Cristina Dinu: Emoțiile sudate și poveștile frezate în metal

0
69
Am avut perioade în care am mers peste 40.000 de kilometri pe an cu motocicleta, dar în anul 2020, din păcate, nu prea am ieșit.

Prietenii îi spun „fierărița”, iar energia ei te învăluie rapid. Muncește până târziu în noapte în atelier unde restaurează motociclete, componente auto, obiecte de artă și de cult și spune despre creațiile sale că sunt „emoții sudate și povești frezate în metal”. Vă invit să o cunoașteți pe Cristina Dinu. Este foarte pasionată de motociclete, a fost chiar instructor, iar experiența ei poate fi foarte utilă pentru doamnele sau domnișoarele care își doresc să meargă pe motor.

Auto Test: Cine ți-a transmis pasiunea pentru motociclete?
Cristina Dinu: La vârsta de 14 ani am cunoscut câțiva motocicliști care se adunau într-un parc unde ieșeam cu rolele. Emanau o stare aparte, de libertate și bucurie de a trăi, pe care o mai văzusem și am vrut să cunosc sentimentul „la prima mână” cu mine la ghidon.
Auto Test: La ce vârstă ai învățat să mergi cu motocicleta?
Cristina Dinu: La 15 ani și jumătate am început școala cu domnul Străjescu, un instructor care mi-a ridicat la nivel de artă pasiunea pentru motociclete și mecanică. Când plec la drum am sentimentul că pășesc în afara lumii și trăiesc o emoție complexă de prietenie între mine și motocicletă. Merg de 18 ani și emoțiile nu s-au schimbat.
Auto Test: Care a fost prima motocicletă și ce conduci acum?
Cristina Dinu: Prima a fost un Minsk. Acum am o Honda  Hornet, o motocicletă indulgentă, fiabilă, cu garda înaltă, demaraj bun și frână de motor eficientă. Pot căra bagaj mare și pot merge pe drumuri forestiere la fel ca pe asfalt. Îmi permite să o iau pe arătură la propriu (râde).
Auto Test: Am văzut pe Facebook că lucrezi într-un atelier și că ai făcut un trike hood, dar și o mulțime de obiecte haioase și drăguțe…
Cristina Dinu: Mă „numesc” fierar, iar alții îmi spun „artist”. Am început prin anul 2008 cu restaurări de motociclete, componente auto, obiecte de artă și de cult, învățând meseria din mers, cu muncă și sacrificii. Acum că știu ce fac este doar plăcere. „Vând povești, obiectele sunt bonus”. Creațiile sunt emoțiile sudate și povești frezate în metal. Trike-ului i-am făcut caroseria de patru ori până am fost mulțumită. A fost examenul de maturitate, m-a obligat să gândesc diferit, să toc materiale și m-a testat pe toate aspectele meseriei.

Am continuat partea cu restaurările din disperare și de foame, apelând la alte ateliere și uneori lucrând cot la cot cu muncitorii ca să-mi fac piesele mele.

