Paris-Dakar 1983: Vremuri mai simple

0
219
Rallye Paris–Dakar, 1. bis 20. Januar 1983. Mercedes-Benz 280 GE Rallyefahrzeug der späteren Sieger Jacky Ickx und Claude Brasseur. Fahraufnahme. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 83F95) // Paris–Dakar Rally, 1 to 20 January 1983. Mercedes-Benz 280 GE rally car of the later winners Jacky Ickx and Claude Brasseur. Action shot. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 83F95)

În 1983, Jacky Ickx și Claude Brasseur au câștigat raliul Paris-Dakar, desfășurat pe continentul african, la volanul unui Mercedes-Benz 280 GE.

Acum 40 de ani, Mercedes-Benz a câștigat cel mai dur rally-raid din lume în varianta sa originală ce se disputa pe continentul african. Echipajele plecau din Paris, capitala Franței, traversau hexagonul spre sud și treceau în Africa cu ajutorul unui vapor.
Jacky Ickx era deja un nume important în lumea sporturilor cu motor. Pilotul belgian făcuse carieră în Formula 1 pentru echipe precum Cooper, Ferrari, Brabham, McLaren, Williams, Lotus sau Ligier cu opt victorii adunate între 1966 și 1979, dar mai ales în cursa de 24 de ore de la Le Mans unde și-a atras supranumele de Mister Le Mans după ce a obținut nu mai puțin de șase victorii la edițiile din 1969, 1975, 1976, 1977, 1981 și 1982 cu Ford, Mirage și Porsche.
După ce a cucerit circuitele de viteză și anduranță, Jacky Ickx a fost atras și de fascinația Dakar-ului. Prima participare a avut loc în 1981 la volanul unui Citroen, dar belgianul a trebuit să se retragă.
Avându-l ca navigator pe actorul Claude Brasseur, Jacky Ickx s-a aliniat la startul cursei Paris-Dakar la volanul unui Mercedes-Benz 280 GE înscris de Mercedes-Benz Franța. Din Germania, inginerii companiei au ajutat cu motorul și aerodinamica vehiculului de teren.
La acea vreme, Raliul Paris-Dakar avea o atracție uriașă la nivel mondial. Era doar a cincea ediție a extrem de dificilului raliu. Câteva sute de aventurieri au pornit pentru prima dată din metropola franceză spre capitala Senegalului în 1978. Startul a avut loc devreme în dimineața zilei de 1 ianuarie 1983 în Place de la Concorde din Paris. După aproximativ 20 de etape zilnice extrem de solicitante prin deșerturi precum Ténéré în sudul Saharei și în nordul Nigerului, lista de participanți subțiată puternic  a ajuns în orașul Dakar de pe coasta Atlanticului. Participanții la clasele auto, camioane și motociclete au parcurs între 10.000 și 12.000 de kilometri pentru a ajunge la sosire.
Competiția a fost organizată de fostul pilot de motociclete și automobile, francezul Thierry Sabine. Conceptul raidului de la Paris și Dakar, în Senegal, îi aparține. El a fondat și organizat competiția. În ianuarie 1986, Sabine și-a pierdut viața în urma unui accident de elicopter, chiar în timpul competiției pe care o organiza. Chiar din primii ani, aventura Paris-Dakar a atras numeroși producători de automobile. Evenimentul continuă și în ziua de azi sub numele de Raliul Dakar și are loc în prezent în regiunea deșertică din Arabia Saudită. Anterior, a fost organizat și în America de Sud, între 2009 și 2019.
Jacky Ickx și Claude Brasseur
Născut la Bruxelles la 1 ianuarie 1945, Jacky Ickx a fost unul dintre cei mai buni piloți de curse de la sfârșitul anilor 1960 până la sfârșitul anilor 1980. În Raliul Paris-Dakar, pe lângă victoria sa din 1983, belgianul a terminat pe locul cinci cu Mercedes-Benz 280 GE anul precedent și pe locul al doilea în 1986. „În 1982, am descoperit 280 GE. Îl poți împinge la limită și poți să ai încredere în această mașină – acesta este un atu pentru Raliul Paris-Dakar”, a explicat Ickx într-un interviu la scurt timp după victoria sa din 1983. În plus, s-a înțeles foarte bine cu copilotul său Claude Brasseur. „Nu am început pur și simplu colegi, ci drept complici. Asta a fost cu siguranță fundamental.” Brasseur, care a murit în 2020, era unul dintre cei mai cunoscuți actori francezi de film și TV la acea vreme.
În 1983, 193 de mașini, buggy-uri și camioane, precum și 111 motociclete au parcurs cei 12.000 de kilometri din Franța, prin Algeria, Niger, Burkina Faso, Coasta de Fildeș, Mali și Mauritania până în Senegal. Cel mai important ajutor de navigație a fost umila busolă. Echipajul Jacky Ickx și Claude Brasseur a luat conducerea încă de la început cu modelul 280 GE. Înainte de terminarea etapei de la Agadez (Niger), Ickx a observat o pierdere severă de putere a motorului. Avea să primească motorul mașinii coechipierului său, schimburile de piese majore fiind permis doar între mașini aflate în competiție. Ickx revenea apoi la ritmul rapid pe care l-a impus. Problemele tehnice și de navigație aveau să rărească grupul de participanți.

Doar 61 de mașini și 28 de motociclete au ajuns la linia de sosire.

Alte modele Mercedes-Benz G au terminat pe locurile cinci, șase și opt. Marca a sărbătorit chiar și o dublă victorie: Georges Groine, Thierry de Saulieu și Bernard Malfériol au ajuns la Dakar ca echipaj învingător în clasa camioanelor cu un Mercedes-Benz 1936 AK (261 kW/355 CP) cu tracțiune integrală.

(Articol publicat în nr. 278 al revistei Auto Test Magazin)

http://www.autotestmagazin.ro/dacia-va-participa-la-raliul-dakar-celebrul-sebastian-loeb-va-fi-unul-dintre-piloti-galerie-foto/

http://www.autotestmagazin.ro/dakar-2021-a-14-a-oara/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


2 × doi =