PEMS: viitorul este prezent

0
172
image description

În revista Auto Test vă vorbeam despre activitatea Laboratorului de Încercări Emisii Poluante și Consum. Este laboratorul high-tech al Registrului Auto Român unde se măsoară emisiile poluante ale autovehiculelor Euro 6, emisiile de CO2, consumul de combustibil și puterea la roată fiind și unul dintre puținele laboratoare de acest gen din Europa de Est.

Figura 1

Este acel loc foarte cool unde inginerii RAR testează tipuri noi de autovehicule, modele importate din afara UE, autovehicule electrice, sisteme de alimentare cu combustibili alternativi (GPL, gaz natural, hidrogen) etc., teste pe baza cărora se emit omologări în conformitate cu regulamentele UE, ONU sau naționale. Un astfel de laborator este compus din aparate care controlează condițiile climatice, simulează parcurgerea unui traseu în mediul urban și extraurban, prelevează, omogenizează și analizează gazele de evacuare ale autovehiculului încercat.
Poate vă întrebați de ce trebuie să simulăm clima și drumul într-un laborator în loc să ieșim cu mașina pe stradă. Ei bine, o parte a răspunsului se află în imaginea de mai sus. Actualele aparate pentru prelevarea și analizarea gazelor de evacuare sunt destul de robuste și nu pot fi îmbarcate într-un autovehicul.
De-a lungul timpului, multă lume a considerat că simularea într-un laborator a condiţiilor reale nu reprezintă o măsură ideală, ci doar o măsură de compromis până când tehnologia va avansa destul de mult încât să permită instalarea sistemului de măsurare în interiorul autovehiculului, iar rularea să se realizeze în condiţii normale de trafic, pe drumurile publice. Spre încântarea noastră, în special a celor care efectuăm astfel de încercări, viitorul a devenit prezent, iar tehnologia a evoluat până la apariția acestor echipamente.
Astăzi avem PEMS (Portable Emissions Measurement System)!
Evoluția la PEMS este comparabilă cu trecerea de la desktop PC la tabletă sau de la telefonul fix la smartphone. Gândiți-vă că un întreg laborator este instalat în interiorul unui portbagaj, adică: analizoare pentru HC, CH4, CO, CO2, NO, NO2, NOx, număr de particule nanometrice (pulberi în suspensie); butelii cu gaze rare (necesare analizoarelor); sistem de prelevare și omogenizare gaze de evacuare; sistem GPS și stație meteo pentru determinarea poziției, altitudinii, temperaturii ambientale și presiunii atmosferice; acumulatori pentru furnizarea energiei electrice necesare funcționării individuale a sistemului; sistem de achiziție a datelor; sistem de procesare a datelor. Toate acestea se instalează în interiorul oricărui autovehicul și arată cam ca în Figura 2.

image description

DE CE AVEM NEVOIE DE PEMS?
Pentru cercetare și dezvoltare, PEMS ne oferă posibilitatea efectuării testelor în orice condiții climatice sau de trafic, rulând în orașele mari la o oră de vârf, sau pe drumuri județene, naționale, ori autostrăzi, mergând pe zăpadă, ploaie sau ceață, la munte ori la mare. Nemaifiind nevoie să simulăm realitatea, posibilitățile sunt nelimitate.
Pentru testele oficiale, cele pentru omologarea autovehiculelor noi și verificarea celor în uz, scandalul Dieselgate ne-a demonstrat că, realizând doar teste în laborator, rezultatele obținute nu sunt întotdeauna cele mai apropiate de realitate. Așa se face că, grupurile de lucru ale Comisiei Europene, din care fac parte și experți ai RAR, au dezvoltat un nou test ce se realizează utilizând PEMS. În acest caz, libertatea de utilizare a PEMS este limitată, deoarece regulamentele Comisiei Europene impun asigurarea trasabilității și repetabilității pentru rezultatele obținute. Mai exact, autoritatea de omologare/serviciul tehnic, RAR în cazul României, alege traseul ce urmează să fie parcurs dar, la final, PEMS validează rezultatele doar dacă: autovehiculul a fost condus timp de 90-120 minute; a parcurs un anumit număr de kilometri în fiecare dintre ciclurile urban, extraurban și autostradă (cicluri caracterizate de viteza medie de deplasare); temperatura ambientală, presiunea, umiditatea și altitudinea se încadrează în toleranțele regulamentelor. Acest test este denumit RDE – Real Driving Emissions și se va aplica obligatoriu de la 1 septembrie 2017 pentru omologarea noilor tipuri de autovehicule în statele membre UE.

image description
Figura 2

RAR MENȚINE RITMUL CU SERVICIILE TEHNICE DIN UE!
Serviciile Tehnice din state precum Germania, Franța, Marea Britanie sau Olanda, echivalente RAR, au achiziționat sau urmează să achiziționeze PEMS. În decembrie 2016 RAR a finalizat procedurile pentru cumpărarea unui echipament PEMS, iar în primăvara acestui an, sistemul produs de una dintre cele mai importante companii din domeniu va intra în dotarea Laboratorului de Încercări Emisii Poluante și Consum. Acest echipament a fost special configurat pentru a permite efectuarea testului RDE pe orice autovehicul din categoriile M și N, de la autovehiculele din clasa mini până la camioane și autobuze.

image description

image description

Achiziționând PEMS, RAR își propune să efectueze teste și să emită omologări de tip în conformitate cu regulamentul RDE al Comisiei Europene, continuând astfel colaborarea cu Renault Technologie Roumanie și clienții existenți, dar totodată, încercând să atragă înspre România și alte companii din domeniul auto. De asemenea, PEMS va putea fi utilizat pentru certificarea sistemelor retrofit, sisteme auxiliare instalate pe autovehicul după construcția acestuia. De exemplu, va putea fi folosit pentru certificarea sistemelor de alimentare cu GPL. Nu în ultimul rând, RAR va folosi PEMS pentru supravegherea pieței interne de autovehicule, verificând respectarea valorilor înscrise în certificatul de conformitate emis de constructor în momentul punerii în circulație a autovehiculului.

Ing. Tiberiu MELENCU, Şef Laborator Încercări Emisii Poluante şi Consum, RAR

Articolul precedentTEST: Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic Coupe
Articolul următorInterviu: Gabriel Hantig, designer la 21 de ani
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 2 = sase