Despre o mică citadină devine din ce în ce mai delicat să vorbești pentru că este greu să treci de prejudecățile participanților la traficul urban. Totuși, „life in the city” poate fi plăcută la bordul unei reprezentante din clasa mini. Și poți depăși oricând limitele orașului fără să-ți pese încotro te îndrepți. Citroen C1 o poate demonstra oricui.
Cred că mulţi dintre posesorii de automobile își petrec mare parte a timpului în oraș. Sau o localitate. Iar pentru asta nu-i nevoie, neapărat, de o mașină mare. Desigur, o să spuneți, dar cu unu’ mai mare la volan ce faci? Este exact ce m-am întrebat atunci când am fost pus față în față cu C1.
Ce-i drept s-a întâmplat când am văzut că este varianta în cinci uși. Șiiii… am intrat fără probleme, gândindu-mă la lungimea sa de 3.466 mm și, evident, înălțimea de 1.460 mm. „Și cu lățimea cum rămâne?” o să întrebați. Păi aveam să aflu rapid că două persoane înalte, postate în față, pot „conviețui” la bord o bucată de timp fără să-și intersecteze „spațiile individuale”. Practic, C1 nu este chiar o „familistă” pe bune, dar este ideală pentru familii restrânse, iar dacă înălțimea ocupanților este medie, poate găzdui, liniștită, adulți pe locurile din spate. Portbagajul are 196 de litri și poate părea meschin pentru cumpărăturile de la sfârșit de săptămână. Nu-i nimic, dacă este vorba doar de două persoane. În cazul în care este nevoie de mai mult, rabatați bancheta și aveți la dispoziție 780 de litri pe care să-i gestionați cum credeți de cuviință.
Viața la bord din postura șoferului este… în culoarea aleasă pentru personalizare, incluzând aici fețele laterale ale ușilor, aeratoarele sistemului de climatizare, panoul central și baza schimbătorului de viteze. Adăugați culoarea și paternul tapițeriei și o să aveți multiple opțiuni de individualizare. Partea bună este că un look șic este dat de planșa de bord care este destul de austeră în… butoane. În compensație, pentru fanii gadgeturilor, aveți la dispoziție un ecran tactil de 7 inci, un real centru de comandă pentru tot ce înseamnă infotisment. Partea mai puțin bună este că volanul nu se reglează decât pe înălțime. Oricum, mobilitatea scaunelor vă permite un compromis viabil pentru o poziție adecvată de condus. Și încă ceva, cu toate că este o citadină, poate că un GPS nu ar fi fost rău, chiar dacă sunt disponibile aplicații pentru telefon în sensul ăsta. Citroen C1 utilizează aceeași platformă tehnică cu verii săi, Peugeot 108 și Toyota Aygo, și dispune de două motoare pe benzină cu trei cilindri, un VTi de 68 CP, de un litru, preluat de la japonezi și un PureTech de 82 CP și 1,2 litri făcut de francezi, acesta fiind și cel pe care l-am avut sub capotă. Cu un cuplu motor maxim de 116 Nm la 2.750 rpm, propulsorul are suficiente resurse ca să anime cele aproape 900 kg ale mașinii. Transmisia manuală, cu 5+1 trepte, este confortabil de utilizat și îi permite un comportament vioi în ciuda unor raporturi un pic mai lungi. Oricum, partea „funny” începe după 3.000 de rotații. Consumul mediu combinat obținut a fost în jur de 6,0 litri în regim de 40% oraș și 60% în afară, fără să am de-a face cu un stil de condus casnic. Un plus este direcția foarte comodă care nu duce lipsă de precizie. Iar ce o să vă placă va fi suspensia care împreună cu direcția vă oferă o manevrabilitate demnă de dimensiunile lui C1 și un diametru de bracaj de 9,6 metri, atribute care vă folosesc în zonele urbane aglomerate.
Altceva? Let’s party in the city!
Text: Radu BUHĂNIȚĂ / Foto: CITROEN