Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival – Renașterea italiană

0
160

Ultimul Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival a ieșit de pe linia de asamblare, un remake al unui câștigător al cursei de 24 de ore de la Le Mans, în 1965.

Chiar dacă sună mai puțin cunoscut, este vorba de fapt despre Giotto Bizzarrini, inginer și designer italian de care sunt legate o serie de modele devenite celebre la timpul lor.

O poveste dinamică

Începutul a fost făcut în 1952 cu propria creație Fiat 500 Macchinetta Berlinetta, un coupé fastback construit pe un șasiu de Fiat 500 Topolino, dar cu o nouă chiulasă și carburatoare duble mărite. Împreună dezvoltau 30 CP însemnând multă putere pentru micul coupe cu două locuri cu caroseria sa din aluminiu realizată manual. Apoi ca șeful departamentului de dezvoltare auto experimentală, sportivă și GT de la Ferrari, a supervizat crearea lui Testa Rossa și a transformat Ferrari 250 SWB în legendarul 250 GTO, un oponent de calibrul noului E-Type de la Jaguar de atunci.

În 1962, după ce a plecat de la Ferrari și și-a făcut propria companie, Societa Autostar, în Livor­no, Bizzarrini a fost angajat de Ferruccio Lamborghini ca să-i proiecteze la comandă primul motor. Rezultatul a fost un V12 de 3,5 litri turnat integral din aluminiu, cu patru axe cu came, care a avut o putere și o longevitate extraordinară. A fost montat pe Lamborghini Miura și Countach și a supraviețuit până la Murciélago, în 2011.

De asemenea, a lucrat îndeaproape cu Renzo Rivolta (cel care a proiectat cunoscuta Isseta preluată de BMW) la noua sa linie de mașini performante de lux, inclusiv Iso Rivolta IR 300 și Iso Grifo, ambele cu caroserie desenată de Giorgetto Giugiaro, când lucra cu Nuccio Bertone. Varianta sportivă a acesteia din urmă, Iso Grifo A3C, a stat la baza următoarei creații legendare a lui Bizzarrini, cea care a fost „resuscitată” în zilele noastre, 5300 GT. Desenată de Giugiaro și rafinată de Piero Drogo de la Carrozzeria Sports Cars, 5300 GT a fost punctul culminant al experienței de un deceniu câștigată cu greu alături de unele dintre cele mai mari nume din designul și ingineria auto italiană.

Obsesia lui Bizzarrini pentru curse, l-a determinat să păstreze pentru 5300 GT ultra-fiabilul motor Corvette V8, puternic și accesibil, utilizat în mașinile de șosea ISO. În 1965, Bizzarrini 5300 GT cu numărul de șasiu 0222 a concurat în celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans avându-i la volan pe piloții francezi Regis Fraissinet și Jean de Mortemart. Rulând cu o viteză medie de 169 km/h, aceștia au câștigat cursa la clasa peste 5 litri, terminând pe locul nouă în clasamentul general. După acest triumf, Bizzarrini însuși a condus mașina de curse înapoi în nordul Italiei pe Circuit de la Sarthe.

Povestea continuă

În 2020, după reapariția mărcii Bizzarrini, deja „plutea în aer” prima serie limitată al unuia dintre marile succese ale inginerului și designerului italian. S-a întâmplat doi ani mai târziu când prima dintre cele 24 de unități Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival a fost livrată primului proprietar.

La 24 de luni de la acel moment construcția celei de-a 24-a și ultimei mașini a fost finalizată într-o specifi­ca­ție unică. A fost vopsită într-o nuanță verde cunoscută sub numele de Bizzarrini Verde Bosco Ventiquattro (VBV) și considerată potrivită pentru finalul producției.

În programul Corsa Revival alegerea culorilor își are rădăcinile în istoria Bizzarrini. Un exponat original de curse, deținut de un colecționar american, are o nuanță aproape identică, acesta acordându-i cu generozitate echipei Bizzarrini accesul la mașină pentru adunarea mostrelor necesare acestei Renașteri mode­r­ne. Este aceeași abordare aplicată și exemplelor finisate în culoarea Bizzarrini Rosso Corsa, identică cu a mașinii originale câștigătoare a clasei Le Mans, când echipa Bizzarrini a găsit într-o mașină un panou păstrat intact în culoarea originală. Această nuanță a fost apoi potrivită pentru ediția Revival pentru crearea variantei Bizzarrini Rosso Corsa 222.

Pentru fiecare mașină din seria Revival caroseria ușoară din compozit este construită dintr-o singură „bucată” peste un cadru de oțel. În interior, cele două scaune sunt protejate de o cușcă cu prindere în șase puncte respectând reglementările FIA Anexa K. Cu un V8 de 5,3 litri, specific perioadei, ce dezvoltă peste 400 de cai putere pentru o masă inițială de 1250 kg, Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival are un raport putere/greutate comparabil cu un supercar modern. Iar construcția manuală la comandă, în fiecare lună, a unui 5300 GT Corsa Revival a fost posibilă la fabrica Bizzarrini din… Marea Britanie, pentru „insignifianta” sumă de aproape 2 milioane de euro. Așa zice lumea…

Vă recomandăm și:

Skoda la Le Mans

Le Mans în 1991 – Mazda: Clipa de glorie

Jaguar C-Type Revival: Comeback pentru un clasic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sase + = 15