Mercedes AMG: performanță și calitate

0
73

De-a lungul timpului, modelele Mercedes AMG au ajuns să fie echivalate cu sportivitatea, dar câteva dintre ele pot fi considerate reperele care au definit renumele mărcii din spatele celor trei litere.

În 2015, Daimler Mercedes-Benz sărbătorește 25 de ani de parteneriat oficial cu AMG, divizia care produce automobilele de înaltă performanță ale mărcii din Stuttgart. Înființată, în 1967, de inginerii Hans Werner Aufrecht și Erhard Melcher, ca o companie independentă care se ocupa de modificarea automobilelor Mercedes, AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH a fost preluată în 1990, parțial, de către Daimler AG, care a devenit, în 2005, unic proprietar.

Iată reperele care au definit renumele mărcii:

Die Rote Sau
Die Rote Sau

Die Rote Sau (Porcul Roșu)

Nu este deloc politicos să te adresezi cuiva sau chiar unei mașini cu apelativul„porc”, dar Die Rote Sau – Porcul Roșu scapă ușor de orice acuzație de porcărie cu ale sale calități: forță brută, sportivitate, viteză, duduit al motorului ce umple inimile. Aceasta este mașina din care s-a născut legenda AMG. Când a ieșit pentru prima oară pe pistă, la Cursa de 24 de ore de la Spa, în 1971, spectatorii și competitorii, deopotrivă, au rămas cu gurile căscate. Nu doar că era un automobil mare cât un tanc petrolier, prin comparație cu restul mașinilor participante la cursă, dar era și vopsit într-un roșu viu, garanție suplimentară că nu va trece neobservat. Aripile masive a jante albe cu anvelope slick extrem de late, iar setul de proiectoare lumina mai puternic ca Soarele. Mașina de curse era bazată pe Mercedes 300 SEL, model oferit, de serie, cu două variante de motorizare: un șase în linie de 170 CP și un V8 de 6,3 litri și 245 CP. În schimb, versiunea AMG avea motor V8 de 6,8 litri, ce producea 428 CP și 620 Nm cuplu maxim. Ca viteză (265 km/h maxim), dinamică și manevrabilitate, mașina lăsa în urmă orice concurent, dar greutatea mare și motorul gurmand au făcut ca Die Rote Sau să iasă doar pe locul 2 în clasamentul general al cursei. A câștigat, totuși, la categoria sa.

 

The Hammer
The Hammer

The Hammer (Barosul)

Continuându-și seria de succese în cursele auto în anii ’70 și ’80, AMG s-a ocupat în paralel de modificări de diferite grade pentru modelele mărcii din Stuttgart, începând cu simple accesorizări și ajungând până la convertirea la transmisia manuală a celor mai puternice versiuni Mercedes, disponibile de serie cu cutii de viteze automate. Totuși, publicul aștepta mai mult și, în 1987, a fost lansat un nou model AMG, capabil să se întreacă de la egal la egal cu Ferrari Testarossa, dar care oferea confort și spațiu suficient pentru patru persoane. Derivat din generația W124 a Clasei E, noul Mercedes AMG a fost supranumit The Hammer – Barosul. Sub capotă, motorul de șase cilindri al mașinii de serie a fost înlocuit cu V8-ul 5.6 de pe 560 SEL. În plus, AMG oferea opțiunea creșterii capacității cilindrice a acestui propulsor până la șase litri, cu impact pozitiv asupra numărului de cai-putere, ce urca la 385. Kitul aerodinamic eficient, jantele și cauciucurile sport și suspensiile revizuite de inginerii echipei de curse au făcut ca Mercedes 300E 5.6 AMG să fie un adevărat suveran al șoselelor, cimentând renumele firmei cu sediul în Affalterbach, în sudul Germaniei, nu departe de Stuttgart.

