Nu țin minte ca până acum să mă fi depărtat mai mult de 100 km de oraș cu o mașină electrică, indiferent de capacitatea bateriei. Iată-mă însă în postura în care programul personal s-a suprapus cu testul modelului electric Nissan Ariya, cel care a fost desemnat „Cea mai bună mașină electrică din România” în 2023.
Așadar, se pare că am partenerul ideal pentru a face față unei provocări de care până acum am reușit să mă feresc. Este vorba despre parcurgerea cu un automobil electric a unei distanțe de peste 365 km (dus), pe unul dintre cele mai animate drumuri de la noi din țară, campion de altfel la numărul de accidente – E85. Provocarea este cu atât mai mare cu cât unul dintre pasageri are venerabila vârstă de (aproape) 93 de ani. Contabilizez eventualele riscuri care m-ar putea aștepta de-a lungul celor peste 730 de km care mă separă de revenirea în București. Cea mai mare angoasă este pricinuită de existența și funcționarea stațiilor de alimentare cu energie electrică, aspect conectat la corectitudinea informațiilor de pe platformele digitale care monitorizează aceste stații.
Dar până să testez rețeaua de stații electrificate care împânzesc proximitatea drumului E85, trebuie să fac cunoștință cu noul Nissan Ariya. Designul exterior nu lasă loc nici unei umbre de îndoială: în fața ta se află un automobil cu o formă îndelung șlefuită pentru o rezistență minimă la înaintare. Dar nu îl poți încadra în canoanele stilistice specifice modelelor sport din cauza simplului fapt că adăpostește un habitaclu extrem de spațios. Deschiderile ample ale portierelor te invită într-un interior foarte luminos și amenajat cu ajutorul unui mix de piele și material plușat cu o nuanță calmă de albastru petrol. Plafonul este toaletat cu un material de culoare deschisă plăcut la atingere în timp ce fațada planșei de bord și consola mediană sunt placate cu ornamente cu aspect de lemn. Foarte reconfortant ca aspect brâul de material plușat care îmbracă zona mediană a planșei de bord și apoi se întinde tacticos pe portierele față, montanții centrali și portierele spate. Restul suprafețelor sunt acoperite cu material plastic de diferite calități, impresia generală fiind una extrem de agreabilă. Nu lipsesc elemente atractive, dar care îmbracă funcționalități specifice.
Consola mediană este culisantă, deplasarea ei fiind asigurată electric cu ajutorul butoanelor de pe partea șoferului. Aceasta are gravate submersiv patru zone care marchează tot atâtea seturi de comenzi, una dintre ele fiind alocată pentru extragerea (respectiv plierea) în șapte trepte a unui torpedou amovibil plasat central în partea inferioară a bordului. Futuriste sunt și comenzile gravate pe ornamentul care traversează bordul dintr-o parte în cealaltă, responsabile de controlul sistemului de climatizare. Absența aproape totală a butoanelor tradiționale duce la o singură concluzie logică: întreg portofoliul de reglaje a fost preluat de tableta centrală care face corp comun cu afișajul de bord. Senzația de spațiu este alimentată și de golul din zona picioarelor atât în față cât și în spate. În același timp, datorită ampatamentului de aproape 2,8 metri, în Nissan Ariya pot călători extrem de confortabil patru pasageri nu doar înalți, dar și, eventual, corpolenți. Plafonul panoramic cu trapă care culisează sub geamul fix de deasupra pasagerilor spate, oferă acestora din urmă o perspectivă foarte plăcută asupra drumului. Mai ales în zonele montane. Portbagajul voluminos completează firesc disponibilitatea de spațiu din zona habitaclului, ceea ce îl califică pentru „înhămarea” la drumuri lungi.
Ajungem astfel la aspectul reprezentat de autonomie. Echipat cu bateria de 87 de kWh, capacitate netă, Ariya este capabil să atingă destinații aflate la peste 480 km cu bateria încărcată 100%, după cum aveam să aflu undeva pe la jumătatea testului. Potențialul sistemului de propulsie este foarte bine echilibrat astfel încât să furnizeze suficientă putere pentru un condus alert și în același timp să asigure autonomii liniștitoare. Am plecat din București cu bateria încărcată 97% și 362 km mai târziu am ajuns la destinație cu 49%, după ce am făcut o încărcare intermediară la o stație de 50 kW, racolată de pe una dintre aplicațiile media, de la care am încărcat 23 kWh în 20 minute. De-a lungul traseului, nu în puține rânduri, am fost nevoit să pun la treabă pe toți cei 239 CP și 300 Nm pe care îi dezvoltă motorul electric care antrenează puntea față. Iar în ceea ce privește viteza, media a fost una pe care o obțin uzual cu o mașină cu motor termic și cu mult chef de ducă. Compunerea vectorială a utilizării programului ECO al motorului, a funcției e-Pedal și a modului B(reak) din transmisie, axat pe recuperarea accentuată a energiei de frânare, s-a reflectat în valoarea consumului mediu realizat – 18,2 kWh / 100 km. A doua zi am alimentat din nou, tot de la o sursă de 50 kWh, folosind aceeași aplicație. Încăpățânat să execut o încărcare până la 100%, am aflat pe propria piele ce înseamnă relativitatea timpului. Când bateria era încărcată 96% computerul de bord a avansat o estimarea timpului rămas pentru încărcarea completă de 20 de minute. Ei bine, 35 de minute mai târziu încă nu era depășit pragul de 99%… Am mai așteptat alte 5-6 minute până când pe bord am văzut afișat simbolul 100% și autonomia maximă: 482 km. În total am „aspirat” 48,1 kWh în 1h42`29”. După alte câteva drumuri scurte prin oraș, am plecat spre București unde am ajuns fără nicio oprire. Bilanțul la întoarcere a fost de 404 km parcurși, 15% baterie și 80 km autonomie. Suficient cât să-mi asigure inclusiv drumul spre locul unde m-am întâlnit în urmă cu 810,1 km cu noul Nissan Ariya. La predare, bateria mai era încărcată 11% și autonomia era evaluată la 55 km, în condițiile în care consumul mediu a fost de 17,3 kWh / 100 km.
(Articol publicat în nr. 286 al revistei Auto Test Magazin)
Vă recomandăm și: