Dacă nu aveți timp să parcurgeți tot textul, este important să rețineți procentul de transparență de cel puțin 70% pentru geamurile aflate în câmpul de vizibilitate principal al conducătorului auto. În caz contrar, va trebui să citiți articolele și postările noastre despre redobândirea certificatului de înmatriculare.
Dacă v-am captat atenția, înseamnă că v-ați gândit sau că aveți deja folii montate pe geamurile autovehiculului și sigur doriți informații corecte, dincolo de miturile moderne despre acest subiect.
Foliile auto reprezintă o soluție populară pentru îmbunătățirea aspectului, confortului și siguranței în autovehicule. Totuși, este important să cunoaștem prevederile legale aplicabile în România pentru a ne asigura că foliile sunt montate într-un mod corespunzător și asigură vizibilitatea necesară pentru circulația pe drumurile publice în condiții de siguranță.
În primul rând, folia pentru geamurile auto trebuie să fie certificată de RAR și marcată corespunzător, în conformitate cu prevederile Cap. V din Reglementările privind certificarea produselor şi a materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere în vederea introducerii pe piaţă sau a punerii la dispoziţie pe piaţă în România – RNTR 4. Te întrebi cum recunoști o folie certificată RAR? Simplu, acestea trebuie să aibă aplicat un timbru care conține numele foliei și numărului certificatului de conformitate RAR.
În al doilea rând, aceasta trebuie să fie aplicată de un operator economic autorizat de RAR pentru această activitate. Lista atelierelor autorizate o puteți consulta pe site-ul oficial al Registrului Auto Român, www.rarom.ro, secțiunea OCS-Autorizări/Certificări.
Este esențial ca montarea să respecte condiția de vizibilitate stabilită de lege, iar stratul aplicat să fie uniform şi să nu creeze distorsiuni. În general, foliile auto pentru geamuri se împart în două categorii:
- folii antiefracție, care au un rol de protecție împotriva spargerii geamului și au o transparență mare;
- folii solare, al căror rol principal este de a oferi o protecție împotriva pătrunderii razelor solare. Evident, datorită rolului lor, acestea din urmă vor avea o transparență mai mică și sunt aplicate cu preponderență pe geamurile spate și lunetă.
Conform RNTR 1, geamurile aflate în câmpul de vizibilitate principal al conducătorului auto trebuie să aibă un factor de transmisie normală a luminii de cel puţin 70%. Câmpul de vizibilitate principal al vehiculului este format din parbriz și geamurile laterale faţă, luneta nefăcând parte din câmpul principal de vizibilitate în cazul autovehiculelor dotate şi cu oglinzi laterale.
Astfel, detaliind:
- parbrizul trebuie să aibă o transparență de minimum 75%;
- geamurile laterale față trebuie să aibă o transparență de minimum 70%;
- luneta trebuie să aibă o transparență de minimum 70%, în cazul în care vehiculul nu este dotat și cu oglinzi laterale.
Este important ca, înainte de montarea foliilor, să vă asigurați că ansamblul geam-folie respectă cerințele de mai sus privind transparența minimă.
Trebuie să aveți în vedere faptul că unii producători auto pot să aplice din fabrică anumite tratamente ale geamurilor laterale ale vehiculelor, astfel ele fiind livrate cu o transparență între 75-85% adică având un grad de opacitate sau o ușoară nuanță fumurie. În aceste cazuri, modificarea transparenței pe care doriți să o realizați prin aplicarea foliei pentru geamurile față nu poate fi una substanțială, fapt pentru care verificarea transparenței ansamblului geam-folie trebuie atent făcută, anterior montării, pentru a se asigura respectarea cerințelor legale.
Alegeți să vă informați corespunzător înaintea efectuării unor modificări ale geamurilor vehiculelor, în primul rând pentru siguranța dumneavoastră și a celorlalți participanți la trafic. Un grad scăzut de vizibilitate sau cu distorsiuni, create în urma oricăror tratamente sau folii necorespunzătoare aplicate pe geamurile vehiculului, poate avea consecințe grave și pune în pericol siguranța circulației. De asemenea, nerespectarea prevederilor privind nivelul de transparență a geamurilor, reprezintă deficiență majoră și atrage după sine respingerea vehiculului la ITP sau reținerea certificatului de înmatriculare în cazul unui control în trafic.
Ing. Alexandra DEAC, Departamentul Supraveghere de Piață
Vă recomandăm și:
Dispozitivele mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule: ce sunt și de ce sunt importante?