mercedes AMG (3)
C36 AMG

Mercedes-Benz C36 AMG

1990 a fost anul în care s-a oficializat legătura dintre cele două companii: Daimler AG, proprietarul Mercedes-Benz, a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni al AMG. Produsele firmei au fost integrate astfel în gama Mercedes, iar primul rezultat a fost versiunea foarte sportivă a modelului de clasă medie Clasa C, înlocuitorul multipremiatului 190. Mercedes-Benz C36 AMG, lansat în 1995, avea motor de 3.606 cmc, cu șase cilindri în linie și putere de 280 CP. Deși mult mai scump decât C-Class standard, C36 AMG a avut mare succes și a dat naștere unor versiuni de curse foarte competitive.

mercedes AMG (5)
SL73 AMG

Mercedes-Benz SL73 AMG

Extrem de rar (doar 85 exemplare au fost construite) și cu-adevărat sălbatic, acest coupe de două locuri a fost prezentat în același an cu C36 AMG. Venea echipat cu un V12 de 7,3 litri și 525 CP/750 Nm, care, mai târziu, avea să ajungă și la hipersportiva Pagani Zonda, pe care a ajuns să dezvolte chiar și 800 CP, la versiunea Zonda R. Mercedes-Benz SL73 AMG ajungea la proprietar numai după ce acesta urma cursuri obligatorii de pilotaj sportiv, pentru că era o mașină „plină de surprize”, ca să nu spunem mai mult.

CLK GTR
CLK GTR

Mercedes-Benz CLK GTR

Esențial, o mașină de curse omologată pentru circulația stradală (o cereau regulamentele FIA pentru a permite participarea mărcii în competițiile GT1), CLK GTR este departe de coupe-ul midsize ale cărui trei litere, C, L și K, le poartă în denumire. Foarte puțin diferit de versiunea de curse, acest automobil sport are motorul amplasat în spate, două locuri și un habitaclu spartan, dar din care nu lipsesc pielea naturală și sistemul de aer condiționat. Au fost construite 25 de bucăți, toate cu volan pe stânga, cu excepția uneia singure, comandată de sultanul Hassanal Bolkiah al Bruneiului, țară unde se circulă pe partea stângă. Caroseria este din fibră de carbon, motorul 6.9 V12 trimite toți cei 612 CP și 775 Nm ai săi către roțile spate, iar de la CLK-ul de serie provin doar farurile duble, grila radiatorului și panoul de instrumente de bord. Mercedes-Benz CLK GTR are viteza maximă limitată la 320 km/h, sprintează de la zero la 100 km/h în 3,8 secunde și și-a găsit locul și în Guinness Book of World Records, ca urmare a faptului că a fost, la vremea ei, cea mai scumpă mașină de serie produsă până atunci, cu un preț de 1.547.620 dolari americani.

mercedes AMG (6)
SLS AMG Black Series

Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

SLS a reprezentat o premieră, fiind primul Mercedes-Benz proiectat integral de AMG. Caroseria și o parte din șasiu sunt fabricate din fibră de carbon, ușile gullwing cu deschidere pe verticală sunt un omagiu adus coupe-ului Mercedes-Benz 300SL din 1952. Motorul V8 de 6.208 cmc și 631 CP, construit manual, a fost un vârf tehnologic pentru AMG și cu greu poate fi găsit un concurent comparabil pentru el, chiar și la mărci precum Ferrari, Lamborghini și Porsche. Și pentru că asta nu era de ajuns, AMG a dezvoltat și programul Black Series, ce produce, în esență, versiuni extreme ale unor modele… extreme, mașini cu aerodinamică de manual și performanțe de curse. Edițiile Black Series sunt mai ușoare și mai puternice decât modelul din care provin și au trenul de rulare modificat să ofere tracțiune sporită, fiind atât de manevrabile și atât de precise de parcă ar fi conduse de o mână nevăzută.

Articolul precedentRenault Corbusier: mașina-omagiu
Articolul următorAndreea Mitu – Prinţesa războinică
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


3 − doi =