Cei de la Audi spun că prima mașină de clasă mică produsă în Germania a fost Audi 50. Ba mai mult, „mini Audi” a fost promotorul lui VW Polo!
Model de criză
Dacă este să ne luăm după momentul apariției sale, în vara lui 1974, la scurt timp după criza petrolului din 1973 (și care s-a terminat în martie 1974!), afirmația este cât se poate de corectă. Iar șapte luni mai târziu apărea VW Polo, în 1975, aproape identic din punct de vedere structural. Cu alte cuvinte Audi 50 a apărut la țanc, cu un motor economic și un design considerat de pionierat la acea vreme, cu tracțiune pe puntea față și un motor transversal. Era un hatchback cu două uși, cu un portbagaj mare și spătarul banchetei rabatabil, cu dimensiuni exterioare compacte și performanțe cu caracteristici de conducere foarte convingătoare.
Trebuia să fie modern și versatil, o completare „de jos” a gamei care deținea deja modelele Audi 80 și Audi 100.
Inginerii de la Audi NSU Auto Union AG au început să lucreze la proiect devreme, din 1970. Căutau un succesor al mașinii mici NSU, care se apropia de finalul producției. Dezvoltatorii au urmărit constant obiectivul ca o mașină contemporană trebuie să aibă dimensiunea potrivită pentru cerințele momentului, așa cum se menționa în caietul de sarcini pentru Audi 50.
Inițiative tehnice
Cheia succesului a fost motorul transversal. A fost atuul care le-a permis inginerilor de la Ingolstadt să modeleze o mașină cu un interior relativ mare, în ciuda lungimii sale totale de aproape 3,5 metri.Au fost lansate două versiuni ale „mini Audi”-ului, care cântăreau doar 685 de kilograme fiecare: Audi 50 LS de 50 CP și Audi 50 GL de 60 CP, ambele cu motoare de 1,1 litri. Audi 50 LS dezvolta o viteză maximă de 142 km/h, în timp ce Audi 50 GL atingea 152 km/h. Versiunea de 50 CP folosea benzină obișnuită, însă mașina mai puternică, cea de 60 CP, avea nevoie de super-benzină (cu cifră octanică mare). În 1977 ultima variantă a fost înlocuită cu un motor nou dezvoltat, de 1.300 cmc, care funcționa cu benzină obișnuită.
Audi 50 a fost prezentat presei internaționale în Sardinia, în vara anului 1974. Însă la dealeri a ajuns la sfârșitul lui octombrie, unde Audi 50 LS avea un preț de 8.195 de mărci germane, iar Audi 50 GL ajungea la 8.510 de mărci. Dacă vreți un echivalent grosso modo în euro reduceți fiecare valoare la jumătate și cam pe acolo era prețul.
„Mini Audi”-ul a fost proiectat și dezvoltat inițial la centrul din Neckarsulm și apoi la Ingolstadt, dar a fost construit la uzina Volkswagen din Wolfsburg. Până când să înceapă producția pentru VW Polo, la 31 martie 1975, de pe liniile de asamblare au ieșit 43.002 de unități. Producția sa a încetat în vara anului 1978, moment în care au fost construite 180.828 de unități. Chiar dacă a fost produs pentru o perioadă scurtă de timp, de doar patru ani, Audi 50 a fost modelul care a stabilit segmentul mașinilor de clasă mică în Grupul Volkswagen.
Vă recomandăm și: