TEST: BMW X4 M40i – Cameleonul

0
230

Gama X4 a primit un „refresh” care îi accentuează sportivitatea şi modernitatea, ambele aspecte fiind subordonate plăcerii de a conduce şi confortului de viţă nobilă. În cazul versiunii M40i, aceste trăsături sunt umbrite de o alta care poate transforma orice călătorie într-un tur de pistă contra-cronometru.

M40i este vârful de gamă al seriei X4. Îți dai seama că așa este doar privindu-l?
Răspunsul scurt şi cuprinzător este „Da!”. Chiar fără să ştii mai nimic despre gama Sport Activity Coupe de la BMW, cumva înţelegi că ai în faţă un exemplar nu doar actualizat, dar şi avansat din punct de vedere mecanic, aerodinamic şi al electronicii încorporate. Modificările suferite la exterior sunt uşor de recunoscut. Noua grilă BMW M şi spoilerul față, sculptat parcă cu muchii ascuţite şi adâncituri cu contur geometric precis, trădează o puternică înclinaţie competiţională. Subscrie la această impresie tratamentul glossy aplicat părţii centrale şi fantelor verticale de pe laterale integrate în sistemul cortinei de aer. Deloc liniştitoare este şi priveliştea, ce-i drept discretă, a deflectoarelor de aer care coboară sub nivelul spoilerului cu circa 10 cm în dreptul roţilor. În numele simetriei şi al nivelului de performanţă asumat, spatele este trasat similar: zona centrală cu aspect negru lucios include un difuzor aerodinamic şi este flancată de doi „colţi” care preiau acelaşi aspect glossy. Odată ce ai descoperit evacuările trapezoidale, cu o lăţime de 18 cm, este foarte posibil să mai cauţi şi alte dovezi care să-ţi confirme potenţialul exemplarului pe care îl ai în faţă. Ele abundă, dincolo de prezenţa literei „M” pe întreg conturul caroseriei. Jante de 20 inci cu anvelope Pirelli Sottozero de 245/45, discuri ventilate la toate roțile cu etriere „M” vopsite în albastru (se poate și în roșu…), oglinzi exterioare croite după tiparul M, cu carcase negru lucios și aripioare portante libere, baghete cu contur puternic contondent la baza portierelor şi, bineînţeles, vibrato-ul nervos al motorului când apeşi butonul „start engine”. Deşi nu este vizibil, diferenţialul spate M Sport, în dotare standard, este un alt ingredient menit să îmbunătăţească controlul traiectoriei în viraje. Şasiul adaptiv M, invizibil şi el, este una dintre dotările opţionale care merită bifată pentru plusul de flexibilitate pe care îl adaugă suspensiei. Orice mod de condus alegi, amortizoarele controlate electronic se ajustează în câteva fracţiuni de secundă pentru a se plia condiţiilor de drum în timp real. Scaunele față M, tip scoică, au tetiere încorporate şi oferă o susţinere laterală fermă atât în zona şezutului cât şi a spatelui. Volanul, tot M, cu o grosime de 135 mm în zona prizelor pentru palme transmite un foarte puternic sentiment de încredere şi control, sentiment accentuat de prezenţa padelelor pentru schimbarea manuală a treptelor. Ornamentele „Carbon Fibre” de pe bord şi partea superioară a fețelor de uşi, alături de centurile de siguranţă în coloristică M şi pedalierul cromat, creează o atmosferă sportivă autentică pe care prezența elegantei tapiţerii din piele Vernasca Cognac nu o sabotează. Dimpotrivă! Acestea se combină într-un mod cât se poate de atrăgător punându-se în evidenţă unele pe celelalte.
X4 M40i este un model hybrid?
Da. Este echipat cu un starter/generator în locul alternatorului clasic. Circuitul electric are 48V şi este conectat la o baterie de 11 Ah. Reducerea consumului de combustibil se face prin susţinerea motorului termic cu până la 11 CP în timpul accelerărilor şi prin oprirea completă a acestuia când viteza scade sub 15 km/h. Mai mult, între 25 şi 160 km/h motorul poate fi complet oprit (nu doar deconectat de la transmisie) pentru a permite rularea liberă la sarcină constantă, fără consum de combustibil. Evident, repornirea sa se face spontan, fără vibraţii sau alte simptome sesizabile din postura de şofer sau pasager.

La drum… Se comportă precum arată?
În mod cert este un model cameleonic datorită posibilităţii de selectare a modurilor de condus. Totuşi, nu te lasă să uiţi nicio clipă că sub capotă se află un motor de şase cilindri în linie, puternic dopat cu tehnologie şi electronică avansate. Cu un zvâcnet nervos şi un timbru pătrunzător lansat din evacuare, momentul când îl pornești anticipează realist energia debordantă de care poate da dovadă. 2.998 cmc sunt suficienţi pentru a dezvolta 360 CP şi 500 Nm, toată această forţă fiind strict gestionată de transmisia automată Steptronic Sport cu opt trepte, în colaborare cu tracţiunea integrală. Desigur că M40i poate fi condus pacifist, programul Eco Pro fiind perfect adaptat pentru o călătorie cât se poate de tihnită câtă vreme mișcările pedalei de accelerație sunt moderate. Mai ales că în ciuda dimensiunilor jantelor şi a talonului mininimalist, denivelările sunt foarte bine preluate de sistemul de suspensie astfel încât nivelul de confort este conservat chiar şi în astfel de situaţii. Asta nu înseamnă că trebuie să îţi faci griji când te entuziasmezi pe porţiunile virajate. Chiar şi în modul Comfort, atribuit în mod automat la pornirea motorului, stabilitatea este surprinzătoare deşi amortizoarele sunt relaxate. Accelerările devin sensibil mai viguroase, iar ritmul călătoriei capătă o intensitate care parcă te pregăteşte pentru următorul nivel: Sport. Sau, dacă te simți în mână, Sport Plus. Acum poţi beneficia de tot suportul adus de tehnologiile de vârf. Accelerările se încarcă de o impulsivitate furibundă, iar stabilitatea pe viraje este susţinută, de neclintit. Reculul care se resimte în evacuare, ca un contrapunct înainte de fiecare schimbare de treaptă, adaugă o savoare aparte sesiunilor sport înverşunate. Direcţia fin calibrată oferă acurateţe excelentă în controlul traiectoriei, iar frânele generează o forţă de decelerare pe măsura efortului de care este capabil când sprintează.
Impetuos pe accelerări, BMW X4 M40i are puţini rivali în perimetrul stradal.
Conglomerat de forţa brută domesticită de sisteme electronice extrem de performante până la un nivel care să-l facă compatibil cu aptitudinile unui şofer obişnuit, dar şi cu legislaţia rutieră care domneşte pe drumurile publice, BMW X4 M40i nu aşteaptă decât un semn ca să se dezlănţuie. Adică să facă ce ştie cel mai bine: să alerge și să treacă primul linia de sosire.

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-x4-m40i-xdrive-bolid-pur-sange/

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-x4-cornul-abundentei/

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-420d-xdrive-coupe-coupe-rasat/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sase − = 2