Smaranda Zabara: „Pe motocicletă am ajuns din ambiție și concurență cu fostul soț”

0
277

Are doar 32 de ani și primul gând a fost să o întreb cum a avut timp să facă atât de multe lucruri. Este mamă a doi copii, vorbește patru limbi străine, are brevet de pilot de elicopter și a lucrat în domeniu un an și opt luni. După ce a renunțat la zboruri și-a luat permis de motocicletă și chiar conduce un club format doar din femei.

Auto Test: Ăsta a fost planul din copilărie, să zbori cu elicopterul?
Smaranda Zabara: Eu am fost la un liceu de bio-chimie și îmi doream să mă fac medic, doar că lucrurile s-au complicat! Mama a plecat în Italia, în anul 2004, iar eu am rămas cam singură pentru că tata lucra la Administrația Penitenciarelor și avea destul de multe deplasări. Bunica din partea tatălui a murit de cancer, în brațele mele, așa că am rămas la Oradea cu părinții mamei mele. Dar și aici mi-a fost tare greu. Bunicul a căzut de la etajul trei, nici acum nu știu ce s-a întâmplat, eu l-am găsit în timp ce mă duceam spre bloc, iar bunica s-a sinucis și a lăsat un bilet în care a scris că a făcut acest gest din cauza mea.
Auto Test: Este foarte trist ce îmi spui…
Smaranda Zabara: Mama încerca să mă ia din România și când ne certam îi spuneam că „nu pot să o las pe bunica singură”. Ea era și bolnavă și înainte să facă acest gest a scris acest bilet. Mă simt foarte vinovată, dar îmi dau seama, oarecum, ce a vrut să facă. În aceste condiții, mama m-a luat din România ca să nu cad în depresie. În Italia am intrat la un colegiu de limbi străine și relații internaționale, dar acolo am început să am probleme.
Auto Test: De ce?
Smaranda Zabara: 2007 a fost anul în care un român a ucis o italiancă (n.r. Romulus Mailat a violat, jefuit și ucis soția unui amiral), iar nivelul de rasism a urcat foarte mult. M-au dat afară dintr-o brutărie când au auzit că vorbesc la telefon în limba română. Aflam în fiecare zi de mașini și blocuri în care locuiau români, care erau vandalizate. Sincer, mă gândeam foarte des să mă întorc în România. Până la urmă ai mei m-au ajutat să-mi găsesc de lucru la un hotel, „la negru”. Într-o zi, patronul a făcut preinfarct, iar eu, pentru că făcusem niște cursuri de prim-ajutor, am încercat să intervin. Numai că zăpada era foarte mare și mașina de ambulanță nu avea cum să ajungă, așa că a venit rapid un elicopter, iar eu am mers cu patronul nostru pentru că mi s-a spus că trebuie să fie cineva cu el care să traducă. În timpul zborului am intrat în vorbă cu pilotul care la despărțire mi-a dat o carte de vizită. Ca să nu mai lungesc vorba… într-o zi l-am sunat și m-a invitat să văd locul unde aveau aparatele de zbor. Apoi am dat examenul la Institutul Aeronautic și l-am luat. Să vezi ce față avea mama când au venit actele prin care am fost anunțată că am fost admisă (zâmbește).
Auto Test: Cum au fost cursurile?
Smaranda Zabara: Am fost singura fată așa că primul an a fost dificil. M-a ajutat foarte mult că știam engleză, iar noi aveam în programă și o materie tehnică în această limbă. Am început să-i ajut pe colegi și atunci am câștigat respectul lor. Inițial am optat pentru avioane de vânătoare, dar nu am luat examenul și m-am îndreptat spre elicoptere. Și mi-a plăcut foarte tare! Iar apoi am și lucrat la „search and rescue” un an și opt luni. A fost o experiență extraordinară. Am observat că atunci când aveam o urgență mă mobilizam foarte bine!

După părerea noastră, pasiunea pentru motociclete te poate ține departe de belele, de stradă, de droguri sau alte prostii.

