Bucuria revenirii. Salonul Auto de la Geneva 2024, ediția XCI

0
67

Mărturisesc că totdeauna am fost un adevărat fan al Salonului de la Geneva datorită stilului său avangardist, futurist și la vârf în ceea ce privește construcția autovehiculului.

Ultima ediție la care AutoTest a participat a fost cea de-a 87-a, apoi condițiile Covid-19, au mutat salonul la Doha. Iată că cea de-a 91-a ediție revine la Geneva, iar AutoTest nu putea să lipsească.

Așa cum era de așteptat, organizatorii au fost din nou la nivel ridicat, deși într-un spațiu mai restrâns decât de obicei, iar frumusețea și eleganța salonului au rămas neafectate de perioada de absență. Trebuie să recunosc că modul de prezentare, deși aproape neschimbat, m-a surprins, iar producătorii majoritari prezenți arată cine bate la ușa piețelor europene și cu ce vin ei.

Dar ce evenimente au fost și cine au fost expozanții?

Astfel, surpriza majoră a venit de la constructorii europeni și nu numai consacrați și bine cunoscuți. Iată că singurul constructor european de anvergură este RENAULT, la care adăugăm firesc și natural bradul cu care noi ne mândrim, DACIA. Alături de ei, i-am regăsit și pe cei de la ISUZU cu atât de cunoscutele lor modele de tot teren. Dincolo de acești constructori, toți expozanții au fost surprinzători, au prezentat adevăratul trend și, de ce nu, viitorul. Hai să vedem care sunt aceștia!

Salonul a fost împărțit pe categorii tematice, fiecare cu surprizele și atracțiile ei. Cea mai mare zonă a fost, firește, cea a expozanților, unde am regăsit: Lazareth, Pinifarina, Microlino, Motosacoche, Isuzu, MG Motor, Lucid, BYD, Silence, BeeWay, Kimera Automobili, Dacia, Renault, Shenzer, Totem Automobili, Legends Magazine, The Car of the Year și mulți altii. O altă zonă este cea tematică, cu o parte dedicată adrenalinei, unde i-am regăsit Lazareth, Fach Auto Tech, Swiss Racing Masters și Supercar Avenue și, printre altele, zona Next World Experience, unde ne-am întâlnit cu celebrul concept Gran Turismo.

Deși ne aflăm în plină ascensiune a autovehiculelor electrice, a tehnologiei care „muncește” pentru noi, Salonul de la Geneva nu i-a uitat pe clasici. Spectaculoasele mașini de epocă (epoci mai vechi sau mai recente) cu caroseriile și motoarele lor impresionante, cu arhitectura și design-ul lor care uimește si azi. Toate au fost reunite la etajul unu în cadrul Classic Cars Gallery. Printre ele am putut admira, din anii 1930, un Bentley Six Speed, cunoscut pentru motorul lui de 6.500 cc, dar cel expus era cu un motor de 8 cilindri, cu o capacitate uimitoare de 12.763 cc, cu 300 cp, ce atinge o viteză maximă de 200km/h, cu greutate de 4 tone! Tot din acea perioadă, un Maybach Zeppelin cu un motor de 8.000 cc ce atingea un maxim de 160km/h și cu o greutate de 3 tone (un pic mai mult decât o mașină electrică medie spre mare din zilele noastre). În Adrenaline Zone am admirat mașini super sport cum ar fi Ferrari Laferrari Hypercar din 2013, cu motorul său V12 de 6.3 litri cu 963 cp, sau Pagani Huayra 2011 cu un motor bi-turbo V12 de 6.0 litri și să nu îl uit pe Bugatti Veyron 16.4 Super Sport cu motorul sau W12 de 8.0 litri.

Cel mai cunoscut eveniment al Salonului de la Geneva este desemnarea mașinii anului 2024. În acest an bineînțeles că ne întâmpină era electricelor cu capacități, performanțe și prețuri care mai de care mai variabile. Dar printre atâtea electrice, Toyota strecoară și mult apreciatul lor hibrid CHR. Participanții, deci, au fost BMW seria 5, Peugeot 3008, Kia Ev9, Volvo EX30, BYD Seal, Renault Scenic (toate electrice) și Toyota CHR Hybrid cu motorul termic de 1.8l. Câștigătoarea detașată a fost Renault Scenic cu 329 de puncte, cea mai apropiata fiind BMW cu 308 puncte.

Dacă ne referim la secțiunea expozanți, trebuie să începem cu Renault – Dacia. Astfel, Dacia recunosc că a uimit audiența cu standul și mai ales cu modelele prezentate. Dincolo de modelul Duster, care era vârful de lance în curiozitatea tuturor, noile variante ale modelelor Spring și Sandero nu s-au lăsat nici ele mai prejos. Dacă la Sandero modificările sunt mai putin vizibile, Spring (la fel ca modelul Duster) face o revoluție de design și iese din simplismul inițial. Tot în Grupul Renault remarcăm renașterea cunoscutului și mult îndrăgitului Renault 5 . Iată-l revenit, de data asta full electric, într-o formă demnă de renumele modelului, mult mai spațioasă la interior, în trendul actual al designului și al accesoriilor, cu un motor ce dezvoltă 136 CP, suficient pentru dimensiunile mașinii și cu un aer tineresc plin de veselie.

