RAR: Dorel Boanță, „doctorul” de la RAR Giurgiu

0
67

IMG_3681Nu zâmbește, nu clipește, nu scoate o vorbă. La prima vedere pare un om foarte sobru. „Este foarte concentrat când are ceva de lucru” îmi spune unul dintre colegi. După ce a plecat mașina din hală și s-a încheiat operațiunea, descoperim un tip jovial, cu harul povestirii, un inginer care prin priceperea și experiența lui au ajutat reprezentanța din Giurgiu. Vă invităm să-l cunoșteți pe Dorel Boanță, unul dintre primii angajați ai RAR Giurgiu.

IMG_3667Auto Test: Vă mai aduceți aminte prima zi la RAR?
Dorel Boanță: 9 februarie 1993. Când am venit eu, la RAR Giurgiu exista un singur angajat, cel care a deschis reprezentanța în luna august a anului 1992. Sediul se afla într-un service al Uzinei Autocamioane Brașov unde, pe vremea lui Ceaușescu, se făcea ultima revizie înainte ca produsele să plece la export. Construcția era ingenios concepută: elementele de rezistență erau niște containere dotate cu unelte de lucru, iar în unul dintre ele aveam duș, vestiar și toaletă.
IMG_3664Auto Test: Să vă întreb despre dotări?
Dorel Boanță: (Râde) Nu aveam nici linie telefonică, mă rugam de cei de la service să mă lase să dau un telefon. Când am venit, toate procedurile erau trecute în câteva dosare. Practic, în acele momente se „construiau” procedurile, în funcție de cazuri și de problemele cu care ne confruntam. Țin minte că nu exista calculator, eu l-am instalat. Inginerul își lua datele din niște manuale, asta era baza de date tehnice, le nota pe o ciornă și o colegă le scria la mașină. Banii îi țineam într-un seif și îi duceam la București, la câteva zile, cu o mașină împrumutată. Parcă eram în „Epoca de Piatră”. Cei care vin acum în sistem sunt „boieri”, îi cert toată ziua (zâmbește).

Fotografia de la prima legitimație a lui Dorel Boanță
Fotografia de la prima legitimație a lui Dorel Boanță

Auto Test: De ce?
Dorel Boanță: Păi… Au tot ce au nevoie: informații, bază de date, procedură clară, instrucțiuni. Nu există posibilitatea să calci strâmb decât… dacă vrei să calci strâmb. Totul este limpede, ordonat și în cazul în care ai o nelămurire ai unde să te informezi și cu cine să te sfătuiești.
Auto Test: Colegii mai noi vin la dumnevoastră ca la doctor…
Dorel Boanță: Cam așa vin (zâmbește).
Auto Test: Aveți responsabilitate mare la RAR Giurgiu?
Dorel Boanță: Avem, dar dacă știi carte, treburile nu sunt complicate. Trebuie să citești instrucțiunile și procedurile și nu ai cum să dai greș.
Auto Test: De unde ați dobândit pasiunea pentru mașini?
Dorel Boanță: În copilărie stăteam mult pe lângă vecinii care își reparau mașinile și mi-a plăcut să „fur” de la ei. Sincer, prima dată am vrut să mă fac șofer pe tir. Îmi intrase în cap că la școala de șoferi înveți mecanică, limbi străine, economie, contabilitate. Eram convins că după ce iau examenul, mă urc la volan și plec prin toată Europa. Pe urmă am aflat cum stă treaba… că trebuia să fii membru de partid, să ai copii și să tragi vreo zece ani pe rabă. Pe unii îi cam uita Dumnezeu pe o basculantă de la vreo balastieră, așa că m-am răzgândit și am mers la Facultatea de Vehicule Rutiere, hotărât să mă fac inginer.
IMG_3675Auto Test: Vă place să meșteriți la mașini?
Dorel Boanță: Am făcut o mașină din bară în bară, la a doua am lucrat mai puțin, iar pe a treia am dus-o la service. Nu mai am chef, acum lucrurile sunt mai complicate. Mașinile sunt dotate cu fel de fel de programe și nu se mai pune accent pe priceperea oamenilor. Înainte eram mai „meșteri”.
Auto Test: Cum au trecut acești ani la RAR?
Dorel Boanță: Foarte repede. Acesta este al treilea sediu în care lucrez. Am început în container, apoi ne-am mutat în alt loc. A fost greu, trebuia amenajat totul foarte repede. În acest sediu ne-am mutat în anul 2003. Îți dai seama, să muți toată logistica de vineri de la prânz până luni dimineața. La prima oră, totul trebuia să fie funcțional. Eram mai tânăr, mai plin de energie.
Auto Test: Acum aveți mai multă experiență…
Dorel Boanță: Înainte trebuia să-ți asumi o răspundere fără să ai elemente suficiente ca să poți judeca situația în care te găseai. Imediat după Revoluție, activitatea infracțională a „explodat”, plecau foarte mulți în Germania și aduceau mașini. Au fost perioade în care găseai în fiecare zi câte o mașină substituită sau observai că seriile și numerele de identificare erau falsificate. Încercau să ne păcălească: „Domle’, nu știi tu! Așa este acolo”! Aici, ce-i drept, nu aveam experiență și era tare greu, dar ne-am descurcat. La un moment dat am ajuns la un nivel… ieșeam în curte și spuneam: „Mașina aceea nu este în regulă” şi nu dădeam greş. Cred că am dobândit un al șaselea simț.
Auto Test: Cum a fost această perioadă, după ce a fost eliminată taxa auto?
Dorel Boanță: A fost dificil, mașinile au fost mai multe și a trebuit să ne grăbim puțin. Am fost foarte atenți și vă asigur că nu am făcut greșeli. Stați liniștiți, de aici nu au plecat mașini cu probleme!

Interviu şi foto realizate de Sorin BARBU

Articolul precedentLucruri utile când plecaţi la drum cu maşina
Articolul următorAlfa Romeo Stelvio – SUV Made in Italy
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sase × 5 =