În anii ’80, Renault a încercat să-și consolideze prezența pe piața auto nord-americană prin achiziția AMC și lansarea modelului Eagle Premier. Acesta era un sedan de dimensiuni mari, cu design italian și tehnologie avansată, bazat pe Renault 21. Deși promițător, Premier nu a reușit să se impună pe piață, dar platforma sa a servit drept bază pentru viitoarele modele de succes ale Chrysler, inclusiv pentru unele dintre cele mai puternice muscle-car-uri ale anilor 2000.
Achiziția AMC și planurile Renault

În 1979, Renault a decis să-și extindă operațiunile în Statele Unite prin achiziționarea American Motors Corporation (AMC), un producător auto aflat în dificultate financiară, dar care deținea marca Jeep, profitabilă și cu potențial de creștere.

Pentru a revitaliza gama AMC, Renault a introdus modele precum Alliance și Encore, versiuni adaptate ale Renault 9 și 11, fabricate în Canada. Dintre acestea, doar Alliance a înregistrat un succes modest.
Dezvoltarea și lansarea Eagle Premier

Pentru a concura în segmentul sedanurilor de lux, Renault a decis să dezvolte un nou model, bazat pe platforma tehnică modernă a lui Renault 21, lansat în 1986, extinsă și adaptată pentru piața americană. Aspectul exterior a fost realizat de celebrul designer italian Giorgetto Giugiaro și studioul acestuia, ItalDesign,, rezultând un vehicul cu linii elegante și aerodinamice. Producția a fost stabilită într-o nouă uzină modernă în Ontario, Canada.

Lansat în ianuarie 1988, sub brandul Eagle, nou creat de Chrysler după ce achiziționase AMC de la Renault, Premier a fost bine primit de presa de specialitate. Jurnaliștii au apreciat designul său, confortul și spațiul interior generos, precum și motorizarea V6 de 3,0 litri, care dezvolta 150 de cai-putere. Cu toate acestea, modelul de bază, echipat cu un patru cilindri de 2,5 litri, a fost considerat submotorizat.
Concurența și declinul vânzărilor

Deși promițător, Eagle Premier s-a confruntat cu o concurență acerbă din partea modelelor consacrate, precum Ford Taurus, care beneficia de o reputație solidă și de o bază de clienți loiali. Vânzările Premier au fost sub așteptări, iar în 1990, Chrysler a introdus o variantă mai accesibilă, Dodge Monaco, pentru a atrage un segment mai larg de clienți.

Cu toate acestea, nici Premier, nici Monaco nu au reușit să atingă cifrele de vânzări scontate, iar producția lor a fost oprită în 1992, cu aproximativ 150.000 de unități fabricate, în total.
Moștenirea Eagle Premier: de la sedan premium la muscle-car

Deși cariera comercială a lui Eagle Premier a fost scurtă, platforma sa tehnică, capabilă să suporte toate tipurile de tracțiune, față, spate, integrală (așa cum avea break-ul Renault 21 Nevada 4×4), a fost apreciată pentru calitățile sale. Ca urmare, a servit drept bază pentru dezvoltarea noii familii de modele Chrysler din seria LH (tracțiune față). Aceasta a inclus modele precum Chrysler Concorde, LHS, New Yorker și 300M, precum și Dodge Intrepid și Eagle Vision.

În 2004, platforma LH a evoluat în varianta LX (tracțiune spate), utilizată pentru modele precum Chrysler 300C și Dodge Charger. Ironia situației face ca sedanul premium 300C, echipat cu suspensii derivate din tehnologia Mercedes, să se bazeze în continuare pe platforma tehnică a lui Renault 21.

În plus, unul dintre cele mai spectaculoase muscle-car-uri ale deceniului, Dodge Challenger SRT Demon (2018), capabil să dezvolte 852 CP, își trage rădăcinile tehnice din această bază. Astfel, dacă ne gândim că SRT Demon și Renault 21 GSD (diesel) de 65 CP împărtășesc același ADN tehnologic, putem spune că istoria auto este plină de surprize.

Vă recomandăm și: