Skoda 1100 OHC Coupe: Phoenix

0
328

Un model extrem de rar din istoria mărcii din Cehia a fost reconstruit de divizia Skoda Motorsport pentru a marca 120 de ani de istorie: 1100 OHC Coupe.

În 1956, Cortina de Fier căzuse peste Europa de Est. Cei de la Skoda visau încă la marile competiții sportive internaționale și mai ales la cursa de anduranță de 24 ore de la Le Mans. La Mlada Boleslav începea dezvoltarea unui model de competiție, compact și foarte ușor, numit 1100 OHC. Escaladarea Războiului Rece avea să rețină acest model pe teritoriul Cehoslovaciei, el neajungând niciodată să alerge pe circuitele celebre ale lumii. Doar două exemplare Skoda 1100 OHC au fost construite în 1959 și 1960: un model cu caroserie deschisă special gândit pentru cursele de anduranță pe care cehii sperau să îl înscrie în cursa de 24 de ore de la Le Mans și un exemplar cu caroserie coupe.


Pierdute în negura comunismului
Ambele modele au fost folosite în diverse curse interne timp de doi ani, fiind ulterior vândute către clienți privați. Nici una dintre cele două mașini nu a supraviețuit, ambele fiind distruse în accidente. Istoricii mărcii Skoda au reușit, însă, să regăsească o parte din piesele originale, inclusiv un cadru de caroserie aflat într-o colecție privată în 2014, și le-au readus în atelierele mărcii.
Pentru a marca 120 de ani împliniți de divizia Skoda Motorsport, oficialii mărcii din Mlada Boleslav au decis reconstruirea modelului 1100 OHC Coupe, acesta urmând să își găsească un loc în muzeul Skoda. Acesta folosește un motor aspirat cu patru cilindri de 1,1 litri ce oferă 92 CP. Transmisia este asigurată de o cutie de viteze manuală cu cinci trepte. Caroseria este fabricată din aluminiu, greutatea totală a mașinii fiind de doar 555 kilograme.


Restaurarea
Primul proprietar al exemplarului care tocmai a fost restaurat a fost Hanuš Hrabánek, tatăl lui Michal Hrabánek, actualul director al diviziei Skoda Motorsport. Hrabánek Sr. a înlocuit motorul OHC al modelului 1100 cu un propulsor mai practic OHV cu patru cilindri de la un cabriolet Skoda Felicia. Motorul de curse scos din caroseria modelului original a fost expus la Academia Skoda din Mladá Boleslav. Celălalt proprietar și-a lovit coupe-ul într-un stâlp dintr-un pasaj subteran pe o autostradă lângă Mladá Boleslav. Șoferul a scăpat cu mult noroc din epavă printr-o gaură din luneta de plexiglas, dar mașina a luat foc și a fost distrusă.
Exemplarul avariat complet în incendiu a fost ulterior demontat. Puntea spate și cutia de viteze au fost trimise la Muzeul Tehnic Național din Praga, de unde Skoda a achiziționat piesele acum 15 ani. Șasiul mașinii – cadrul cu puntea față, frâne, pedale și alte piese mici – a supraviețuit într-o colecție privată cehă, de unde Muzeul Skoda l-a cumpărat în 2014. Componentele mecanice prezentau o uzură relativ mică, deoarece mașina a participat la doar cinci curse în scurta sa carieră. Echipa de restauratori a avut la dispoziție resursele Muzeului Skoda pentru componente specifice erei care erau prezente pe cele două exemplare 1100 OHC.
Cea mai mare problemă a fost reconstrucția caroseriei. Cea originală era produsă cu tehnica de acum 60 de ani, iar tabla de aluminiu avea între 0.8 și 1,0 mm grosime. Era formată, sudată și fixată cu nituri prin operațiuni manuale. Specialiștii din Cehia au scanat imagini originale și au recreat un model 3D pentru a putea reconstrui corect caroseria originală.

Mânerele exterioare ale portierelor sunt comune cu cele ale modelului Skoda 1200 Sedan, anumite butoane și comutatoare proveneau de la Skoda 440 Spartak și Octavia, iar volanul din plastic negru cu trei spițe provine de la modelul Popular produs înainte de război.

http://www.autotestmagazin.ro/skoda-la-le-mans/

http://www.autotestmagazin.ro/skoda-110-r-frumoasa-din-est/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ 5 = paisprezece