Europenii și americanii fac eforturi uriașe pentru a-și proteja piețele de ofensiva industriei auto din China, în special în ceea ce privește domeniul celor electrice. Și se iau în calcul chiar noi taxe vamale pentru aceste produse.
China a cheltuit peste 230 miliarde de dolari în mai mult de un deceniu pentru a-şi dezvolta industria de maşini electrice
Cei care au investigat această situație au ajuns la concluzia că cea mai mare problemă sunt subvențiile oferite producătorilor de mașini electrice de guvernul de la Beijing. Cât de mare este sprijinul? Probabil că datele oficiale nu vor fi cunoscute niciodată, dar o analiză publicată Centrul de Studii Strategice şi Internaţionale din SUA vorbește despre 230 de miliarde de dolari. Iar această sumă ar fi fost oferită în perioada 2009-2023.
Valoarea sprijinului guvernamental ar reprezenta 18,8% din vânzările totale de maşini electrice din acest interval, a concluzionat Scott Kennedy, conform Reuters, directorul pentru afaceri şi economie chineză la CSIS. Iar asta nu face decât să aprindă și mai mult dezbaterea privind corectitudinea și concurența din acest domeniu, după ce oficiali americani și europeni au anunțat că vor crească taxele vamale, la importurile de vehicule electrice chinezeşti, chiar și cu 100%.
Kennedy a subliniat și că sprijinul Beijingului pentru maşinile electrice a inclus și politici non-monetare care au favorizat producătorii auto autohtoni în detrimentul celor străini. Asta în timp ce americanii nu au mișcat niciun deget în această direcție.
- Citește și: Americanii vor să interzică vânzarea mașinilor produse în China
SUA şi-au sporit eforturile pentru a sprijini maşinile electrice, iar din anul 2022 a fost construit un fond de 370 de miliarde de dolari pentru promovarea tehnologiilor curate. Se oferă astfel un credit de 7.500 de dolari pentru achiziţiile de maşini electrice eligibile. Asta în timp ce în China sprijinul a fost de 4.600 de dolari în anul 2023, în scădere de la 13.860 de dolari în anul 2018.
Producătorii americani sunt sfătuiți să plece din China
„Există câteva excepţii, dar, în general, producătorii de automobile şi guvernele occidentale au pierdut timpul şi nu au fost suficient de agresivi”, a spus Kennedy.
Oficialul a prezentat și cum a funcționat această schemă de ajutor, dincolo de subvențiile directe. Vehiculele fabricate în China au beneficiat de pe urma pătrunderii din ce în ce mai mari a maşinilor electrice în ţară pentru că piața celor foloseau combustibili convenţionali a fost zdravăn afectată, iar aici cei mai afectați au fost producătorii străini.
„Analiştii auto independenţi şi producătorii auto occidentali cu care am vorbit sunt toţi de acord că producătorii chinezi de mașini electrice şi producătorii de baterii au făcut progrese extraordinare şi trebuie luaţi în serios”, a spus Kennedy.
Un conducător al companiei NIO, care opereză cu pierderi, a declarat luna trecută că se aşteaptă ca aproximativ 10 producători auto să piardă pe piaţa din China.