Frumoasă dar… bestie

0
82

Ce poate ieşi când combini luxul impecabil al unui Mercedes SLS cu pofta exacerbată pentru performanţa pură a celor de la AMG? Nimic bun, după cum ar putea spune poliţia rutieră, chiar dacă din flota sa de vânătoare fac parte bolizi precum Audi R8 sau Jaguar XKR.

Motivele îngrijorării sunt simple: sprintul de 3.6 secunde până la 100 km/h şi 315 km/h viteză maximă. Deşi în pozele alăturate este toaletat într-un galben provocator şi orgolios, noul coupé SLS AMG face parte dintr-o gamă selectă cu un nume întunecat, ca de thriller hollywoodian: Black Series (BS). Nu e ceva nou. Primul model care a primit această distincţie a fost un SLK 55 AMG. Era 2006. Au urmat apoi CLK 63 AMG în 2007, SL 65 AMG în 2008 şi C 63 AMG  în 2011. Simpla alăturare a cifrelor din numele acestor modele cu marca „AMG” sunt indicii clare ale performanţei absolute spre care tinde fiecare dintre ele. Astăzi, duetul Mercedes – AMG a lansat un nou aspirant la supremaţia pe străzi. Derivat din bolidul „de serie” care are un V8 de 6.3 litri şi 571 CP, varianta BS împinge limitele motorului către zona competiţională. AMG a intervenit la câteva capitole vitale pentru îmbunătăţirea performanţelor. Turaţia maximă a crescut de la 7200 la 8000 rpm ceea ce a însemnat o revizie completă a mecanismului de distribuţie, inclusiv axele cu came, o creştere a presiunii în sistemul de injecţie şi o modificare a traseelor de admisie către toţi cilindrii. Rezultatul final se traduce prin 631 CP (7400 rpm) şi 635 Nm (5500 Nm). Să nu uităm că vorbim de un motor aspirat natural. Evident că, meticuloşi cum îi ştim, inginerii de la AMG şi-au luat toate măsurile de siguranţă în ceea ce priveşte fiabilitatea motorului în cazul exploatării sale în regim de curse. Astfel că au extins intervenţiile mecanice la nivelul arborelui cotit. Pentru o mai bună circulaţie a uleiului au fost majorate canalele de ungere care îl străbat, s-au înlocuit rulmenţii acestuia, a fost schimbată pompa de ulei şi s-a întărit asamblarea filetată a bielelor. Pentru a izola cât mai bine motorul de sasiu, în special în timpul evoluţiei pe pistă, s-a folosit o prindere cu amortizor în loc de sistemul cu bucşe hidraulice. Principiul „omul şi motorul” aplicat de AMG nu înseamnă nimic altceva decât că fiecare V8 este asamblat manual şi poartă semnătura celui care l-a făcut. Modificările continuă şi în afara acestuia. Pentru prima dată în scurta istorie a seriei BS, evacuarea este confecţionată din titan. Renunţarea la oţel a însemnat o scădere a greutăţii cu 13 kg, actualul sistem cântărind până în 17 kg. Chiar şi bateria clasică a fost înlocuită cu una de tipul litiu-ion pentru a mai câştiga 8 kg. De altfel, reducerea greutăţii a fost un obiectiv esenţial şi prioritar. Graţie celor 1550 kg cât cântăreşte la gol nu numai că este mai uşor cu 70 kg faţă de versiunea „de serie” SLS AMG dar este şi cel mai uşor reprezentant de până acum din această gamă exclusivistă. Utilizarea fibrelor de carbon pentru capota motorului şi pentru alte elemente de caroserie (confecţionate până acum din aluminiu) sau pentru arborele care transmite mişcarea de la motor la cutie au făcut ca, în final, puterea specifica să ajungă la 2,45 kg / CP. Forţa uriaşă a motorului ajunge la cutia de viteze cu dublu ambreiaj Speedshift DCT cu 7 trepte, instalată pe puntea spate şi poziţionată cu 10 mm mai jos faţă de modelul „de serie” pentru o mai bună stabilitate, printr-un cardan care cântăreşte numai 4,7 kg. La fel ca şi motorul, prinderea ei de şasiu s-a facut cu amortizoare cu gaz.

O caracteristică care este anunţată cu mult entuziasm în mapa de presă este funcţia de preluare temporară a controlului manual asupra transmisiei fără a mai fi nevoie să iei mâinile de pe volan. Acelaşi ton este păstrat şi pentru prezentarea zgomotului făcut de aspirarea aerului în galeriile de admisie în timpul accelerărilor violente cînd se schimbă treptele. Noua evacuare şi turaţia mărită a motorului se pare că vor garanta un fundal sonor mai puternic ca niciodată. În momentele când acesta ajunge la maxim îşi va face simţită intervenţia mecanismul de blocare a diferenţialului de la puntea spate, înlocuit cu unul controlat electronic. Această modificare face posibilă o mai fină calibrarea a răspunsului din partea acestuia în funcţie de setarea aleasă pentru sistemul ESP: „On”, „Sport Handling” şi „Off”. Totodată îmbunătăţeşte stabilitatea maşinii pentru că este capabil să neutralizeze mişcarea de giraţie care poate să apară la parcurgerea rapidă a virajelor, în timpul slalomurilor sau în timpul manevrelor de depăşire făcute la viteze mari. Suspensia este subordonată la rândul ei obţinerii de performanţe pe circuit. Controlată electronic, permite setări în funcţie de particularităţile pistei. Frânele cu discuri ceramice, care salvează la rândul lor 16 kg faţă de sistemul convenţional, sunt oferite în standard iar roţile au cauciucuri cu dimensiuni pe măsura hergheliei de cai putere: 275/35 R19 pe faţă şi 325/30 R20 pe spate. E clar că, vopsit în galben sau în orice altă culoare, noul SLS AMG Black Series vede roşu în faţa ochilor. Păzea!

George Drugescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× 2 = zece