TEST: Suzuki Vitara – Modul hibrid al lucrurilor

0
29

Cea de-a patra generație Suzuki Vitara și-a atins apogeul cu motorizarea hibridă în două variante: Mild și Power. Iar a cincea generație se anunță „full” electrică.

Auto Test Magazin a făcut cunoștință cu Suzuki Vitara Power Hybrid. Dap, este generația apărută în 2015, dar care acum, odată cu implementarea tehnologiei hibride, a căpătat câteva „tușe” concludente care definesc întreaga gamă.

Detalii estetice

Dacă vă învârtiți în jurul Vitarei, pe lângă liniile ușor rotunjite ale caroseriei abia vă dați seama că au fost făcute revizuiri ale exteriorului. Însă cu puțină atenție… și ceva ajutor venit de la cunoscuți care știu actuala generație ca pe buzunarele lor, vă lămuriți că grila frontală și parașocul au fost reproiectate, iar în spate dați de eleronul de la nivelul acoperișului care aduce un ton foarte „sporty” SUV-ului hibrid de oraș. După ce ați constatat acestea probabil că vă gândiți dacă puterea ansamblului motor hibrid (doar 115 CP…) justifică o semenea abordare „forțoasă”. Însă vă trece repede când ajungeți la concluzia că Vitara este totuși o prezență foarte dinamică indiferent cu ce viteză ar merge sau dacă stă la semafor. Oricum, cei care au mârâit la adresa muchiilor ceva mai tăioase ale generației anterioare, acum pot să se bucure de „rotunjimile” actuale ale caroseriei.

Prima întrebare care îi vine în minte unui om mai răsărit în toate cotele sale de gabarit se referă la instalarea pe locul șoferului, mai ales când deschizi ușa și vezi că scaunele sunt destul de „înăltuțe” față de podea. Nu că ar fi rău atunci când stai în ele, însă partea cu așezatul ar trebui să fie lejeră. Și trebuie să recunosc că am avut un zâmbet de satisfacție odată instalat, când am apăsat butonul de pornire. Totul a fost ușor. Fiind un tip mai „vintage” mi-a gâdilat plăcut orgoliul faptul că „ceasurile” turometrului și vitezometrului sunt analogice, chiar dacă încadrează micul display pentru funcțiile uzuale. După aceasta ecranul de 9 inci de pe consola centrală aproape că l-am îndrăgit, mai ales că aveam acces foarte facil la radio, navigație sau setările și graficele legate de consum sau direcționarea fluxului de putere. În plus, interiorul dă un ton foarte „high” cu tapițeria din piele și alcantara cu model cadrilat, care oferă un „touch” foarte plăcut pentru mână sau oricare parte a corpului cu care intră în contact. În schimb, „cireașa” de pe acoperiș a fost trapa panoramică care mi-a luminat ziua, la propriu.

Partea cu deplasarea

Când am dat un bobârnac butonului de pornire, bordul și ecranul central s-au prezentat luminos într-un foarte plăcut flash care te atenționa că totul începe să fie funcțional.

Dacă apeși pedala de accelerație începi să te lămurești că sistemul hibrid este o îmbinare dintre termicul motor K15C, de 1462 cmc aspirat natural, care este ajutat de un motor-generator (cunoscut ca MGU – Motor Generator Unit), la care mai adăugați o baterie litiu-ion de 48V și una convențională de 12V. Ultima alimentează componentele ce necesită o tensiune mai mică, cum ar fi luminile, instrumentele de bord sau instalația de climatizare. Dar, partea faină este că pornirea se face electric și este valabilă pentru viteze mici, însă simți și cum aportul de cuplu este completat în timpul accelerării. Însă, plusul de forță se simte mai bine în modul Sport, altfel ai senzația că transmisia se gândește un pic până se hotărăște să schimbe regimul de lucru al motorului. Era faza aceea în care, în funcție de turația motorului și a poziției clapetei de accelerație, ECU-ul motorului „judecă” când șoferul va accelera și apoi folosește asistența motorului electric pentru adăugarea de cuplu suplimentar. Oricum totul se face lin, fără să se simtă vreo bruscare.

Și că am pomenit de modul Sport, asta înseamnă că Vitara Power Hybrid dispune de sistemul AllGrip. Când faceți apel la comutatorul din spatele schimbătorului de viteze descoperiți că aveți două moduri laterale (Snow și Sport), unul central cu Push Auto (adică cel permanent de funcționare), iar în stânga, lângă selectorul rotativ se află opțiunea Lock, evident, pentru diferențialul blocabil. Așa că ecuația cu 4×4 are o rezolvare, tracțiunea integrală manifestându-se în conformitate cu aportul accelerației. Și apropos, sistemul hibrid dispune de două moduri de funcționare, Standard și Eco. În cel de-al doilea „ingerința” electrică este mult mai pronunțată ajungându-se la rulări „full”, dar doar la viteze mici și pe distanțe de până în 3-4 km. Cel puțin pentru oraș ar fi destul de bine.

Partea practică

Am văzut că pentru bateria sistemului hibrid capacitatea regenerativă este surprinzător de eficientă. Fie că decelerați sau frânați efectiv, dacă vă setați grafica cu fluxul de energie al grupului motopropulsor o să vedeți cum motorul termic este ajutat de baterie sau cum aceasta se încarcă în funcție de regimul deplasării. De exemplu, veți fi fericiți atunci când mergeți la vale și luați piciorul din accelerație sau ciupiți frâna, pentru că urmăriți în timp real cum liniile care arată nivelul bateriei (cinci la număr) se colorează pe rând în verde.

Important este că Vitara Power Hybrid are un comportament care oscilează permanent între tracțiunea mecanică și cea electrică. Însă maniera fluidă prin care o face îi transcende deja evoluția permanent urbană, drumurile lungi devenind un atribut firesc pentru confortul oferit și mai ales pentru liniștea din cabină în timpul rulării. Este simplu să părăsești drumurile asfaltate printr-o simplă comutare a sistemului AllGrip, iar garda la sol de 175 mm și suspensia fac restul. Iar partea cea mai convingătoare este că totul se face simplu, fără nicio bătaie de cap. Consumul mediu după două zile de bântuit prin localitățile țării și ultima etapă în regim urban? 6,3 litri.

Vă recomandăm și:

Suzuki e Vitara: schimbare de strategie a producătorului japonez. FOTO

Suzuki Across – Vărul de gradul 1

Noul Suzuki Across, clonă de Toyota

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ cinci = 14