Misiune în Marea Mediterană
Auto Test: Poți să-mi povestești o misiune?
Smaranda Zabara: Pilotul care era pe desemnat să conducă elicopterul K-Max trebuia să ducă niște bucăți de sondă pe o platformă care se afla pe Marea Mediterană. Nu știu de ce lipsea, așa că m-am oferit eu. Am ajuns la platformă și acolo am avut destul de multă treabă pentru că bucata pe o adusesem trebuia să intre într-o altă piesă. Trebuia să o calibrez prin comunicație radio, iar după accea să cobor ușor ca să intre la fix. Au cam curs apele pe mine, dar totul a mers foarte bine. Când am coborât, inginerul s-a albit la față și a întrebat: „Unde este pilotul?”. „Eu sunt”, i-am răspuns. Îi venea să leșine. Eram foarte slăbuță, păream o copilă și nu s-a gândit că sunt singură. A sunat în bază și i-a luat la înjurături pe cei de acolo, pentru că era foarte periculos dacă ratam operațiunea.
Auto Test: Cum au privit cei din familie activitatea ta?
Smaranda Zabara: Nu au fost foarte încântați, dar după aceea au fost mândri. Este adevărat că mereu mi-au purtat de grijă. Eram în școală și zburam cu un aparat Piper PA, iar în zona de control a aeroportului se afla și casa familiei. Am sunat-o pe mama și i-am spus să iasă afară și când am trecut pe acolo „am salutat” din aripi. Ce mi-am auzit… „Ai grijă, mamă, unde te duci?”. Ei au rămas acolo, iar eu nu mai sunt în aviație. Acum lucrez în domeniul fondurilor europene.
Auto Test: Și cum te-ai decis să treci de la elicopter la motocicletă?
Smaranda Zabara: (Zâmbește) Pe motocicletă am ajuns din ambiție și concurență cu fostul soț. Mariajul nostru nu mai avea nicio șansă când ne-am dus la școala moto. El nu a luat permisul, dar eu l-am luat. Ce să spun… simțeam nevoia de adrenalină pentru că plecasem din aviație. Când nu am mai zburat, m-am simțit de parcă aș fi rămas fără o mână și un picior. În comunitatea moto am întâlnit oameni foarte frumoși, iar după mulți kilometri am aflat și ce înseamnă viața într-un club moto.
Președintele unui club format doar din femei
Auto Test: Ai și pus umărul la înființarea unuia…
Smaranda Zabara: Sunt președintelui unicului club moto LEMC (Law Enforcement Motorcycle Club). Este vorba de clubul Nights Ravens LEMC, „Corbii Nopții” alcătuit exclusiv din femei. Avem foarte multe fete care provin din Ministerul de Interne, Ministerul Justiției, Ministerul Apărării Naționale, dar avem și medici, notari, procurori.
Auto Test: Văd că te-ai adaptat din toate punctele de vedere la ideea de club moto, ai și tatuaje…
Smaranda Zabara: Am multe tatuaje, fiecare însemnă ceva. De exemplu, această aripă am făcut-o când am divorțat și este un simbol al faptului că m-am eliberat, în sfârșit. Am și numele fostului soț și nu am de gând să-l scot pentru că a fost parte din viața mea, iar eu nu-mi neg trecutul și experiențele. Avem doi copii: băiatul a făcut opt ani, iar fata are zece ani.
Auto Test: Mergi des cu motocicleta?
Smaranda Zabara: Merg cu ea ori de câte ori îmi permite vremea. Vara nu mă vezi deloc în mașină. Am o motocicletă de 1.600 cmc, aș fi vrut una mai mare, dar nu s-a putut.
Auto Test: Te pricepi să repari la ea, dacă ai nevoie?
Smaranda Zabara: Păi, altfel cum? Nu te gândi că scot tacheții și îi curăț, dar să-i schimb uleiul, să fac frânele sau să schimb cabluri mă pricep.
Auto Test: Incidente ai avut în trafic? Crezi că femeile sunt privite diferit în trafic?
Smaranda Zabara: Acum trei ani, aveam o motocicletă de viteză, mergeam pe Bulevardul Mihai Bravu și un taximetrist a considerat că trebuia să meargă în paralel cu mine, pe aceeași bandă. La un moment dat a forțat până a ajuns cu aripa lângă piciorul meu, iar apoi m-a depășit, a frânat brusc în fața mea și m-a înjurat. S-a dat jos din mașină, cred că voia să mă lovească, dar când a văzut că sunt fată a rămas fără grai. Nu pot să-ți spun ce a urmat…
Strategia unui „drum în coloană”
Auto Test: Cum vă organizați pentru un drum mai lung, cu asociația?
