BMW Motorrad Track Experience: Practică de circuit

0
289

BMW Motorrad România a organizat pe circuitul Motor Park cea de-a cincea ediţie a evenimentului Track Experience. Peste 25 de motociclete BMW au fost testate în funcţie de abilităţile fiecărui participant, cu accent pe poziţia corectă în şa plus tehnici în abordarea corectă a virajelor.

De la scuterul C 400 până la S 1000 RR şi de la F 900 R până la R 18, gama BMW Motorrad a stat la dispoziţia invitaţilor. În cadrul sesiunilor teoretice au fost abordate teme de maximă importanţă pentru siguranţa pe două roţi. Rolul strângerii motocicletei între picioare şi sprijinul pe scărițe folosind pingeaua, nu zona centrală sau chiar călcâiul în unele (foarte nefericite) cazuri, au atras atenţia asupra celor mai des întâlnite practici defectuoase.

Necesitatea eliberării braţelor de starea de încordare în timpul mersului a fost iarăşi o temă expusă pe larg. Dar corectarea posturii în şa reprezintă doar începutul. Atacarea virajelor împreună cu ieşirea din ele a reprezentat celălalt capitol important al evenimentului. Abordarea trasei corecte, care nu este nimic altceva decât idealizarea traiectoriei pentru fiecare curbă în parte, este utilă atât pe circuit cât şi pe drumurile publice. Autoeducarea în ceea ce priveşte analizarea fiecărui viraj în parte este recomandată pentru o execuţie cât mai sigură. De exemplu, am fost sfătuiţi să nu vânăm apexul unui viraj pentru a începe manevra propriu-zisă atâta vreme cât nu avem vizibilitatea necesară care să ne permită să ne dăm seama şi cum se termină respectivul viraj. Au urmat noţiuni de countersteering care au explicat de ce trebuie să împingi ghidonul dinspre interiorul virajului. Oricât de nenaturală ar părea mişcarea, ea reglează asieta roţii față şi echilibrează motocicletă pe parcursul virajului astfel încât înclinarea să fie una minimală pentru o anumită viteză dată. Avantajele acestei manevre constau în asigurarea unei pete de contact între pneuri şi calea de rulare care permite atât accelerarea eficientă cât mai ales frânarea optimă atunci când este cazul. Odată instruiţi, au urmat sesiunile dinamice pentru a exemplifica şi aplica noţiunile teoretice.
Pe linia boxelor, la mare căutare, s-a aflat noul S1000 RR. Cu o putere de 207 CP şi cel puţin 100 Nm disponibili între 5.500 şi 14.500 rpm, motorul în patru cilindri poate propulsa cele 197 kg ale motocicletei până la 299 km/h viteză maximă. Cu gazul deschis la maxim, linia dreaptă de aproape un kilometru a circuitului pare mult-mult prea scurtă din șaua acestui superbike. Cu un motor derivat din cel care echipează modelul 1000 RR, S 1000 XR relaxează temperamentul competiţional al superbike-ului la cote care o fac dezirabilă pentru cei care îşi doresc performanță fără compromisuri, dar şi o poziţie comodă în şa. Cu 165 CP şi 114 Nm jonglează fără niciun efort cu greutatea proprie de 226 kg. Lejeritatea cu care se lasă strunită în viraje şi însufleţirea cu care decolează, când are drum liber, o fac un companion de încredere şi foarte plăcut, indiferent că te afli pe circuit, în drum spre destinaţia de sfârşit de săptămână sau, de ce nu, în vacanţă.  F900 R, prezent şi el pe marginea pistei, încearcă să intimideze cu aspectul musculos. Are tot dreptul s-o facă. Motorul cu doi cilindri în linie dezvoltă 105 CP şi 92 Nm la o greutate proprie de 211 kg. Deşi duetul scărițe-șa mă obligă la o poziţie cu picioarele destul de flexate, cele patru-cinci ture de circuit (circa 16,5-20,5 km în total) constat că nu m-au solicitat mai deloc. Stabil pe viraje, cu o înclinare uşor de monitorizat datorită şi anvelopei spate cu lăţimea de 180 mm, F900 R are un temperament sportiv care poate fi exersat ori de câte ori se iveşte ocazia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ opt = 11