 

Bineînțeles că pentru noi, românii, Dacia Duster reprezintă un element de mândrie națională. Dar iată că avem încă un motiv de mândrie. Dacia Duster intră în competiția celor mari și intră la cel mai înalt nivel posibil. Astfel, Dacia Duster va participa cu modelul Sandrider la ediția 2025 a celebrei curse Dakar având la bord nume de răsunet cum ar fi Sebastien Leob (Multiplu campion mondial de Raliuri), Nasser Al-Attiyah (Multiplu Campion la Dakar Rally) și Cristina Guttiérez.
În exclusivitate pentru Auto Test am reușit un interviu cu Francois Aupierre, Șeful Programului și proiectului Dacia Dakar.

Dacă grupul Renault a fost cel care a ținut stindardul Europei la această expoziție, partea electrică a continentelor asiatic și american a uimit prin varietatea de modele expuse, tehnologie și design.

Voi începe cu americanii de la Lucid. Multă lume s-a arătat critică la capacitatea și dorința americanilor de accepta și dezvolta mașini electrice. Tesla a apărut în lumea mașinilor pe un trend diferit, cu o abordare diferită. Dar americanii și-au pus întrebarea: putem face o mașină electrică prin care să menținem viu spiritul american? Lucid a răspuns da! Astfel ei au venit cu modele full electrice care satisfac toate cerințele americanului adevărat, pur sânge: masivitate, putere, spațiu, confort, long range și putere pe stilul „American Muscles”. Modelul care răspunde la aproape toate aceste întrebări este Gravity, iar pentru putere răspunde modelul Air Sapphire.

Totuși, în ciuda faptului că mulți sunt sceptici, procentul cel mai mare al expoziției a fost ocupat de constructorii chinezi. Dacă MG este deja cunoscut pe piața din România, ne gândeam poate cu ce ne va surprinde. Iată că cei de la MG, pe lângă o varietate de modele de mare anvergură, ne-au prezentat și o altă marcă, ramură a lor care suplinește cerințele celor pasionați de lux și eleganță. Marca este IM (Intelligent Mobility). Recunosc că am fost puternic impresionat de calitatea materialelor și a designului modelului IM L57, care dincolo de cele mai bune materiale folosite are în dotare o tracțiune AWD, are la dispoziție 425 CP cu un cuplu de 725 Nm și o autonomie de maxim 530 km. Tot la surprizele aceluiași grup, MG vine cu modelul S9 EV, impresionant prin aspect, dimensiuni și design interior. Este de menționat că la MG găsim adăugat la denumire și grupul de litere EV pentru că ei au păstrat și linia tradițională a motoarelor.

Cel mai impresionant expozant a fost, așa cum ne așteptam, BYD (Build Your Dream). Ei sunt conducătorii clasamentului mondial pentru New Energy Vehicles (NEVs) și pentru construcția baterilor pentru mașinile electrice. Astfel, la Geneva, ei au ales să dezvăluie în premieră modelul BYD Seal U DM-i (cei de la BYD au această unică abordare în numele mașini să introducă tot felul de litere și cifre), apoi BYD Super DM care reprezintă o schimbare de paradigmă pentru mașinile PHEV, o nou versiune  a SUV-ului cu șapte locuri BYD Tang și, bineînțeles, uimitorul U8 YANGWANG care are și tehnologia 0 – 360⁰ Tank Turn.

Ieșind din lumea fascinantă a viitorului, aruncăm o privire către trecut. Un trecut care este puternic prezent azi și va fi cu siguranță și mâine. Astfel, descoperim KIMERA. Dacă descendența celor mai emblematice mașini sportive și de curse construite la Torino între 1978 și 1992 – care a dominat drumurile, pistele de curse din întreaga lume – nu ar fi fost întreruptă, iar descendența sa naturală ar fi evoluat până în zilele noastre, astăzi acea descendență ar avea un moștenitor, cea mai recentă evoluție a speciei sale. Acesta este spiritul în care Kimera Automobili a creat EVO38, o mașină făcută pentru a sărbători și a aduna mărturia culturală a vremurilor în care Italia era grozavă în lume și pentru a aminti tuturor unde s-au născut unele dintre cele mai importante capodopere care au făcut istoria automobilelor: în Italia, în Piemont, la Torino.

Dacă tot vorbim de ceva clasic renăscut și revigorat, atunci trebuie să vorbim de Totem Automobili. Denumit GTAmodificata (Gran Turismo Alleggerita Modificata – italienescul pentru „grand tourer, lightened, modified”), cel mai nou „restomod” al lui Totem este o versiune complet revizuită și modernizată a emblematicului Alfa Romeo Giulia GTA de la sfârșitul anilor 1960, începutul anilor 1970. Este încă în faza de prototip și va fi limitat la doar 5 exemple de producție, fiecare având un preț uimitor de 1,1 milioane de euro, sau aproximativ 1,18 milioane de dolari la cursurile de schimb curente. Este într-adevăr o sumă mare, dar analizând modul în care a fost reconstruită caroseria, materialele folosite, motorul, cutia, suspensiile, fără să mai vorbesc de cum arată, parcă nu mai este atât de mare.

Salonul auto de la Geneva, a fost pentru noi, din nou, o minunată și bucuroasă reîntâlnire cu acea combinație reușită dintre viitor, trecut și prezent pe care acest salon a realizat-o cu succes de fiecare data. Deși prezentat într-un cadru mult mai restrâns decât ne-am așteptat, totuși obiectivele noastre au fost atinse si anume de a vă aduce în Auto Test viitorul în ceea ce privește construcția automobilului.

Sperăm că v-a plăcut materialul nostru și vă așteptăm cu mesaje, comentarii și întrebări despre GIMS 2024.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sapte × = 42