Împrumutate parcă de pe o navă klingoniană, scaunele sport M te cuprind protector, dar fără să exagereze în strânsoare. Îţi pui centura, reglezi oglinzile, apeşi butonul Start Engine şi te laşi învăluit de zgomotul rotund, vibrant, al motorului diesel cu șase cilindri în linie.
Simţi din tonalitatea încordată a ralantiului ceea ce afişajul sport confirmă vizual: te afli la bordul unui bolid veritabil. Gravat până la 240 kW, respectiv 720 Nm, acesta îţi furnizează sec şi cât se poate de succint nivelul de performanţă la care a ajuns motorul BMW de 2993 cmc. Că atinge prima sută de km/h cu start de pe loc în cinci secunde sau că poate rula zen la viteze care n-au nimic în comun cu circulaţia pe drumurile publice, aproape că nu mai stârneşte nicio emoţie după ce afli valoarea maximă exactă a cuplului motor pe care îl poate dezvolta – 650 Nm. Performanţele dinamice devin o consecinţă firească pentru un asemenea nivel de forţă. Deşi cele până la zece injecţii de motorină pe ciclu şi presiunea de 2.700 atmosfere din rampa comună au eficientizat major consumul de combustibil, noul 330d a primit şi un sistem hibrid de 48 V pentru a se împrieteni şi mai mult cu mediul.
Caracterul dual, fin echilibrat între performanţa de top şi consumul scăzut de combustibil, nu este doar apanajul motorului. Noul 330d xDrive Hybrid disimulează la exterior, cu mult tact, competențele dinamice. Deşi este evidentă încordarea mocnită cu care i-a fost trasat conturul suplu, nu există elemente stridente care să-i ateste de la depărtare statutul de performer. Dar dacă insişti însă, descoperi detalii care îi deconspiră flagrant apetitul pentru sport. Spoilerul față are integrate trasee de răcire, mascate de grilele care îl compun, oglinzile retrovizoare sunt fixate pe suporţi stil aripioară, discurile de frână sunt ventilate inclusiv la puntea spate, etrierele de culoare roşie sunt prezente la toate roțile şi poartă emblema tricoloră M, iar evacuările au diametre respectabile.
Programul Sport pentru motor poate fi corelat cu cel similar al transmisiei automate. Rezultanta acestei alianţe este abordarea unui stil de condus de sorginte competiţională. Suspensia poartă semnătura M, ceea ce o face destul de reactivă la trecerea peste denivelări, dar îşi ia revanşa pe porţiunile virajate. ESP-ul intră târziu, dovadă pe de o parte că duetul tracţiune integrală – suspensie colaborează foarte eficient, iar pe de altă parte că anvelopele Bridgeston Blizzak LM001 menţin aderenţa la cote înalte chiar şi pe carosabil umed.
Frânele puternice au debut intens la apăsarea pedalei pentru ca ulterior, forţa de frânare să poată fi dozată cu uşurinţă, într‑un registru liniar, fără să bruscheze. Senzaţiile sunt plenare când profiţi de enorma forţă pe care o poate livra motorul. Ori de câte ori lipeşti pedala de acceleraţie de covoraşul velurat obţii efectul de catapultă. Ruliul este extrem de bine reţinut, direcţia are precizie chirurgicală, iar tracţiunea integrală se adaptează în milisecunde la condiţiile de aderenţă punctuale. Şofatul intens poate fi practicat nu doar în modurile Sport. Programul Comfort pentru motor şi cel normal pentru transmisie nu trebuie luate mot-a-mot. 284 CP şi 650 Nm chiar exploataţi manierat nu au cum să nu trădeze un autentic comportament sportiv.
Mai ales dacă optezi pentru modul Sport sau Manual de schimbare a treptelor. Abia în Eco Pro se mai liniştesc apele. Accelerările sunt line, fără chef parcă. Dar acum primează economia de combustibil. Ca şi în cazul programului Comfort, poţi obţine o intensificare a răspunsului pe accelerări dacă optezi pentru programul Sport al transmisiei, dar demersul pare unul fără sens. Dacă vrei distracţie, poţi apăsa oricând celelalte două butoane din meniul BMW Driving Experiences. Dualitatea lui 330 xDrive îmi este acum clară.
Poate da recitaluri spectaculoase pe o pistă de circuit la fel cum poate da un exemplu de eficiență atunci când circulă pe drumurile publice. Programul Eco Pro este secondat de tehnologia hibrid şi de funcţia Coasting, de rulare liberă la regimuri constante de sarcină. Bateria suplimentară are 48V şi alimentează un starter generator capabil să dezvolte până la 11 CP cu care contribuie la efortul făcut de motorul diesel prin intermediul curelei de transmisie cuplată la fulia arborelui cotit. La 115 km/h în treapta a opta, la fix 1.500 rpm, consumă între 5 şi 5,5 litri, iar 15 km/h mai sus, turaţia creşte până la aproximativ 1.750 rpm, iar consumul urcă până la circa 6,5 litri.
Deşi nu l-am cruţat, după aproape 400 km, consumul mediu a fost de 7,9 litri. Noul Seria 3 oferă patru locuri neaşteptat de spaţioase pentru dimensiunile sale compacte. Practic, în ciuda unei staturi de numai 1.445 mm, asigură între plafon şi şezut o înălţime de 92 cm măsurată în lungul spătarului banchetei. Discret în ceea ce priveşte aspectul său exterior, dar un împătimit înfocat al activităţilor sportive, noul BMW 330d Xdrive Hybrid combina într-o formulă coerentă şi foarte apetisantă extremităţile temperamentului rutier. Doar câteva apăsări de buton şi se transformă instantaneu dintr-un ecologist convins într‑un bolid dezlănţuit. Sau invers.
http://www.autotestmagazin.ro/bmw-330e-are-priza-la-public/
http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-340i-ultimul-supravietuitor/
http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-530e-xdrive-sedan-campionul/