Auto Test: Cum îți gândești lucrările și cât de deschiși sunt românii la genul acesta de produse?
Cristina Dinu: Las imaginația să găsească forma potrivită pentru ceea ce vreau să transmit, dar este adevărat că în timpul lucrului se mai modifică. La final poate fi ce am gândit sau „așa a vrut artistul” (zâmbește). Au apărut tot mai multe persoane care creează obiecte din rebuturi metalice sau sculpturi complexe, iar între noi creatorii, nu se poate vorbi despre concurență. Cred că deschiderea românilor către acest tip de produse este direct proporțională cu numărul artiștilor și diversitatea lucrărilor.
Auto Test: Am văzut că școlile la care ai fost nu au o legătură serioasă cu domeniul de activitate. Cum ți-a venit ideea acestui atelier?
Cristina Dinu: În anul 2010 tata a murit, iar eu am rămas aproape doar cu ce aveam pe mine. Am continuat să lucrez la motociclete apelând la varii ateliere și lucrând cu nopțile în ele. În 8 ani m-am mutat de 28 de ori, am adunat scule, informații și oameni. Nu a fost o idee, ci m-am trezit într-o situație disperată fără masă, casă sau job. M-am agățat de ceea ce deja mișcam: restaurarea moto.
Auto Test: Am văzut că ai scris o carte… Dacă poți să-mi spui care este subiectul și ce te-a îndemnat să te apuci de scris.
Cristina Dinu: Este o autobiografie și am scris-o cu imensa dorință ca, prin comparație cu mine, cititorul să se simtă mai bine cu viața lui. Unii au luat-o să vadă ce poate spune un sudor în 365 de pagini, iar cei apropiați au fost convinși că vor descoperi lucruri interesante în ea. Cineva a spus: „Este ca o gură de aer. Realitatea prezentată fără perdea, fără încărcătură emoțională în vreo direcție sau alta și care nu îți impune nici un punct de vedere”. Pentru unii a fost șocant de sinceră și mi-au spus că nu ar putea niciodată să povestească, nici măcar prietenilor, lucruri atât de intime cu naturalețea cu care eu le-am scris. Pentru alții au fost cuvintele potrivite la momentul potrivit și mi-au spus cu ce sau în ce i-a ajutat lecturarea cărții.
Auto Test: Ce reprezintă titlul cărții?
Cristina Dinu: „Despre a fi nimic pentru a putea fi totul – O altfel de autobiografie dintr-o tristă Românie”, nu este o carte de dezvoltare personală, nu pot să știu eu ce-i bine pentru alții. Pentru mine descoperirea că sunt nimic m-a ajutat să pot merge pe drumul totului. Subtitlul este oful meu că România este o mamă tristă, cu puțini copii îngrijorați de binele ei și prea puțini capabili să facă ceva.

Am avut perioade în care am mers peste 40.000 de kilometri pe an cu motocicleta, dar în anul 2020, din păcate, nu prea am ieșit.

