Bugatti Type 35 – Mașina viitorului

0
318

Acum fix un secol Ettore Bugatti construia modelul Type 35 la fabrica sa de la Molsheim. A fost cea mai titrată mașină de curse având peste 2500 de victorii obținute de-a lungul participării sale în competiții.

Însă, numărul de victorii a fost efectul, cauza fiind ingeniozitatea tehnică care, alături de designul avangardist, avea să definească una dintre cele mai atrăgătoare mașini de curse construite vreodată. Desigur, vorbim de perioada 1924 – 1930, când Ettore a introdus o serie de inovații în noua mașină de curse, iar unele dintre ele anticipau considerentele proiectării mașinilor moderne actuale.

Soluții de avangardă  

De exemplu, caroseria lui Type 35 era joasă și elegantă, având centru de greutate mult coborât. De altfel este cunoscută întâmplarea când, în 1903, a construit o mașină pentru cursa Paris-Madrid pozițiile șoferului și a mecanicului fiind joase, în șasiu, găsind astfel cea mai bună abordare pentru centrul de greutate și aerodinamică. Această so­lu­ție revoluționară a fost atât de avangardistă încât mașinii nici măcar nu i s-a permis să concu­reze, organizatorii considerând că designul nu era cel corect.

Apoi Bugatti Type 35 avea jante turnate, din aliaj, în locul celor clasice cu spițe reducând masa nesusținută (a componentelor care nu sunt susținute de suspensia vehiculului) cu tamburul de frână care făcea parte integral din jantă într-o maineră considerată revoluționară la acea vreme. Și cum alte mașini aveau suspensia din spate expusă, pe Bugatti Type 35 aceasta a fost bine încapsulată în corpul elipsoid din panouri din aliaj de aluminiu. Deși aerodinamica a fost o știință mai puțin aplicată la acea vreme, această abordare de pionierat a îmbunătățit și mai mult reducerea rezistenței la înaintarea a caroseriei.

În numele vitezei

Sub capotă Bugatti Type 35 a debutat cu un motor de 2,0 litri cu opt cilindri în linie, cu pereți subțiri și 24 de supape, care a fost ulterior mărit la 2,3 litri și supraalimentat. Aplicația de pionierat a fost că arborele cotit din aluminiu era susținut de doi rulmenți cu role și trei rulmenți cu bile ce i-au permis să se rotească până la 6.000 rpm și să dezvolte 90 CP, o performanță întâlnită destul de des la mașinile de serie mare din ziua de azi. Primul Type 35 să treacă de 190 km/h, pierzând pe drum cam toți concurenții săi de atunci. În ulti­mul model Bugatti Type 35 B, cu un motor de 2,3 litri, tot cu opt cilindri în linie, dar cu supraalimentare, puterea a crescut până la 140 CP, iar viteza maximă a depășit 215 km/h.

Ettore era foarte conștient de faptul că performanța superioară era generată nu numai prin adăugarea de cai putere, ci și prin reducerea greutății. Determinarea sa prin care se asigura că fiecare componentă a fost fabricată cât mai ușoră posibil, fără să i se compromită funcționalitatea sau fiabilitatea, a condus la obținerea unei mase a vehiculului de doar 750 kg.

Bugatti Type 35 a intrat pentru prima dată în cursa de la Targa Florio din Sicilia, Italia, în 1925 unde a obținut prima victorie. Încă patru Type 35 au apărut ca învingători în această cursă de mare prestigiu pe distanțe lungi pe drumuri publice de munte. A fost cea mai dură și mai notorie cursă de stradă din lume. În general, Bugatti Type 35 a câștigat peste 2.500 de curse până la începutul anului 1930, făcând-o cea mai de succes mașină de curse făcută vreodată.

Bugatti W16 Mistral – Aerodinamica unui roadster

Bugatti EB110: Primul supercar

Bugatti Bolide: Teoria mingii de golf

Bugatti Bolide: Extravaganța albastră

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


5 + = sapte