. Apoi teatral, accidental şi încet, pe final (zâmbeşte). Iau mereu tot ce e mai bun cu mine în maşină. Gândurile bune, atenţia şi inspiraţia de la cei care îmi vor binele. Încerc mereu să fiu cel mai rapid şi nu mă las deprimat de probele speciale în care nu am cel mai bun timp, ci încerc să revin şi să le câştig pe următoarele. La Braşov am avut clipe când pluteam pe probele acoperite cu zăpadă, gheaţă sau apă. Apoi, pe final, am avut o incursiune în „decor” şi visul la victorie s-a năruit. Sunt mulţumit însă de parcursul de până în acel moment. Am condus raliul în faţa tuturor S2000-urilor şi în faţa adversarilor foarte rapizi, în frunte cu Francois Delcour. Asta nu e puţin, dar se putea şi mai mult. Ne regrupăm şi încercăm din nou data viitoare!
AT: Ai o activitate de PR foarte intensă. Cum îţi petreci săptămâna atunci când nu eşti la curse?
V.P.: Cred cu tărie că un pilot trebuie să fie în permanentă relaţie cu lumea care îl înconjoară. Pe lângă faptul că suntem sportivi, suntem de multe ori exemple şi chiar unelte de marketing. Sunt roluri pe care trebuie să ştim să ni le însuşim. Îmi place să fiu mereu în contact cu oamenii. Cum zic englezii, sunt „a people’s person”. Răspund mereu cu plăcere la invitaţii şi nu trec câteva zile să nu fiu prezent la o emisiune TV, sau să nu am invitaţi pe care să îi iniţiez în tainele pilotajului. Totul în scopul promovării acestui sport de care sunt îndrăgostit şi care, sunt convins, mi-a oferit mai multe decât pot eu să îi ofer lui! De curând, spre exemplu, am fost invitatul Poliţiei Argeş la o serie de expuneri pentru liceenii care îşi vor lua peste puţin timp carnetul de şofer şi cărora le-am povestit cât de important e să respectăm Codul Rutier. De asemenea, i-am avut invitaţi pe rugbiştii de la Steaua Bucureşti şi am „patinat” cu maşina pe gheaţă împreună cu Roberto Gliga, jucător la echipa naţională de hockey! Am avut şi alte activităţi, dar nu vreau să monopolizez discuţia…
AT: Care e cea mai frecventă întrebare pe care o primeşti de la fani?
V.P.: De cele mai multe ori mă întreabă cum mă comport în trafic şi cum reuşesc să mă abţin de la viteză pe drumurile publice. E unul dintre motivele pentru care recent am lansat proiectul VPDS – Vali Porcişteanu Driving School. Le spun mereu tuturor celor cu care intru în contact cât de important e să fim mereu atenţi şi prevăzători în trafic. Maşina este ceva normal în viaţa fiecăruia dintre noi şi faptul că ne relaxăm la volan ne face să uităm câteodată că trebuie să respectăm anumite reguli şi că trebuie să fim atenţi. Sfatul cel mai important e să facem diferenţa între concursurile în care avem circulaţia închisă şi în care scopul e acela de a ajunge cât mai repede de la start la sosire şi drumurile publice, acolo unde cel mai important este să ajungem în siguranţă de la punctul A la punctul B. VPDS îşi propune educarea publicului larg în vederea unei conduite corecte, care să salveze vieţi. Lucrăm în acest sens şi cu Poliţia Română şi nu ne vom opri aici. Urmează proiecte interesante în acest sens. Facem şi pilotaj sportiv, dar asta e altă discuţie (zâmbeşte).
A.T.: Ce urmează în 2013, având în vedere că aţi anunţat un program restrâns în CNR?
V.P.: La curse urmează să facem tot ce putem, eu şi copilotul meu Dan Dobre, pentru a fi din nou primii. Nu o să fie uşor, pentru că avem adversari puternici care beneficiază de maşini foarte competitive, dar nu ne dăm bătuţi niciodată şi abordăm fiecare cursă cu entuziasmul care ne caracterizează. Am trecut prin multe momente dificile şi am reuşit să le depăşim pe toate, astfel încât nu vom începe acum să ne plângem sau să ne mulţumim cu puţin. Adevărul e că deocamdată ştim sigur că vom participa la maxim 7 etape în acest sezon, însă vom aborda fiecare etapă ca pe o cursă decisivă! Referitor la activităţile conexe, vom continua seria de proiecte interesante Vali Porcişteanu Driving School, urmând să promovăm totul prin activitatea de PR. Sunt optimist şi sper că voi reuşi lucruri foarte pozitive în 2013!
Interviu realizat de Horia ŢOŢU