Auto Test: Care este subiectul cărții la care lucrezi acum și când o să lansezi „Copiii viitorului”?
Cristina Dinu: Este un Fantasy-SF în care am inventat o lume, o limbă  și niște „Păstrători ai liberului arbitru”. Acțiunea se petrece la 200 de ani după un Mare Cutremur care modifică fața Pământului și facilitează producerea unor erori, distrugând legile după care s-a trăit. Am încercat să prezint ceva ireal, atât de natural încât să pară o realitate palpabilă. Va ieși din tipar în luna iunie.
Auto Test: Ce spun cei din familie despre pasiunea ta pentru motociclete? Au încercat să te convingă de faptul că nu este o idee bună?
Cristina Dinu: Inițial au fost convinși că m-am înhăitat cu infractori și au încercat să mă convingă să renunț, mai ales că nu am avut în familie sau printre prieteni motocicliști. Nu am reușit să le explic, celor din familie, că este parte din ființa mea, este stilul meu de viață și sunetul motocicletei îmi curge prin vene. Fratele meu mi-a fost elev când lucram ca instructor moto, așa că astăzi familia are doi motocicliști.
Auto Test: Care sunt sfaturile pentru doamnele și domnișoarele care își doresc să meargă pe motocicletă? Dar pentru cele care ezită…
Cristina Dinu: Motocicleta nu este o utilitate, ci un moft, o plăcere! Dacă nu rezonezi cu ea, nu te vei bucura de experiență și în plus îți riști viața! Le sfătuiesc să se îndrepte spre asta doar dacă simt că este stilul lor și nu din alte motive sau nevoi. Să caute instructori care știu să le fructifice potențialul. Când eram instructor îi obligam pe elevi să se uite la clipuri cu accidente explicate. Reții fără să vrei informații și în momente cheie subconștientul te ajută să acționezi instinctiv. La ore îi făceam să cadă ușor și să simtă la viteze mici ce se întâmplă, să prindă niște instincte cât încă erau „cruzi” și neformați și mai ales să aibă cu cine discuta despre ce s-a întâmplat și să poată relua manevra, în aceleași condiții, fără să cadă. Ezitarea nu este bună, dacă îți este frică de ea, nu te poți bucura de ce are de oferit și nu o poți controla. Este important ca instructorul să-ți arate ce ți se potrivește fizic. Eu am 1,58 m, nu ajung cu picioarele jos și am avut o elevă de 1,46 m care a luat permisul de categorie A pe Hornet. Există niște trucuri la care apelezi ca să poți reacționa rapid și să ții cu încredere motocicleta.
Auto Test: Cât de important este un instructor dedicat, care să te îndrume?
Cristina Dinu: Permisul se ia relativ ușor. Ce faci după aia? Știi să reacționezi pe nisip, denivelări, iarbă udă, ulei, nămol, pe tot ce au drumurile noastre? Ești sigură că poți evita câinii, caii și toată menajeria de pe șosele? Dacă se strică ceva în mers, știi dacă este sau nu un pericol? Întrebările astea ar trebui să și le pună fiecare încă de la prima discuție cu instructorul și să se asigure că acea persoană va reuși până la final să-i transmită abilitățile necesare.
Auto Test: Cât de important este echipamentul?
Toate fiarele din jurul mașinii în cazul motocicletei se reduc la hainele alese și ele fac diferența între mutilat-întreg, mort-viu. Încălțămintea trebuie să țină bine glezna. O poți scrânti și la o oprire bruscă pe teren denivelat. De la efectele vântului până la frecarea cu asfaltul, pantalonii și geaca te ajută să rămâi întreg. Mănușile îți apără încheieturile, oasele și pielea de pe palme. Este important și ce ai pe sub echipament. Părul strâns cu nodul în cască, egal risc de fisuri craniene, brățările mari, rigide înseamnă încheieturi rupte. Obiectele mari din buzunare măresc riscul de a suferi fracturi la coaste, șold, bazin.
Auto Test: Cât de mult te ajută prezența într‑o asociație de motocicliste (WIMA) în drumurile și deciziile tale?
Cristina Dinu: Femeile sunt tot mai active în lumea moto și mai implicate în acțiuni benefice pentru întreaga comunitate. În ultimii ani nu mai sunt privite altfel, iar vocile critice se aud tot mai rar. A crescut simțitor numărul motocicliștilor și sunt multe femei care se plimbă singure prin lume cu motocicletele, care știu să-și întrețină și să-și repare vehiculul, iar unele sunt chiar instructori sau piloți pe circuit. Au devenit normalitate.
Auto Test: Cât de des pleci cu motocicleta din oraș și cum te organizezi pentru un drum mai lung?
Cristina Dinu: Am întotdeauna la mine scule, sâr­mă, costumul de ploaie, ceva de prim ajutor, bani, acte și baterie externă. Dacă este un drum de mai multe zile dorm unde se nimerește. Nu vânez confortul, ci prefer să bag banii în benzină. Îmi place să mă plimb prin sate, prin zone puțin umblate pentru că pe acolo mă pot bucura de drum și de peisaj. Prefer să fac mai mult timp, dar să mă bucur de plimbare.
Auto Test: Ce îți place cel mai mult în aceste călătorii?
Cristina Dinu: În general călătoresc singură. Ador să-mi testez abilitățile pe drumuri desfundate, prin păduri, pe serpentine în rampă pline de balast etc. Cu cât este drumul mai lung cu atât am ocazia să mă las pierdută în peisaj cu muzica în urechi având un sentiment plăcut de solitudine. Am mereu bucuria să întâlnesc persoane interesante la o discuție în benzinărie sau pe unde opresc să-mi întind oasele. Fiecare călătorie este specială!
Auto Test: Ai fost plecată și în străinătate cu motocicleta?
Cristina Dinu: Am fost în Bulgaria, Republica Moldova, Ungaria, Austria, Cehia și Slovacia. Am căutat pe internet informații despre aspecte legale și grupuri moto în care să se vorbească limba engleză. M-am îndrăgostit de Austria, de drumurile de acolo, de curățenia de pe șosele și de calmul din trafic. Pe șoselele austriece am avut siguranța că nu voi avea surprize în curbe și pentru prima dată am râcâit cu scărițele de asfalt.
Auto Test: Ce planuri de călătorii ai în continuare?
Cristina Dinu: Îmi doresc cumplit de mult, de când aveam 14 ani, să fac un tur al lumii pe motocicletă.

Foto: arhiva Cristina DINU

http://www.autotestmagazin.ro/samuela-rigo-dumnezeu-mi-a-mai-dat-zile/

http://www.autotestmagazin.ro/andreea-iancu-moto-fericirea-se-ia/

http://www.autotestmagazin.ro/carmen-lupulet-motocicleta-printul-consort-si-accidentul-din-lanul-de-grau/

http://www.autotestmagazin.ro/denise-visineanu-calator-pe-taramul-far-de-noapte/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


2 × opt =