Cei de la Gordon Murray Automotive și-au etalat primul supercar V12 Spider în care designul s-a îmbinat cu performanțele date de un motor Cosworth cu aspirație naturală. Cum altfel?
Asta pentru că legătura dintre celebrul „făuritor” de motoare și recunoscutul constructor auto britanic a devenit deja o tradiție. Dar până la performanțe, designul este cel care a oferit soluții pentru construirea unei mașinii de dragul… proiectării. Nu este o afirmație elogioasă, dacă ne luăm după spusele renumitului constructor, pentru că V12 Spider este definit de cele șapte principii de bază GMA: perfecțiunea conducerii, reducerea greutății, artă tehnică, marcă premium, întoarcerea la frumusețe și o călătorie personalizată și exclusivistă pentru fiecare posesor al unui model din portofoliu.
Englezii spun că privind modelele actuale T.50 și T.33, GMA nu seamănă cu niciun alt producător de mașini deoarece își proiectează supercarurile în felul său unic. Nu urmează tendințele și nu vizează performanțele în mod special nici acum, nici în viitor. În schimb pune accentul pe puritatea viziunii originale dusă până la nivelul producției fără niciun fel de compromis, fiecare element al unei mașini fiind proiectat conform celor șapte principii enunțate mai înainte.
Spider, la fel ca fratele său coupe T.33, este întruchiparea etosului „Return to Beauty”, dar cu un aspect care promite o experiență de condus și mai antrenantă. Inspirată de modelele anilor ‘60, „decapotabila” are proporțiile optime, iar suprafețele fluide sunt realizate din fibră de carbon și executate cu o acuratețe și atenție „fanatică” asupra detaliilor.
Câteva particularități
Pentru caroseria monococă din carbon a lui T.33 Spider s-a folosit tehnologia iStream Ultralight specifică Gordon Murray Technologies. Asta înseamnă că panourile compozite din fibră de carbon au fost lipite de tuburi din aluminiu extrudat obținându-se o structură a caroseriei ce oferă echilibrul optim între rigiditate ridicată, greutate redusă și niveluri foarte înalte de siguranță și protecție a ocupanților.
Apoi, folosind toată experiența acumulată dintr-o carieră de proiectare a mașinilor de curse echipa de proiectare a obținut o aerodinamică de excepție, fără să recurgă la conductele, „fustele” și splitter-ele ostentative care sunt utilizate de obicei la alte supermașini.
Prin urmare fiecare suprafață de la stâlpul A în spate este unică pentru Spider, dar este evident ADN-ul indus la T.33. Acum, acoperișul are două panouri mobile fabricate din compozit ușor de carbon, ce pot fi scoase și depozitate în portbagajul din față atunci când nu sunt utilizate. Secțiunea fixă a acoperișului are un soi de „contraforturi” elegante care se îmbină în aria capotei motorului, pe care se află „fanoanele” care ajută și mai mult la răcirea motorului. Priza de inducție a aerului spre motor este montată central pe partea fixă, o caracteristică distinctă a lui T.33, ce devine și mai vizibilă pe Spider atunci când panourile mobile sunt îndepărtate.
Tot specific GMA sunt cele două compartimente de depozitare, de 90 de litri, integrate perfect în aripile din spate și care se deschid apăsând un buton ascuns sub ușile diedrice. Mecanismele prin care acestea se deschid, inclusiv compartimente de depozitare, sunt proiectate ingenios deoarece funcționarea lor fără întreruperi este vitală demonstrând astfel că T.33 Spider este un supercar cu adevărat utilizabil și în viața de zi cu zi.
Și încă un punct forte; urmând viziunea de proiectare, pe lângă suprafața complet nouă de la stâlpul A în spate, secțiunea fixă din spate a acoperișului oferă protecție împotriva răsturnării, optimizează rigiditatea și este parte integrantă a designului caroseriei.
Interiorul trebuie să fie simplu, elegant și… analog, care să ofere un mediu cu adevărat concentrat pe șofer. Pentru un supercar punctul focal al panoului de instrumente este turometrul analog de 120 mm diametru, montat central în spatele volanului. Cine vede cele 12 trepte marcate pe suprafața albă nu-și poate imagina că de fapt a fost calibrat la 11.100 rpm, semnalând clar potențialul de performanță al motorului Cosworth GMA.2 V12. De fiecare parte a instrumentului analog sunt afișate ecrane secundare pentru controlul climatizării și infotainment, acesta din urmă având conectivitate wireless Apple CarPlay și Android Auto.
Și pentru că am ajuns la capitolul motor, acesta este construit după specificațiile GMA după principiul „ăl/a mai”, adică cel mai ușor, cea mai mare putere specifică, cea mai mare turație și cel mai rapid răspuns.
Talente sportive
La fel ca la colegul său coupe, inima lui T.33 Spider este un Cosworth GMA.2 V12. Cu alte cuvinte este un „aspirat” de 3,9 litri, iar blocurile cilindrilor sunt dispuse la 65 de grade, fapt care îl face să se potrivească de minune în compartimentul său din șasiul monococă și să contribuie la coborârea centrului de greutate al mașinii. Obsesia proiectanților referitoare la reducerea masei generale a dus la folosirea unor colectoare de evacuare din Inconel (aliaj făcut în principal din nichel și crom), ușoare și capabile să reziste la temperaturi extreme.
S-a renunțat la turboalimentare pentru compromisurile pe care aceasta le impune în răspunsul clapetei de accelerație și în calitatea sonoră a motorului, în schimb i-au distribuit câte două injectoare de combustibil pe fiecare cilindru. Împreună cu inerția scăzută oferită de utilizarea titanului pentru componentele critice, cum ar fi bielele, această combinație oferă o capacitate de răspuns de invidiat în care 75% din cuplul nominal maxim de 451 Nm este disponibil de la doar 2.500 rpm, în timp ce 90% este menținut între 4.500 și 10.500 rpm. Puterea maximă de 617 CP este livrată la 10.250 rpm, cu motorul limitat electronic la 11.100 rpm, moment în care șoferul este răsplătit cu un inconfundabil crescendo al celor 12 cilindri, înainte să treacă în treapta următoare de viteză. Motorul complet cântărește doar 178 kg, greutate ce îl recomandă drept cel mai ușor motor V12 de mașină rutieră din lume. Frumos, nu?
(Articol publicat în nr. 280 al revistei Auto Test Magazin)
Vă recomandăm și: