Microbuzul personal

0
71

Nu este cabină telefonică, nu vedeţi că are roţi? Rinspeed şi-a făcut un obicei din a prezenta, în fiecare an, câte o maşină-concept, de multe ori, de… neconceput.

Președintele și fondatorul firmei elvețiene, Frank M. Rinderknecht, a devenit cunoscut în anii ’80 ai secolului trecut când modelele VW Golf și Porsche modificate de el și echipa sa au fost apreciate și s-au vândut bine. Pe de altă parte, de vreo 22 de ani încoace, elvețianul propune anual câte un concept cu care încearcă să stabilească trenduri în lumea auto. De aceea, și expunerea mediatică trebuie să fie cât mai puternică, astfel că Rinderknecht își lansează mașinile la Salonul Auto Internațional de la Geneva. Anul acesta Rinspeed a prezentat modelul microMAX, concept de autovehicul destinat deplasării urbane și drumurilor scurte în afara metropolelor.
Scopul conceptului este să încurajeze cât mai mulți oameni să călătorească în comun, ca o cale de reducere a emisiilor de carbon și a traficului prin marile orașe. Principalii vizați sunt cei care aderă la principiul „car sharing”. Potrivit lui Rinderknecht, „centrele moderne de car sharing se bazează pe comunicarea prin internet și prin smartphone. În același fel se utilizează și rețeaua microMAX: ai nevoie de transport la locul de muncă după un orar regulat sau de o mașină care să te ducă urgent într-un anumit loc, te conectezi la rețea și problema ta se rezolvă”.

Lung de 3,73 metri, cât un Mini, dar înalt ca papamobilul (2,2 metri!), microMAX a fost realizat de Rinspeed în colaborare cu firma americană Harman, renumită în domeniul tehnologiilor audio și de infotainment, cele mai cunoscute branduri ale sale fiind JBL, Harman Kardon și Infinity. Ideea de la care s-a plecat a fost cea de „roi”, preluată din nuvela omonimă a lui Frank Schatzing: întregul este mai puternic și mai eficient decât suma indivizilor luați în parte. Roiul de microMAX se formează pe baza platformei Harman Cloud, interconectivitatea asigurându-se wireless, prin internet și NFC (Near Field Communication). Fiecare microMAX adună, cu ajutorul camerelor de luat vederi cu care este dotat, date despre trafic și le transmite în rețea. În acest fel, celelalte microMAX pot evita străzile aglomerate și ambuteiajele, propunând șoferilor rute alternative. Interfața prin care aceștia primesc informațiile este o tabletă Harman cu diagonala de 48 cm, ce se instalează în consola centrală a mașinii.

Prin intermediul tabletei sunt recepționate și cererile de transport ale abonaților, persoane ce plătesc o taxă pentru a fi transportate la destinația dorită. Aceștia se conectează cu ajutorul smartphone-urilor și sunt preluați din stațiile de autobuz, de exemplu. Abonatul poate utiliza mai multe microMAX succesiv pentru a ajunge unde dorește, după principiul transportului în comun obișnuit, când schimbăm mai multe autobuze atunci când nu avem unul direct.
Și construcția conceptului o imită pe cea a autobuzelor, forma de cutie și ușile duble (singura cale de acces în autovehicul), fiind definitorii. Habitaclul a fost proiectat după modelul unei camere de zi, unde pasagerii, maximum trei la număr, pot conversa în timp ce savurează o cafea făcută la filtrul din dotarea mașinii sau un suc bine răcit în frigider, și acesta echipament standard. Originale sunt scaunele în care se așează șoferul și pasagerii. Poate că termenul „așează” nu este cel mai potrivit, întrucât acestea au lungimea de o palmă și asigură, mai degrabă, un simplu sprijin, persoanele din mașină stând aproape în picioare. Acest lucru nu înseamnă că s-a făcut rabat de la siguranță, compania americană TRW Automotive proiectând centuri de siguranță speciale, cu sistem de prindere mobil. Pasagerii își pot folosi fără probleme tabletele, fiecare loc având la dispoziție un stand reglabil pentru acestea. Interiorul beneficiază de iluminare naturală, grație suprafețelor vitrate de mari dimensiuni. Geamurile sunt fabricate din plexiglas, la fel ca și tavanul, ce poate include celule fotovoltaice pe exterior pentru a generara electricitate. Acesta este un atribut important, dat fiind faptul că mașina este propulsată exclusiv electric.
Despre motorul electric nu se știe decât că este preluat de la un stivuitor (!). Nici despre acumulatori nu au fost oferite date până la momentul scrierii acestui articol. Lipsa informațiilor ar putea fi explicată prin faptul că arhitectura mașinii permite adoptarea oricăreia dintre principalele variante de propulsie electrică utilizate în zilele noastre: un singur motor sau câte un propulsor pentru fiecare ax ori pentru fiecare roată. Acesta este și motivul pentru care Rinspeed a apelat la producătorul german AEZ, căruia i s-a cerut să proiecteze un set de jante pentru acest concept car. Jantele AEZ au un design ce permite o bună răcire a motoarelor electrice, dacă acestea sunt instalate la fiecare roată, sau a frânelor, în caz contrar.
Frank Rinderknecht este convins că ideea sa va prinde și a apelat la firma de consultanță financiară A.T. Kearney, pentru un studiu de rentabilitate. După prelucrarea datelor, a reieșit că Rinspeed microMAX ar fi un proiect fezabil, cu un cost de producție între 5.000 și 10.000 euro, în funcție de soluția tehnică aleasă și de dotări.

Florin Necula

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 3 = doi