TEST: Yamaha MT-09 – În formă maximă

0
110

06920-21Am testat Yamaha MT-09 Tracer. Când mă uit pe geam şi văd mormanele de zăpadă care sufocă Bucureştiul aproape că nu-mi vine să cred că am avut ocazia să mai testez o motocicletă iarna asta. Ultima pe 2015 din moment ce am returnat-o celor de la Yamaha chiar cu o zi înainte de Ajunul Crăciunului. Iată și povestea…

034Încurajat de optimismul rubricilor meteo de la sfârşitul anului trecut, semnez cu un entuziasm abia reținut procesul verbal de preluare a unei motociclete. Fac asta în timp ce concitadinii mei caută febril brazi și cadouri. Cumva nu-mi pare rău. Yamaha MT-09 Tracer îndulceşte mult acest demers pentru că nu este doar prima Yamaha pe care urmează să o „conduc”, dar este şi genul de motocicletă care îmi place: sport-tourer. Culoarea „Lava Red” mediază cum nu se poate mai bine această primă întâlnire. Alura zveltă a designului camuflează ingenios aglomerarea de componente de sub nivelul şeii. Motorul în trei cilindri ocupă mult din acest spaţiu, dar nu o face degeaba. Cu o cilindree de 847 cm3 şi o putere maximă de 115 CP (10.000 rpm) nu este de mirare că simt permanent cum zvâcneşte de sub mine ori de câte ori răsucesc maneta de gaz în maniera în care m-a obişnuit bătrâna mea motocicletă.

007Moment trist, pentru că îmi dau seama cât de mult a evoluat tehnologia din domeniu în ultimul deceniu… În ciuda puterii mari şi a cuplului de aproape 88 Nm (8500 rpm) perioada de acomodare durează foarte puțin. Cea dintâi constatare „lucidă”, este cea legată de maniera în care răspunde la comenzi. Este cât se poate de predictibilă şi de mătăsoasă. Să nu înţelegi prin asta că ar pierde ceva la capitolul forţă… Nicidecum. Este vorba de o rafinare foarte bună a dozajului, în timpul accelerărilor, astfel încât să fie uşor de controlat până şi de cei care abia s-au hotărât să urce în şa.

002Mai mult, sistemul de injecţie beneficiază de trei configurări care pot fi selectate via sistemul D-Mode: A (Sport), STD (Standard) şi B (Rain). Modificări de comportament sesizabile departajează cele trei variante de exploatare ale motorului fără însă ca asta să schimbe radical reacţiile acestuia: Tracer rămâne rapid şi neiertător în oricare din scenarii. Furat de lejeritatea cu care se lasă înclinată pe viraje descopăr cu surprindere o motocicletă foarte bine echilibrată.

20-212Şasiul şi braţul oscilant din aluminiu îi reduc greutatea la gol până la 190 kg și o face să se simtă extrem de suplă şi uşor de guvernat. După câteva episoade de accelerări furibunde în care aflu că turaţia maximă de lucru a motorului atinge aproximativ 11500 rpm îmi dau seama că lipseşte ceva… Zgomotul… În ceea ce mă priveşte, tocmai această linişte este un motiv în plus să stau mai mult în şa. Prilej cu care aflu cât de multe are de oferit indiferent pe unde şi cu cât mergi. Constat rapid că mă aflu pe spinarea unui sprinter redutabil: treapta întâi urcă până la 111 km/h iar a doua până la 147 km/h. Preferi mersul liniştit? La 130 km/h în treapta a şasea motorul are cam 5.000 rpm şi consumă aproximativ 4,5-5 litri la suta de kilometri. Este un moment foarte bun să apreciezi la justa sa valoare protecţia oferită de parbrizul înalt, cu posibilitate de reglare în trei poziţii predefinite. Dezinvoltă pe accelerări şi în viraje (datorită asistenței din partea sistemului TCS şi a unei anvelope spate cu lăţimea benzii de rulare de 180 mm) MT-09 Tracer poate fi calmată cu multă uşurinţă. Frânele răspund autoritar, iar ABS-ul intervine cu o progresivitate care îţi lasă multă libertate de manevră în cazul frânărilor de urgenţă. Excelentă detenta treptelor 3 şi 4, dar şi elasticitatea motorului care se lasă „târât” cu 50 km/h la nici 2000 rpm în treapta a şasea. Deşi evoluează impecabil în traficul urban, cu o dezinvoltură specifică modelelor enduro-touring, adevărata vocaţie a lui Tracer o reprezintă, de fapt, călătoriile prelungite. Siguranţa, confortul şi puterea de care dispune şi pe care le pune cu generozitate la dispoziția celor din şa sunt ingredientele esenţiale nu numai pentru o călătorie reuşită, dar şi pentru o prietenie pe termen lung.

Text:  George Drugescu / Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

Articolul precedentVeneția: Transport pe apă
Articolul următorJerry Seinfeld și-a vândut mașinile
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− cinci = 4