MApN: IAR 330 PUMA – Vânătorul de submarine

0
105
În drum spre fregată...

IAR 330 PUMA (1)Apariţia submarinelor a marcat o cotitură în modul în care urmau să fie purtate luptele navale. Până să apară măsuri care să le contracareze, păreau nişte maşinării de neoprit. În prezent există o serie întreagă de nave maritime şi aeronave capabile să se lupte cu asemenea „dihănii”.

În drum spre fregată...
În drum spre fregată…

IAR 330 PUMA (6)

Avem un nou episod realizat în colaborare cu MApN şi, prin amabilitatea şi ajutorul domnului Locotenent Colonel Cezar STROE, şeful compartimentului relaţii publice a Dpt.Arm. O să vă prezentăm elicopterul IAR 330 PUMA Naval, aflat în dotarea Forţelor Navale Române. Este vorba despre o variantă navaliztă, unică în lume a platformei 330 PUMA. Aceasta a început să fie fabricată la noi, sub licenţă, din anul 1975, pe platforma industrială cunoscută în prezent sub numele „IAR Ghimbav Braşov”. Iniţial era un elicopter destinat îndeplinirii misiunilor de transport mediu. În ţara noastră au fost fabricate până în prezent 163 de unităţi. Dintre acestea, după anii ’90, un lot de 23 de aparate a fost modernizat în varianta SOCAT, iar trei sunt reprezentate de aeronavele care fac subiectul acestui material.
IAR 330 PUMA (7)IAR 330 PUMA (9)I.A.R. 330 SOCAT este destinat luptei antitanc. Beneficiază de noile tehnologii de tragere, printre care şi sistemul de ghidaj al focului prin simpla orientare a privirii pilotului spre ţintele specifice. Asta se realizează cu ajutorul unei interfețe integrate în casca pilotului. Dacă pe uscat există acum o rezolvare, pe mare era nevoie de o soluție specifică. Aşa a apărut necesitatea unei noi variante a acestui elicopter, care să formeze un sistem comun de luptă cu fregatele de tip T22, parte a dotării armatei romane. Obiectivul programului ce urmărea realizarea acestui aparat era reprezentat de îndeplinirea misiunilor antisubmarin, antinavă, cu posibilitatea ambarcării acestuia la bordul fregatelor. Aeronava trebuia să fie operabilă ziua şi noaptea, să poată zbura la joasă înălţime, în condiţii meteo nefavorabile dublate şi de existenţa altor ameninţări specifice în cazul luptei pe mare cu un inamic.
Urmare a acestui fapt a fost făcută o comandă fabricii de la Braşov pentru un număr de trei elicoptere noi, intitulate IAR 330 PUMA Naval. Acestea aveau ca bază de pornire varianta SOCAT. Urmau însă să aibă echipamente specifice pentru îndeplinirea misiunilor pe mare. Programul s-a desfășurat în mai multe etape. Prima a avut loc în anul 2007 când a fost livrat cel dintâi elicopter. Acesta beneficia de o structură nouă tratată anticoroziv pentru a rezista mediului marin în care urma să îşi desfăşoare activitatea. Printre echipamentele şi subsistemele care se aflau la bord, putem enumera: sistem iluminare compatibil NVIS (Night Vision Imaging System), harpon pentru apuntare, dispozitiv de pliere pale, flotoare de securitate, rezervoare exterioare, far de căutare etc. Prin urmare, el putea să execute misiuni de căutare-salvare, transport persoane, transport cargo, sprijin forţe speciale, căutare ţinte de suprafaţă, aterizare pe fregate tip T22.
În etapa următoare au fost testate, evaluate, omologate şi livrate cele trei elicoptere în configuraţia de la prima etapă, la care se mai adăugau alte subsisteme şi echipamente. Prin urmare, la bord mai apar o staţie radio, o consolă tactică, o consolă multifuncţională şi un radar de căutare. Cu aceste noi elemente, echipajele elicopterelor puteau îndeplini şi misiuni de: căutare/descoperire a ţintelor de suprafaţă cu ajutorul radarului şi sistemului de observare electrono-optic, realizarea şi transmiterea situaţiei tactice de suprafaţă la nava proprie sau la alte nave, aeronave, centre de conducere. Aceste operațiuni pot fi efectuate cu ajutorul consolei de la bord. În anul 2012, în vederea participării în cadrul operaţiunii ATALANTA, ce urmărea combaterea pirateriei pe mare, elicopterul ce urma să fie dispus „la bordul” fregatei Regele Ferdinand, a fost echipat încât să poată realiza următoarele operațiuni: lovirea ţintelor de suprafaţă mici cu ajutorul mitralierei de bord – calibru 7,62 mm, cu tragere prin uşa laterală, monitorizarea traficului naval, instalarea unor filtre antinisip, instalaţie transmitere imagini aeriene în timp real și extinderea capacităţii pentru trăgătorul aerian.

Director de program – Cdor. ing. Angelică Borţosu (stânga) şi Director general I.A.R. Ghimbav – Neculai Banea (dreapta)
Director de program – Cdor. ing. Angelică Borţosu (stânga) şi Director general I.A.R. Ghimbav – Neculai Banea (dreapta)

IAR 330 PUMA (4)Ultima etapă de echipare a acestor trei elicoptere a fost marcată odată cu parafarea contractului de la finele anului 2012. Cu această etapă încheiată, elicopterelor li se adăugau următoarele capabilităţi: căutarea/descoperirea, clasificarea şi urmărirea ţintelor submarine, transmiterea sau primirea situaţiei tactice submarine către sau dinspre navă. În acestă configuraţie finală, elicopterele IAR 330 PUMA Naval pot participa și la următoarele misiuni militare: apărarea navelor care navighează izolat sau în convoi şi a obiectivelor economice şi militare din zona economică exclusivă împotriva ameninţărilor submarine şi monitorizarea traficului maritim din zona de interdicţie.
IAR 330 PUMA (8)În concluzie, pentru a putea să ieşi „la pescuit de submarine”, îţi trebuie un efort susţinut, tehnologic şi financiar. Adăugarea acestei capacităţi în cadrul Forţelor Navale Romane vine în direcţia consolidării posibilităţilor de apărare ale ţării noastre în faţa diverselor pericole ce pot să vină din exterior.

Text: Gabriel MANOLE / Foto: MApN

Articolul precedentAlpine: Revenirea la sursă
Articolul următorInterviu: Betty Stroe conduce în pași de dans
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


unu + 3 =