Azimut, primul SUV nou Lada din ultimele trei decenii

0
292

Lada Azimut marchează revenirea constructorului auto rus cu un noul model în segmentul SUV-urilor compacte după aproape 30 de ani. Cu dimensiuni apropiate de cele ale lui Toyota Corolla Cross, motoare modernizate și sistem de infotainment „Made in Russia”, modelul promite revoluție… cu modestă inovație reală.

30 de ani fără SUV nou

Azimut este primul crossover complet nou lansat de Lada în aproape trei decenii, debutând în 2025, la forumul economic de la Sant Petersburg. Bazat pe platforma Lada Vesta (lansată în 2015), noul model primește aproximativ 996 de componente noi sau îmbunătățite – un procentaj nesemnificativ din totalul de peste 30.000 de piese ale unui vehicul modern. Totuși, inginerii de la AvtoVAZ subliniază că proiectul este „100% tehnologic independent”, fără aport vest-european, imposibil în acest context geopolitic.

Design inspirat: Lada întâlnește… Dacia

Estetic, Azimut amintește de modelele Dacia – lucru previzibil, dată fiind colaborarea îndelungată Renault‑Lada dinaintea sancțiunilor. Silueta este tipică pentru SUV‑urile europene moderne: proeminentă, unghiulară, cu o prezență robustă. Platforma extinde ampatamentul Vesta de la 2.635 mm la 2.675 mm, pentru Azimut, care are 4.416 mm lungime, 1.838 mm lățime, 1.608 mm înălțime și gardă la sol de 208 mm. Interiorul a fost prezentat doar în randări, însă promite finisaje moderne și ergonomie echilibrată.

Infotainment surpriză, conceput de o bancă

Pentru sistemul multimedia, Lada a apelat la Sber – marele grup bancar de stat din Rusia. Colaborarea neobișnuită se traduce în funcții utile ale centrului de infotainment: plată directă la benzinărie prin unitatea centrală, date mobile SberMobile și control al vehiculului prin aplicația Sber. O abordare neconvențională, care reflectă orientarea către tehnologii 100% interne.

Motorizări și transmisii – tradiționale, cu un plus

La lansare (în 2026), Lada Azimut va fi disponibil cu două motorizări aspirate pe benzină: 1,6 litri (120 CP) și 1,8 litri (132 CP), preluate din gama de propulsoare existentă pe Vesta. Transmisia va fi manuală cu 6+1 trepte sau automată cu variație continuă CVT. Ulterior, va fi oferit și un motor turbo pe benzină de 150 CP, echipat cu o cutie automată cu convertizor de cuplu. Nu s-au făcut precizări despre tipul de tracțiune, dar, se pare, cele două versiuni inițiale au doar două roți motoare.

Preț la nivelul așteptărilor, calitate promisă

Lada promite cel mai bun raport calitate‑preț din segmentul SUV‑urilor compacte din Rusia, unde piața este dominată de AvtoVAZ și branduri low‑cost chinezești. Cu o cotă de aproximativ 33% din vânzările auto locale, Lada rămâne lider în Rusia. Estimările prețurilor noului Azimut sunt situate în jurul valorii de 2–2,5 milioane ruble (circa 22.000 €), ceea ce este competitiv în segmentul său.

Lada Azimut nu reinventează roata, dar marchează o mutare strategică: SUV compact, adaptat pieței locale, cu sistem tehnologic internalizat. Designul atrage prin familiaritatea europeană, motorizările sunt decente, iar infotaimentul surprinde prin integrarea neconvențională a serviciilor financiare. Rămâne de văzut cât succes va avea, mai ales că nu are nicio șansă să iasă din granițele Rusiei spre Europa, dat fiind contextul.

Vă recomandăm și:

Lada Iskra, o altfel de Dacia Logan?

Xiaomi SU7 Ultra: record pe Nurburgring

TEST: Duster Hybrid 140 – mereu câștigător

Jeep Performance Parts – Cum să dormi pe acoperiș

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

five × four =