Toyota GR Yaris reloaded

0
272

După trei ani de la debutul Toyota GR Yaris, micul hot-hatch în trei uși, creația celor de la Gazoo Racing, a devenit un pic „și mai fioros” și dispune de o nouă transmisie automată cu opt trepte.

Fanii Toyota GR Yaris spun cu mâna pe suflet că este o mașină născută în raliuri, care dintr-o simplă apăsare a pedalei de accelerație s-a năpustit în vârful segmentului hot-hatch. Însă, chiar dacă sună puțin bombastic, poate că n-ar fi rău să vedem care sunt argumentele care au dus la o asemenea afirmație.

Este de la sine înțeles ca cei care au avut de-a face cu varianta anterioară să spună că a fost dedicată în primul rând celui care stă la volan. Iar referirea, foarte probabil, a fost făcută la experiența „stârnitoare” de care s-au bucurat în momentul în care s-au urcat la volan, au pornit motorul și au plecat de pe loc.

Ce-i cu Toyota GR Yaris?

În faza actuală șasiul lui Toyota GR Yaris a fost consolidat și mai mult, iar aspectul cockpitului și poziția de conducere au fost redesenate pentru o senzație „mai autentică” la bordul mașinii sport, fie că este condusă pe șosea, fie în competiții de sporturi cu motor. S-a umblat apoi și la suspensie pentru obținerea unui control mai mare în timpul manevrării și performanțe robuste la sarcini mari, cu rate de compresie revizuite ale arcurilor și un ansamblu de amortizoare frontale consolidat (tip MacPherson).

Însă elementele cheie includ evoluția motorului turbo cu trei cilindri, considerat de jaoonezi un lider la nivel mondial, care oferă și mai multă putere și cuplu. Apoi adăugați și introducerea unei noi transmisii automate de la GAZOO Racing cu opt trepte proiectată pentru schimbări rapide de viteză de competiție. Ce-i drept este opțională, dar inginerii de la Gazoo racing zic că pentru pistă este imbatabilă.

Mai multă putere

Acum trei ani, când s-a lansat, motorul turbo al lui Toyota GR Yaris era considerat cel mai puternic tricilindru din lume aflat în producția de serie. Doar că la ora actuală a mai fost „pompat” un pic. Puterea a fost mărită cu 19 CP, ajungând acum la 280, iar șoferul poate apela la un cuplu suplimentar de 30 Nm, care-i ridică valoarea maximă la 390 Nm.

În același timp, când puterea motorului a crescut, s-au luat măsuri pentru asigurarea menținerii durabilității sale. Bineînțeles, pistele de curse și etapele de raliu au fost terenurile de testare, motorul fiind testat până la punctul de rupere în campionatul de raliuri al Japoniei și în seria de curse de anduranță din insulele nipone. Detaliile includ un tren de supape consolidat, un nou material pentru supapele de evacuare și o creștere a presiunii de injecție a combustibilului. Au fost montate noi pistoane ușoare cu inele rezistente la uzură și a fost adăugat un nou senzor de presiune la admisie.

Interesant este că noua variantă dispune de specificația „Circuit” care include un pachet performant de răcire. Asta înseamnă că mașina este echipată cu un nou radiator secundar, pentru îmbunătățirea fiabilității când se conduce la accelerare maximă, modificări la admisia de aer și un spray intercooler.

Opțiunea de curse

Introducerea unei noi transmisii automate GAZOO Racing Direct, cu opt trepte, este una dintre cele mai semnificative modificări ale noului program Toyota GR Yaris, oferit ca opțiune pentru cutia de viteze manuală cu șase trepte. La proiectarea ei japonezii s-au concentrat pe atingerea celei mai rapide viteze posibile de schimbare a treptelor de viteză. Pe de altă parte utilizarea unei cutii automate îi permite șoferului să se concentreze mai mult pe exploatarea direcției și a pedalelor de frână și accelerație.

Poanta cu noua transmisie este că atunci când schimbarea convențională a treptelor se bazează pe detectarea comportamentului vehiculului, cum ar fi decelerația, forța G și viteza, software-ul optimizat al noii transmisii este reglat fin pentru detectarea modului în care șoferul folosește frânele și accelerația. Astfel, ECU-ul unității anticipează când este necesară schimbarea vitezelor chiar înainte să aibă loc modificările în comportamentul vehiculului. Ideea este că selecția treptelor va reflecta intențiile șoferului și este similară cu modul în care conduc piloții de curse.

Și încă ceva, ca și în cazul „anterioarei” Toyota GR Yaris, aderența și tracțiunea optimă este obținută cu sistemul de tracți­u­ne integrală permanent controlat electronic, GR-FOUR. Dezvoltat special pentru mașină acesta ajustează distribuția cuplului între punțile față și spate în trei moduri – Normal, Sport și Track – care se potrivesc oricărui scenariu de condus.

Vă întrebați când va ajunge Toyota GR Yaris la vânzare în Europa? În vara acestui an!

Toyota Corolla GR: Cum poți să arzi Gazoo

Toyota Yaris – Mașina anului 2021 în Europa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 5 = trei