Lupta cu noxele

0
60

Reputat motorist, BMW pregăteşte un set de tehnologii noi, menite să crească performanţele motoarelor pe care le produce, dar să le scadă consumul de combustibil.

Direcţiile de dezvoltare sunt structurate pe trei paliere: proiectarea de motoare în 3, 4 şi 6 cilindri, cu sistem TwinTurbo, utilizarea datelor furnizate de sistemul de navigaţie în managementul motorului – Predictive Power Management – şi abordarea exhaustivă a soluţiilor menite să reducă consumul de energie necesar viitoarelor sale modele – Intelligent Energy Management. Preocuparea pentru eficienţa motoarelor BMW s-a concretizat în ultimul timp sub forma a trei motorizări de 1,6, 2,0 şi 3,0 litri cu sistem de supraalimentare cu trei turbine. Primele două propulsoare sunt MAS-uri cu patru cilindri, iar ultimul este un MAC în arhitectură V6. Asemănător tehnologiei Tri-Turbo care se poate mula pe particularităţile tehnice ale motoarelor pe benzină şi diesel, tehnologia TwinPower Turbo va fi integrată şi în noua gama de motoare pe care BMW se pregăteşte să o construiască în cadrul programului Efficient Dynamics, demarat în 2007 şi dedicat obiectivului de reducere a consumului de combustibil şi a emisiilor de noxe.

În prezent, tehnologia TwinPower Turbo este folosită la unele motoarele pe benzină şi diesel ce deservesc actuala gamă. Deşi BMW Group are ca obiectiv ferm orientarea către propulsia electrică, pe termen scurt, motorul cu ardere internă va rămâne tehnologia de bază şi, implicit, standardul pentru viitoarele modele de serie. Practic, va şlefui până la epuizare conceptul tehnologiei TwinPower Turbo, astfel încât eficiența sistemului să ajungă la un maximum posibil. Din raţiuni economice, nouă familie de motoare va fi definită de un număr mare de componente comune. Numărul acestora în motoarele alimentate cu acelaşi combustibil va fi de 60%, în timp ce nivelul de asemănări structurale între versiunile benzină şi diesel va ajunge la aproximativ 40%. Suprapunerea într-o măsură cât mai mare a componentelor celor două categorii de motoare este un pas obligatoriu în strategia de dezvoltare a BMW, din moment ce ele vor fi produse, în premieră, pe aceeaşi linie de fabricaţie. Primul exponent este un tri-cilindru de 1,5 litri, ce „va intra în pâine” începând cu anul viitor.

Dezvoltarea viitoarelor motoare BMW se bazează pe o soluţie modulară. Mai întâi, este optimizată funcţionarea unui singur cilindru, de aproximativ 500 cmc, din punct de vedere al eficienţei termodinamice, al operării cursive şi al nivelului de zgomot. Apoi, se alătură aceste module, pentru a forma propulsoare cu capacităţi cuprinse între 1,5 şi 3,0 litri.
Adiacent optimizării gamei de motoare, BMW explorează şi alte posibilităţi de reducere a consumului de carburant. Una dintre ele este cea care exploatează predictibilitatea condiţiilor de condus. Asemenea unui conducător auto care circulă pe un drum pe care îl cunoaşte foarte bine, tehnologia va optimiza reacţiile maşinii în baza informării cu privire la situaţiile cu care se va confrunta. La datele furnizate de senzorii diverselor sisteme electronice se adaugă acum şi cele stocate de sistemul de navigaţie. În acest fel, managementul motorului se va seta automat să funcţioneze optim, în concordanţă cu specificul traseului pe care se circulă – Predictive Power Management (gestiunea predictivă a energiei). Noul sistem are integrat un modul de asistenţă la frânare, Foresight Assistant, ce îi permite şoferului să conştientizeze din timp situaţiile de decelerare, pentru a evita manevrele ineficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. Alte măsuri de eficienţă includ punerea pe „liber” a motorului la viteze cuprinse între 50 şi 160 km/h, când se circulă pe segmente de drum înclinate, prin decuplarea lui de la transmisie, şi funcţia ECO PRO Route, ce recomandă cel mai eficient traseu din punct de vedere al consumului. Dotarea este deja disponibilă pe noul BMW Seria 7, recent lansat. Predictive Power Management este aplicat şi transmisiei automate, care, la fel că motorul, învaţă în avans ruta ce va fi parcursă. Transmisia devine, astfel, „conştientă” de un viraj încă dinainte ca şoferul să elibereze acceleraţia. Beneficiile selectării anticipate a treptei de viteză, atât la intrarea, cât şi la ieşirea din viraj, constau în reducerea consumului de combustibil, datorită scăderii sarcinii motorului, şi creşterea nivelului de siguranţă activă, prin fructificarea optimă a aderentei drumului. Probabil că nu mai este mult până când vor fi luate în calcul şi date ca starea vremii, gradul de uzură a anvelopelor sau monitorizarea traficului înconjurător.
Sub antetul general „Intelligent Energy Management” (gestiune inteligentă a energiei), BMW tatonează soluţii punctuale de reducere a consumului de energie, aspect nevralgic în cazul automobilelor electrice (BEV) sau al celor hibrid (PHEV). O parte din aceste soluţii poate fi aplicată şi în cazul maşinilor cu motoare convenţionale. O provocare deosebită pentru BEV şi PHEV este încălzirea habitaclului. O variantă ar fi folosirea pompei de căldură, ce, la acest gen de maşini, poate economisi 50% sau chiar mai mult din energia furnizată de bateriile de acumulatori, în funcţie de condiţiile de condus. O altă variantă, independentă sau complementară pompei de căldură, este cea care foloseşte suprafeţe de încălzire cu infraroşu. Avantajele sunt multiple: căldura generată este distribuită fără a fi necesar vreun curent de aer şi este complet silenţioasă. Circuite de încălzire separate, similare cu sistemele de încălzire din scaune, sunt o altă posibilitate. Întrucât fiecare pasager va dispune de propriul sistem de încălzire, este posibilă încălzirea selectivă, doar a acelor scaune care sunt ocupate. Alte soluţii vizează strategii noi pentru procesul de închidere – deschidere a clapetelor din grila radiatorului şi gestionarea inteligentă a temperaturii lichidului de răcire, în baza informaţiilor primite de la sistemul de navigaţie.

George Drugescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 5 = unu