Smaranda Zabara: Uite, în luna mai o să mergem la Cluj și o să-ți spun ce facem pentru această deplasare. În primul rând o să mergem în coloană, ceea ce este destul de periculos. Există o anumită ordine: cei neexperimentați sunt la interior, iar coloana este deschisă și închisă de doi motocicliști mai vechi. Avem un căpitan de drum care decide strategia, în funcția de analiza condițiilor meteo, și care, împreună cu fata responsabilă de flotă verifică starea tehnică a motoarelor înainte de plecare. Se uită dacă ITP-ul este valabil, se conving că frânele și anvelopele sunt bune și că ai la tine un kit de pană și un cablu de ambreiaj.
Auto Test: Care este strategia unui drum în coloană?
Smaranda Zabara: Așa cum îți spuneam, în față și în spatele coloanei sunt doi motocicliști cu experiență. Când urmează o intersecție, căpitanul îmi face semn, iar eu mă duc în fața coloanei, puțin în paralel cu ea, și blochez sensul giratoriu. Nu este legal, dar este foarte important să protejăm și să ținem grupul compact. Ni s-a întâmplat de multe ori ca o mașină să intre în depășire, iar după ce șoferul și-a dat seama că este în criză de timp a încercat să intre în mijlocul nostru. Dacă cineva se sperie și face o manevră greșită poate să iasă ceva destul de rău. Când vedem un șofer care face slalom, ne despărțim puțin, că nu avem ce să facem. Mersul în coloană este civilizat și bine organizat.
Auto Test: Cât de important este echipamentul?
Smaranda Zabara: Pe o scară de la 1 la 10? 20! Echipamentele moto sunt scumpe, dar nu este ceva ce cumperi în fiecare sezon. Este foarte important să fie măsura ta și să-ți ofere protecție în punctele cheie: cap, coloană vertebrală, coate, umeri, șolduri, genunchi și glezne. Am văzut motocicliști cu gleznuța la vedere. Nu! Gheata este foarte importantă, îți poți rupe piciorul dintr-o prostie. Când pleci la un drum mai lung este bine să ai la tine echipamentul de frig și ploaie și de protecție. Codul rutier spune că doar casca este obligatorie, dar eu recomand geacă cu protecții, genunchiere și gheată de motocicletă, plus vestă și așa mai departe.
Auto Test: Care ar fi sfatul pentru doamnele cărora le este teamă de drumurile cu motocicleta?
Smaranda Zabara: Până nu încerci, nu ai de unde să știi dacă îți place sau nu. Iar dacă le este frică… frica nu o poți învinge decât dacă încerci. Să se ducă în poligon, să facă un curs de o oră și să vadă cum se descurcă! Sau să încerce ca pasager, să vadă dacă o prinde „microbul”!
Auto Test: Ce activități aveți în cadrul clubului?
Smaranda Zabara: Ooo! Sunt foarte multe! Organizăm cursuri de educație rutieră, prevenție și condus defensiv. Te învățăm lucruri pe care poate la prima vedere nu le procesezi, dar subconștientul tău le memorează și te ajută într-o situație limită. Am făcut și un club sportiv. În timpul pandemiei am organizat bootcampuri, la munte și la mare, pentru copiii dezavantajați. Aproape toate suntem mame, iar copiii noștri au o divizie a lor și vin cu noi în deplasări. Eu îi învăț pe ai mei că viața pe care ne-o permitem nu li se cuvine și că nu trebuie să-și judece semenii după casă, haine și alte chestiuni. Avem și câțiva copii pe care i-am adoptat și ne îngrijim de ei pe termen lung. Verificăm dacă învață bine și mergem chiar și la școală, să vedem cum stau lucrurile. Încercăm să-i ghidăm spre un drum care să le ofere stabilitate.
Auto Test: Știu că vă ocupați și de seniori…
Smaranda Zabara: Ne ocupăm mult și de seniori și de mame abuzate. Mergem destul de des la bătrânii care nu au pe nimeni și le ducem lemne, haine și mâncare… vorbim cu ei. Dar nu facem acțiuni de Paște și de Crăciun, pentru că în preajma sărbătorilor sunt vizitați foarte des și ajung, de mult ori, să arunce mâncarea. Iar în restul anului nu merge nimeni la ei și nu au mai nimic. Ei mănâncă doar de Crăciun și de Paște? Sau au nevoie de haine sau de lemne doar atunci? Avem în vedere și veteranii de război și o să încercăm să deschidem un centru la Târgoviște, cu fonduri europene.

http://www.autotestmagazin.ro/interviu-dana-moise-pe-motocicleta-se-duc-supararile-incordarea-si-tensiunea/

http://www.autotestmagazin.ro/karina-barb-a-doua-sansa/

Articolul precedentSkoda 1100 OHC Coupe: Phoenix
Articolul următorTriumph și Gibson: La răscrucea unor lumi
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× 7 = treizeci cinci