Bugatti W16 Mistral – Aerodinamica unui roadster

0
168

Cine se întreabă cam ce este nemaipomenit în chestia asta ar trebui să știe că punctul de pornire este siguranța evoluției roadsterului la peste 400 km/h. Ce vreți, când dispui de un motor W16 de 8,0 litri și 1600 CP viteza dezvoltată nu este chiar ca alergarea prin parc.

Partea mai puțin faină este că va fi ultimul model Bugatti propulsat de legendarul motor W16 al mărcii. Așa că programul de dezvoltare al lui W16 Mistral trebuia să fie o demonstrație inginerească de super clasă. Adică, în esență, să fie mult mai mult decât o simplă re-dezvoltare a lui Chiron2.

Premisele apariției

Pe de altă parte punctul pe „i” l-a pus Emilio Scervo, CTO Bugatti Rimac, care sublinia că „familia Chiron nu a fost niciodată destinată să aibă un model roadster. De aceea a trebuit să o luăm de la capăt când am decis să construim W16 Mistral (…). Un Chiron fără acoperiș ar putea fi o mașină uimitoare pentru mulți alții, dar nu ar îndeplini standardele fără compromisuri pe care le respectă Bugatti. Indiferent de ce tip de mașină hiper sport este, un model Bugatti trebuie să fie incomparabil din toate punctele de vedere cu orice altceva din lumea auto.”

Așa că partea de căpătâi a dezvoltării lui Bugatti W16 Mistral a fost aerodinamica. Primii pași au fost făcuți cu dezvoltarea digitală care au incitat designerii și inginerii să conceapă proiecte de pionierat pentru fluxul de aer, care să poată fi perfecționate în lumea reală. Ideea era că la viteze atât de mari și cu standarde atât de înalte, doar experiența empirică și foarte meticuloasă putea oferi nivelurile necesare de performanță cerute de Bugatti.

Când s-a ajuns la faza critică a tunelului eolian dezvoltarea virtuală a dat rezultatele scontate, caroseria având o aerodinamică atent finisată care întrunea toate așteptările. Pe scurt, s-a obținut un echilibru de invidiat între frumusețe, termodinamică și o stabilitate optimă între forța de ridicare și cea de apăsare la viteze mari.

„Stăpânirea eficientă a aerodinamicii este absolut esențială în dezvoltarea unui roadster care poate depăși viteze de 420 km/h, asigurându-se, în același timp, că șoferul și pasagerul sunt învăluiți într-un spațiu de lux și confort absolut. Și acesta este mai ales cazul când luați în consi­derare extraordinarii 1.600 CP generați de impozantul quad turbo W16” adăuga Frank Heyl, Directorul de proiectare de la Bugatti.

Detalii de proiectare

Designul inteligent degajă aerul departe de ocupanți, asigurând în același timp motorul că respiră liber. Este o acțiune cu adevărat delicată al fluxului de aer în timp real la viteze mari.

O caracteristică centrală a designului este „spoilerul de acoperiș” al lui W16 Mistral, poziționat în partea de sus a parbrizului. Este cel care canalizează fără probleme fluxul de aer peste șofer și pasager, asigurându-se în același timp că ajunge eficient la aripa din spate pentru maximizarea forței de apăsare.

Ultra cunoscuta grilă cu „potcoavă” Bugatti a fost reproiectată pentru W16 Mistral, având proporțiile extinse pentru forțarea fluxului de aer spre radiatorul central, pentru obținerea unei răciri critice în ciuda proiectării părții frontale foarte „alunecoase”. Nervurile din interiorul traseelor de aer sunt imprimate 3D și au fost proiectate special să fie aliniate cu direcția fluxului de aer, asigurând astfel pierderi minime.

Rămânând fideli etosului Bugatti „forma urmărește performanța”, prizele de aer frumos sculp­tate, situate în spatele celor două scaune, absorb aer pentru alimentarea puternicului motor W16. Aerul trece prin filtrele de aer direct pe cele patru turbocompresoare ale motorului de 8,0 litri, un aranjament sofisticat care ajută la stabilirea condițiilor optime pentru întreg grupul de propulsie.

Cu prizele de admisie montate direct în spatele capetelor ocupanților, funcționarea interioară a motorului se face auzită într-un mod „mai visceral” ca oricând. În timp ce șoferul își ia piciorul de pe accelerație turbo-urile șuieră, iar nota de evacuare bubuitoare răsună în cabină, nefiltrată. Constructorul de la Molsheim o consideră o capodopera de inginerie aeroacustică pe care doar cei din habitaclul unui W16 Mistral o pot experimenta; o sărbătoare fără restricții a legendarei inimii Bugatti W16. În același timp, lingurile servesc și ca o caracteristică critică de siguranță pentru ocupanți, încorporate cu o structură de impact din fibră de carbon.

Dinamica fluxului de aer

Prizele inteligente de aer situate pe panourile laterale ale roadster-ului, ascunse în faimoasa linie Bugatti C, servesc la maximizarea nivelurilor remarcabile de presiune dinamică ale roadsterului. Gurile de admisie procesează simultan aerul și presiunea în același timp pentru răcirea uleiului pentru motor, a cutiei de viteze și a punții spate. Aerul cald care iese din aceste radia­toa­re este canalizat prin conducte spre spate, unde presiunea negativă atrage aerul cald prin farurile din spate, la fel cum fumul este aspirat printr-un coș de fum.

Un design tip „rampă”, mai mare și îmbunătățit, integrat în difuzorul aerodinamic ajută și mai mult la eliminarea aerului cald din mașină și la forța aerodinamică generală a lui W16 Mistral, subliniind stabilitatea remarcabilă a roadsterului la viteze mari. În spate, aranjamentul unic X-taillight nu numai că se adaugă la alura estetică a noului model Bugatti, ci are o funcție vitală – aerisirea răcitoarelor laterale de ulei prin conducte atent proiectate, gestionând cu precizie temperatură medie a circuitului de răcire.

De altfel, constructorul francez spune că gestionarea fluxului de aer a fost inspirată de moștenirea sa bogată și expertiza tehnică avansată în fabricarea de automobile aerodinamice care au definit performanța Bugatti de-a lungul secolului trecut. Prin urmare dezvoltarea lui W16 Mistral este pe deplin la înălțimea omonimului său având drept rezultat crearea celui mai aero­di­na­mic și emoționant roadster al mărcii Bugatti de până acum.

 

Vă recomandăm și:

Bugatti EB110: Primul supercar

Bugatti Bolide: Teoria mingii de golf

Bugatti Bolide: Extravaganța albastră

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 − unu =