Mersul pe motocicletă este senzaţional, grozav, plăcut, super şi cred că mai pot adăuga încă zece adjective care să îl caracterizeze la modul elogios. Dar toţi cei care îl laudă şi care îl şi practică recunosc că mai există un adjectiv care le umbreşte pe toate celelalte: periculos. Aşadar, este nevoie mereu de protecţie pentru motociclişti.
Aşa este: mersul cu motocicleta este periculos. În umila mea opinie, este periculos pentru că poate deveni astfel cu concursul masiv al celui din şa sau al celorlalţi participanţi la trafic. Experienţa, în primul rând ca şofer şi mai apoi ca motociclist, voinţa şi puterea de stăpânire, echilibrul şi capacitatea mare de anticipare ar fi principala armură de care ai nevoie ca să ajungi întreg la destinaţie. Dar nu este singura armură de care ai nevoie. O sumedenie de accesorii menite să te protejeze în cazul unui eveniment nedorit îţi stau la dispoziţie, cu două condiţii: să le fi achiziţionat şi să le foloseşti. Este lungă lista celor care au păţit diverse necazuri cu motocicleta atunci când mergeau cu echipamentul incomplet pentru că au lăsat acasă exact acele protecţii care ar fi făcut diferenţa între o simplă căzătură şi o traumă semnificativă. Sunt unul dintre ei. Nimic de zis: astăzi oferta de echipament moto este mai bogată şi mai performantă ca niciodată. Prin asta înţeleg, salvatoare.
De la căşti, geci cu întărituri speciale sau blindate cu protecţii pentru spate, coate, umeri şi gât, mănuşi, pantaloni ranforsaţi sau încălţăminte specială, găseşti tot ce ai nevoie pentru a te proteja în cazul unui incident. Mai mult chiar, au început să fie din ce în ce mai vizibile şi protecţii cu un statut ceva mai discret cum ar fi cele pentru gât. Gândite să minimalizeze sau să anuleze forţa datorată unui accident în zona gâtului, aceste platoşe asigură un grad de siguranţă foarte ridicat. Confecţionate din fibră de carbon, fibră de sticlă, diverşi polimeri sau o combinaţie a acestora, protecţiile pentru gât au un grad ridicat de adaptabilitate la particularităţile fiecărui motociclist în parte. Multitudinea de reglaje le permite să se aşeze perfect pe corp şi în acelaşi timp să nu incomodeze mişcările căştii şi, implicit, ale capului. Rigidizarea zonei cervicale se face prin intermediul unui pieptar şi a unui spătar, unite de o platformă superioară de sprijin pentru cască. Se creează astfel o rută pentru transmiterea forţei datorată evenimentului rutier care evită solicitarea la nivelul gâtului. Avantajele sunt evidente şi majore, mai ales în cazul forţelor mari de impact. Disponibile atât pentru adulţi cât şi pentru copii, protecţiile pentru gât ar trebui să facă parte din echipamentul oricărui motociclist responsabil. Tot pentru gât există şi protecţiile contra vântului, cu un rol mult mai modest, dar care te pot apăra de o răceală zdravănă. Poţi lua în calcul şi utilizarea unei armuri complete. Forma ergonomică, ventilaţia foarte bună şi construcţia modulară fac din acest tip de protecţie un companion excelent, indiferent de drumul pe care îl ai de făcut. Dacă eşti adeptul protecţiilor separate, s-ar putea, şi chiar ar trebui, să te intereseze şi protecţiile pentru coate pe lângă cele pentru şolduri, genunchiere sau chiar orteze pentru genunchi. Foarte eficiente sunt cotierele din neopren cu spumă care se întăreşte în cazul unui impact, astfel încât trauma este resimţită într-o măsură foarte mică. Desigur că lista poate continua. Important este să nu te laşi furat de gândul că eşti invincibil pe două roţi pentru că s-ar putea să fie cea mai mare greşeală pe care să o faci. Şi, posibil, ultima.
Text: George DRUGESCU / Foto: moto24.ro, ixs-motorradbekleidung.de, ixs.ro.