Volvo a început să producă automobile în 1927, iar primul model construit folosea un motor de 1944 cmc, cu patru cilindri, ce dezvolta 28 de cai putere. Așa se năștea Volvo ÖV4, cunoscut și sub numele Jakob, după porecla populară.
Primul model Volvo a fost produs de Assar Gabrielson și Gustav Larsson pe 14 aprilie 1927, în mica fabrică Lundby de lângă Goteborg. Modelul a fost botezat ÖV4, dar denumirea populară dată primului exemplar produs de cei doi suedezi a fost Jakob. Termenul provine de la porecla dată unuia dintre cele zece exemplare prototip construite în 1926.
Denumirea oficială ÖV4 provine de la sintagma „Öppen Vagn 4 cylindrar”, care în limba suedeză înseamnă „caroserie deschisă 4 cilindri”. Motorul a fost proiectat de Gustav Larson, iar principalele componente ale șasiului de Jan G. Smith, un designer care lucrase mulți ani în industria auto americană și care s-a întors în Suedia în 1924. Multe dintre desenele originale ale lui Jan G. Smith pentru ÖV4 și alte documente tehnice pe care acesta le-a colectat în America sunt păstrate în arhiva Muzeului Național de Știință și Tehnologie din Stockholm, Suedia.
Prima încercare de a conduce automobilul Volvo ÖV4 era să înceapă prost. Când inginerul Eric Carldeberg a selectat treapta întâi, mașina a pornit în spate, fiind de fapt în marșarier.
Explicația a fost că angrenajul diferențialului de pe puntea spate fusese montat incorect. Această greșeală a întârziat lansarea cu o zi, cea oficială devenind 14 aprilie 1927, ziua în care AB Volvo spune oficial că s-a născut compania de automobile Volvo. Volvo era o subsidiară a companiei suedeze SKF, specializată în producția de rulmenți. SKF a deținut marca auto Volvo până în 1935 când compania a fost listată la bursă și SKF a vândut acțiunile pe care le deținea.
Prea frig pentru cabrio
Revenind la primul automobil Volvo, acesta avea să se lovească de clima rece a Suediei. Versiunea ÖV4, cu caroseria sa deschisă, nu a avut un succes prea mare din cauza temperaturilor scăzute din țara nordică. Volvo avea să lanseze o variantă cu caroserie închisă numită PV4 în vara anului 1927. Primele exemplare foloseau o caroserie Weymann, dar din 1928, designul a fost îmbunătățit. Dintre acestea, 694 au fost PV4 și 302 ÖV4. 251 dintre mașinile cu caroserie închisă au fost PV 4 Special. Producția ÖV4 include și 27 de exemplare livrate ca autoșasiu și 70 de camionete (ÖV 4 TV) dezvoltate pentru Telegrafverket, compania regală de telecomunicații din Suedia.
Modelul Volvo ÖV4 folosea un motor de 1944 cmc cu patru cilindri. Puterea dezvoltată era de 21 kW (28 CP) la 2000 rpm, iar cuplul maxim furnizat era de 100 Nm. Cutia de viteze manuală avea trei trepte nesincronizate și marșarier.
Volvo OV4 putea rula cu 60 km/h, iar la nevoie, viteza maximă atinsă era de 90 km/h. Structura caroseriei modelului suedez era fabricată din lemn, iar la exterior elementele erau acoperite cu piele artificială în loc de oțel. Toate exemplarele Volvo ÖV4 au fost vopsite în albastru închis cu elemente negre pentru aripi.
(Articol publicat în nr. 279 al revistei Auto Test Magazin)
http://www.autotestmagazin.ro/volvo-p1800-vedeta-de-televiziune/
http://www.autotestmagazin.ro/volvo-p1800-cyan-reinterpretarea-unui-clasic/