După 25 de ani de existenţă aproximativ în aceeaşi formă, cartea de identitate a vehiculului (CIV), documentul emis de Registrul Auto Român care atestă omologarea unui vehicul, se înnoieşte atât din punct de vedere al conţinutului, cât şi al imaginii.
Această modificare este stabilită de legislaţia naţională, prin Ordinul pentru aprobarea Instrucţiunilor privind cartea de identitate a vehiculelor (nr. 26/20.01.2016 – MT; nr.36/19.02.2016 – MAI; nr.542/15.04.2016 – MFP).
Care sunt diferenţele acestui formular faţă de vechea variantă? Noutăţile pot fi împărţite în trei categorii: date care aveau statutul de menţiuni şi care acum beneficiază de câmpuri individuale; informaţii noi, care nu apăreau în vechea CIV şi, desigur, îmbunătăţirea designului, a gradului de securizare şi optimizarea spaţiului disponibil.
În prima categorie trebuie menţionată apariţia câmpurilor distincte pentru descriptorul tip / variantă / versiune, elemente care poziţionează un model de vehicul în certificatul de omologare şi defineşte principalele caracteristici ale sale, care au fost avute în vedere la omologarea comunitară (CE) de tip. De asemenea, numărul de omologare de tip beneficiază de un câmp propriu, la fel şi numărul naţional de registru – marcă a RAR atribuită vehiculelor care circulă în România şi care sintetizează caracteristicile comune ale acestora. Mai pot fi enumerate aici masa maximă tehnic admisibilă a ansamblului de vehicule şi, nu în ultimul rând, o informaţie tot mai importantă în zilele noastre, valoarea CO2, care reprezintă emisiile acestui gaz în condiţii mixte de utilizare determinate la omologarea de tip.
„Cărţile de identitate emise anterior nu îşi pierd valabilitatea şi nu trebuie preschimbate! Acestea vor însoţi vehiculul în continuare la orice prezentare la RAR sau la staţiile ITP şi vor fi înlocuite numai în situaţiile uzuale în care este necesară o altă carte de identitate, de exemplu: pierdere sau modificarea unor caracteristici ale vehiculului.” George-Adrian Dincă, Director General Registrul Auto Român
Forma actuală a CIV conţine un număr ridicat de date noi impuse fie de cerinţele naţionale specifice, spre exemplu va fi înscris tipul suspensiei, fie rezultate în urma evoluţiei tehnologice şi, în consecinţă, a reglementărilor în domeniu. Menţionăm aici clasa autovehiculelor destinate transportului de pasageri cu mai mult de opt locuri pe scaune, masa reală a vehiculelor, distanţa dintre axe, sistemul de propulsie (motor cu ardere internă, vehicule hibride, pur electrice etc.), norma de poluare şi reglementarea europeană avută în vedere la determinarea acesteia, raportul putere/masă pentru motociclete. Poate fi apreciat tot ca o noutate şi codul naţional de emisii, parametru aflat în strânsă legătură cu norma de poluare şi care poate fi luat în considerare în legislaţia fiscală aplicată vehiculelor. Acest element era prezent şi în vechea CIV, dar făcea parte din numărul naţional de omologare, mai precis ultimele două caractere ale acestuia.
O modificare importantă, în special pentru specialiştii RAR, dar și pentru clienţii noştri, este mărirea spaţiului pentru menţiuni, acum fiind disponibilă aproape o pagină întreagă. Pot fi înscrise mai multe informaţii specifice unui anumit vehicul, un exemplu clasic fiind întreaga gamă de anvelope proprii unei versiuni de vehicule.
Gradul de securizare al formularului este unul foarte ridicat, cu multiple elemente de siguranţă, poate la acelaşi nivel cu cele mai sigure formulare din acest domeniu din Europa.
Am lăsat la sfârşit codul de bare QR, prezent în subsolul paginii 4, prin care RAR încearcă sa vină în sprijinul atât al posesorilor de vehicule, cât şi al celor care doresc să îşi achiziţioneze un vehicul, prin crearea unei legături directe şi rapide cu informaţii existente în baza de date a instituţiei noastre. Scanând codul cu un simplu telefon care are instalată o astfel de aplicaţie, se vor obţine într-o primă etapă informaţii privind datele de identificare ale vehiculului, urmând ca ulterior să diversificăm datele oferite şi să postăm anumite mesaje despre acel vehicul (de exemplu valabilitate ITP sau solicitările de rechemare ale constructorului pentru remedierea unor neconformităţi).