Comisia Europeană are în plan o schimbare importantă în domeniul auto. Președinta Ursula von der Leyen a anunțat o flexibilizare a normelor privind emisiile pentru autoturismele noi.
Șefa Comisiei Europene va propune extinderea termenului pentru alinierea industriei auto la standardele de emisii de CO2 ale UE
Vestea i-a încântat pe producătorii auto, care ar fi trebuit să se alinieze de anul acesta unor cerințe pe care le considerau „mult prea dure”. Șefa Comisiei Europene a precizat că va propune un termen extins cu trei ani pentru alinierea industriei auto la standardele de emisii de CO2 ale UE, renunțând astfel la obiectivele stabilite pentru fiecare an, conform informațiilor furnizate de Euractiv.
Această schimbare ar putea fi realizată printr-o „ajustare focalizată a normelor de CO2”, a menționat von der Leyen în cadrul unei conferințe de presă desfășurate la Bruxelles. Această decizie a fost luată după ce mai mulți producători auto și-au exprimat îngrijorarea cu privire la aceste măsuri. În cadrul celei de-a doua reuniuni a „Dialogului strategic privind viitorul industriei europene de automobile” s-a subliniat necesitatea unei revizuiri a reglementărilor pentru a evita sancțiunile și a sprijini competitivitatea sectorului.
- Citește și: ACEA – Reducerea CO2 sub semnul întrebării
Perioadă de „respiro” pentru industria auto
Actualele praguri de emisii pentru autoturismele noi vor rămâne în vigoare, a subliniat von der Leyen, însă propunerea ar oferi „mai mult timp industriei” pentru conformare, fără a afecta stabilitatea reglementărilor pentru producătorii care se află deja pe drumul cel bun către atingerea obiectivelor anuale. Totodată, Comisia intenționează să accelereze analiza țintei de emisii pentru 2035.
Pe de altă parte, mai mulți specialiști din domeniu au cerut Comisiei să mențină actualele obiective, argumentând că majoritatea producătorilor auto sunt capabili să respecte cerințele, astfel încât modificarea normelor nu ar fi necesară.
În anul 2023, industria auto și-a exprimat preocuparea privind noile reguli de reducere a emisiilor de CO2, aplicabile din anul 2025. Potrivit reglementărilor în vigoare, până la sfârșitul acestui an, producătorii trebuie să asigure un nivel maxim de emisii de 93,6 grame de CO2 pe kilometru pentru întreaga flotă de autoturisme, iar pentru vehiculele utilitare ușoare, limita de emisii va fi de 153,9 grame pe kilometru.
- Citește și: Probleme uriașe în industria auto europeană: cifrele care dau fiori