BMW i4 Racing „vorbește” românește

0
148

Despre BMW i4 Racing, botezat ELSA, am mai scris. Am povestit despre proiectul participării  la cursa de la Pikes Peak, despre lansarea sa drept primul model electric de competiție din lume  dezvoltat 100% în Romania pe baza modelului de serie BMW i4 M50 sau despre prezența foarte luminoasă dinaintea ultimului Crăciun  când s-a plimbat pe străzi împodobit cu 5300 de lumini LED.

Pe lângă ELSA, mai există un numitor comun al acestor povești: echipa de curse independentă Engage Engineering care face posibilă continuarea aventurii dincolo de simpla participare la competiţii automobilistice destinate maşinilor electrice. BMW i4 M50 pregătit pentru curse este o premieră mondială absolută, fiind dezvoltat 100% în România. Pe lângă creativitate în găsirea de soluţii tehnice noi a existat şi o preocupare auxiliară. Una care are o strânsă legătură cu emoţia şi feedbackul pe care maşina de curse o transmite pe de o parte publicului spectator şi pe de altă parte pilotului.

Este vorba de ceva ce până acum lipsea maşinilor electrice: vocea. Nu zumzetul de avertizare cu tonalităţi celeste cu care ne-am obișnuit, ci o voce modulată, strict conectată la efortul de moment pe care îl depune propulsia electrică. Motivele acestei preocupări are rădăcini multiple. Una dintre ele o reprezintă siguranţa.

Zgomotul redus, impersonal, pe care îl fac mașinile electrice atunci când rulează cu viteze mari este un fapt binecunoscut. În cazul unui model de competiţie, fondul sonor atenuat poate reprezenta un risc major pentru pasageri din moment ce prin regulament, sunetul emis de un automobil de curse trebuie să fie 110 dB la distanţa de un metru față de acesta.

 

Ei bine, exact acest jalon a reprezentat punctul de plecare în căutarea unei soluţii eficiente pentru a crea un sunet specific pentru BMW i4 Racing. Găsirea unui timbru sonor care să reproducă cât mai fidel efortul făcut de propulsia electrică a fost o adevărată provocare pentru echipa 100% românească. Sunetul transmite emoţie. Atât celor din maşina cât şi celor care urmăresc cursele de pe maginea drumului.

Sunetul emis de BMW i4 racing a fost îndelung modelat de echipa de tehnicieni români astfel încât să poată fi imediat atribuit unui automobil în mişcare dar să fie diferit de cel generat de un motor cu ardere internă. Este nou, uşor de recunoscut şi foarte pătrunzător. Pe lângă emoţie, sunetul comunică şi foarte multe informaţii vitale pilotului. Informații de care până acum era privat de reperele uzuale pe care le oferă un motor termic în mod natural funcție de viteză, turaţie şi sarcină.

Sarcina rezolvării transmiterii acestor informaţii prin modularea sunetului emis de ELSA a revenit echipei formate dintr-un sound designer, Dan Alexandru, un inginer de sunet, Titus Constantinescu, şi cu aportul a doi ingineri software, Liviu Nossa şi Andrei Kerekes. Astfel, echipa Engage Racing a reuşit să dezvolte o soluţie inovativă şi unică care să coaguleze toate obiectivele de siguranţă, emoţie şi informaţie. În plus, respectă toate provocările impuse pentru implementarea într-un automobil de curse.

Marea majoritate a sistemelor care gestionează sunetele emise de automobilele electrice se bazează pe un pachet de mostre sonore accesate în funcţie de un singur parametru: unghiul de apăsare al pedalei de acceleraţie. Dan Alexandru a ales să lucreze, în loc de mostre sonore care nu suportă multe grade de libertate în ceea ce priveşte modularea, cu o aplicaţie Digital Signal Processing care funcționează ca un sintetizator virtual. Avantajul principal al acestei opţiuni îl reprezintă capacitatea de calcul minimală de care are nevoie pentru a funcţiona. În acelaşi timp, permite integrarea mai multor surse de feedback pentru realizarea modulării, dincolo de banala apăsare a pedalei de acceleraţie.

Pentru că informaţiile folosite iau în calcul sarcina motorului şi viteza de rotaţie a fiecărei roți, sistemul este capabil să ofere pilotului o paletă sonoră mult lărgită. Acest fapt permite aprecierea rapidă şi intuitivă a vitezei de deplasare, a limitării puterii furnizată de propulsia electrică sau a posibilelor pierderi de aderenţă la nivelul roţilor. Prin urmare pilotul reușește să recunoască toate faţetele comportamentului dinamic într-o manieră similară expolatării în regim de curse a unui automobil cu motor termic.

„Pentru tipul de sunet m-am inspirat mult din filme, pentru că vreau să creez o notă sci-fi, păstrând și conexiuni cu un motor cu ardere internă. Primele la care m-am gândit au fost Vânătorul de recompense (Blade Runner) sau Al Cincilea Element (The Fifth Element). În același timp puteți privi automobilul ca pe un instrument muzical modern. În funcție de acțiunile celui de la volan, BMW i4 Racing poate să devină o veritabilă instalație de artă prin sunet”, explică Dan.

Odată ce generatorul de sunet a fost creat, următoarea etapă a reprezentat-o găsirea unei soluții tehnice pentru difuzoare astfel încât să fie asigurată puterea sonoră de 110 dB. Titus a ales un layout care folosește rezonatoare acustice direcționale în locul unor boxe clasice, alături de două subwoofere omnidirecționale. Instalaţia de sunet funcționează pe o scală de frecvențe cuprinsă între 40 Hz și 5kHz.

“Sistemul are masa optimizată pentru integrarea într-o mașină de curse. Înlocuirea unor boxe hi-fi cu rezonatoare creează distorsiuni care adaugă realism și emoție. Avem o soluție perfect integrată în volumul dat, cu masă redusă, care suplimentar folosește elementele aerodinamice și volumul de aer de sub automobil pentru maximizarea puterii”, explică Titus.

Proiectul de sunet a fost prezentat în cadrul conferinței Sync About It dedicată industriei muzicale şi desfăşurată în luna februarie 2025 la Bucureşti. Sistemul audio creat reprezintă o dovadă clară a impactului pe care îl are sunetul în procesul de conectare dintre pilot şi automobil.

Engage Engineering derulează o gamă amplă de soluții tehnice cu statut de unicat care sunt dezvoltate şi implementate în atelierul din Brașov. Parteneri precum Michelin și Textar oferă suport valoros în încercarea de a găsi soluţii originale în dezvoltarea unui automobil electric de curse.

„Asta ne diferențiază față de o simplă echipă de curse: mergem pe teritorii noi. Avem provocarea și șansa să dezvoltăm de aici, din România, răspunsuri pentru un nou tip de automobil de curse. Avem o echipă incredibilă de profesioniști alături de noi cu care putem spune, cu mare mândrie, că facem inovații valoroase”, explică Horia Platona, inginerul șef și pilotul proiectului.

Vă recomandăm și:

TEST: BMW M135 xDrive – Demonstrație de forță

Noul BMW i5 M60 xDrive Touring – Tensiune maximă!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

five × 2 =