Aerul condiționat în mașină

0
58

Au venit căldurile, vă urcați în mașină, dați drumul la aerul condiționat și… nu se răcește în cabină. Ce (nu) se întâmplă?

Imaginați-vă că sunteți la volan, afară sunt peste 30°C și staționați în trafic la un semafor care se încăpățânează să „stea” pe culoarea roșie mai mult decât suportați dvs. căldura degajată de asfalt și cea ambientală. Așa că închideți geamurile, apăsați cu nonșalanță butonul instalației de aer condiționat și așteptați efectul benefic al aerului răcoros care… rămâne cald sau nu mai vine.
În primul caz aveți noroc pentru că totuși instalația funcționează, pe când în celălalt caz deja vă gândiți la dimensiunile portofelului dvs. … asta dacă nu este vorba de vreo situație favorabilă în care o siguranță sau un contact s-a oxidat. Până la urmă, oricum ați da-o, tot trebuie să faceți o escală la service.
Dar până să ajungeți acolo vă gândiți ce anume v-a scăpat de-a lungul timpului de ați reacționat prea târziu. Poate că ați omis, din „relaxare”, faptul că pe ecranul informativ al mașinii v-a apărut din când în când un mesaj care vă anunța că nivelul de „coolant” este prea scăzut. Probabil v-ați gândit că era vorba despre antigel. Asta până când au dispărut și mesajul, și aerul rece.
Dacă ați ajuns la service și vi se spune că vă trebuie doar freon, ați scăpat ieftin și ca bani și ca timp.
În schimb, dacă auziți printre sporovăielile meșterului de la „răcire” cuvântul „compresor” este momentul să vă gândiți la portofel și să cereți mai multe lămuriri despre sistemul de aer condiționat (AC). Așa o să aflați că există un compresor, care are un ambreiaj magnetic; un condensator, practic este un radiator cu o „elice” pentru răcire; supape (sau valve); un evaporator, adică tot un soi de radiator; ventilator, cel din bord; conducte; agent frigorific sau pe românește zis „agent refrigerant” sau „freon”… Și toate acestea funcționează ca un circuit închis, bineînțeles, mai puțin când se pierde freonul.
Acum este momentul în care vă întrebați care este poanta cu agentul de răcire. Pe scurt, freonul se află în stare gazoasă și este introdus în circuitul AC unde presiunea din compresor îl încălzește la o temperatură foarte mare. Apoi este trimis în condensator (radiatorul cu elice) care îl… condensează, adică îl transformă în stare lichidă și pleacă spre ventilatorul și vaporizatorul din bord. Aici se transformă în gaz la o temperatură foarte joasă, cel care răcește aerul din cabina mașinii, și apoi intră mai departe în compresor reluându-se ciclul freonului în circuitul AC.
Este bine de știut că o unitate funcțională de climatizare cu niveluri optime de freon va sufla aer rece sau cald în cabină, în funcție de opțiunile de dvs. Unul dintre semnele evidente că nivelul acestuia este scăzut apare atunci când ventilatorul suflă aer cald sau fierbinte, dacă a fost setat să sufle aer rece. Acest lucru se întâmplă deoarece nivelul de freon este insuficient pentru presurizarea și circularea acestuia în sistemul de climatizare.
Pierderea bruscă a temperaturii de răcire de la orificiile de ventilație ale mașinii în timpul conducerii poate fi însoțită uneori de un miros ușor înțepător în interiorul cabinei, iar în unele cazuri este posibil să auziți și un șuierat de la compresor.
Și apropos de acesta din urmă, ambreiajul său determină presiunea de ieșire spre „radiatorul” de condensare. S-ar putea să auziți un soi de „clic” ori de câte ori porniți climatizarea mașinii. Acest sunet este emis când se cuplează ambreiajul compresorului, care funcționează prin detectarea nivelului de freon, iar când acesta nu poate să fie acționat, înseamnă că agentul refrigerant este insuficient.
De asemenea, scurgerile vizibile sunt un simptom comun al nivelului scăzut al acestuia. Este un indiciu că o parte din freonul sub presiune s-a scurs prin garnituri, pe furtune sau fitinguri.
În general, agentul de răcire conține și puțin ulei care îi permite să lubrifieze compresorul, așa că în stare lichidă arată un pic grăsos. Dacă vă uitați după vreo scurgere verificați diferitele componente ale sistemului AC al mașinii. Inspectați conductele de presiune, puntea din față, acumulatorul, radiatorul și fitingurile compresorului. Dacă observați ceva ca o peliculă sau un flux de lichid pe aceste componente atunci este posibil să aveți o scurgere de freon. Ca să vă convingeți ștergeți această peliculă sau pată și, dacă apare din nou, atunci este bine să mergeți la o verificare specializată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 − trei =