Hibrid de generația a doua

0
33

La ultima ediție a Salonului Auto Internațional de la Paris, Audi a „întredeschis ușa” către limbajul de design al viitoarelor sale modele din familia Q și către tehnologiile ce vor sta la baza acestora. Cu structura sa multimaterial și trenul de rulare hibrid, Audi Crosslane Coupe ar putea fi considerat un etalon în materie de eficiență, greutate redusă și costuri de exploatare mici. Concept car-ul se deplasează cu ajutorul unui sistem hibrid, compus dintr-un propulsor pe benzină turbo de 1,5 litri, în trei cilindri, și două motoare electrice, ce are un consum de carburant mediu de 1,1 l/100 km și emisii de CO2 de 26 grame pe kilometru.

Structura Multimaterial Space Frame combină aluminiul cu doi polimeri, unul întărit cu fibră de carbon (CFRP), celălalt cu fibră de sticlă (GFRP), astfel că masa la gol este de doar 1.390 kg, valoare ce include greutatea, deloc neglijabilă, a acumulatorilor litiu-ion. Profilurile din aluminiu rigide formează scheletul celulei pasagerilor și se continuă la nivelul platformei până la zona frontală, unde se unesc cu bara de protecție și cu grila, construite din același material, într-o singură piesă. Pentru structurile de deformare frontale și posterioare s-a folosit CFRP de înaltă rezistență, capabil să absoarbă șocuri puternice. Din același material sunt construite mai multe componente ale cabinei pasagerilor, cum ar fi traversele podelei, tunelul central al transmisiei și panourile interioare. Pentru restul caroseriei s-a folosit GFRP, întărit cu CFRP.

Sistemul Dual Mode Hybrid cu care este echipat Audi Crosslane Coupe Concept dezvoltă o putere totală de 177 CP și propulsează crossover-ul de la 0 la 100 km/h în 8,6 secunde. Acumulatorii furnizează 17,4 kWh, suficient pentru o autonomie de 85 km, atunci când mașina se deplasează doar cu ajutorul motorului electric. Puterea ajunge la toate roțile, prin intermediul unei transmisii cu variație continuă.

Motorul TFSI a fost dezvoltat special pentru acest sistem hibrid și furnizează 130 CP, cu un cuplu maxim de 200 Nm. Triciclindrul este cuplat direct cu un motor electric (EM1) de 68 CP și 210 Nm, ce lucrează, în principal, ca generator și alternator. Aportul electric la tracțiune vine de la EM2, cu o putere de 116 CP și cuplu de 250 Nm. Ca la majoritatea automobilelor de acest tip, sistemul hibrid are diferite moduri de operare. De la pornirea de pe loc până la 55 km/h, deplasarea este asigurată exclusiv de motorul electric EM2, ce se alimentează de la acumulatori. Când aceștia sunt aproape descărcați, intră în funcțiune motorul termic și EM1, ce asigură, împreună, energia electrică necesară. Astfel, mașina poate rula în modul electric până la 130 km/h. Peste această viteză, propulsia cade în sarcina motorului pe benzină, dar care primește sprijin de la generatorul EM1 atunci când situația o cere (la depășiri, de ex.). Viteza maximă pe care o poate atinge Audi Crosslane Coupe este de 182 km/h.

Conducătorul auto are la dispoziție două setări, Cruise și Race, pentru felul în care lucrează sistemul hibrid. În modul Cruise, tracțiunea este asigurată, cu preponderență, de motorul electric, călătoria fiind una silențioasă și fără „zvâcuri” la apăsarea pedalei de accelerație. Această setare poate fi folosită și la viteze de autostradă (130 km/h și peste), atunci când principalul motor este cel cu combustie internă, ce funcționează în acest caz la turație relativ constantă. Însă, această setare este mai potrivită pentru circulația în oraș, pentru cazurile în care pe șofer îl „mănâncă” talpa fiind recomandat modul Race, în care Audi Crosslane Coupe are un comportament rutier sportiv.

Ca orice coupe respectabil, Audi Crosslane are interiorul configurat pentru 2+2 locuri. Lungimea mașinii este de 4,21 metri, lățimea, de 1,88 metri, înălțimea, de 1,51 metri, iar ampatamentul măsoară 2,56 metri. Aceste dimensiuni încadrează conceptul la categoria crossover-urilor compacte, mașina fiind puțin mai mare decât un Audi A3, dar mai mică decât Audi Q3. Portbagajul este configurabil și când toate locurile sunt ocupate, nu poate transporta decât bagaje. Dacă șoferul este însoțit doar de un pasager, atunci acoperișul poate fi demontat și depozitat în portbagaj, caroseria devenind una de tip targa. Pentru a se face loc acoperișului în portbagaj, podeaua acestuia culisează, electric, cu 40 cm spre înainte, împreună cu scaunele spate, cu care face corp comun. Acoperișul mașinii se așează ca un capac, acoperind zona de depozitare apărută în interiorul habitaclului, pentru a proteja bagajele de praf sau de intemperii. Acestea din urmă sunt și motivul pentru care scaunele față, și ele acționate electric, sunt acoperite cu CFRP, spre deosebire de cele posterioare, ce sunt tapisate cu piele naturală.

Același CFRP a fost folosit și pentru bord, consola centrală și panourile ușilor, completat de aluminiul din care sunt fabricate pedalierul, comutatoarele și butoanele mai multor comenzi, precum și elementele decorative de contur. În consola centrală este integrat levierul prin care se selectează modul de funcționare a sistemului hibrid, iar cele trei comutatoare ale climatizării sunt prevăzute cu minidisplay-uri digitale. Aceeași consolă centrală adăpostește și touchpad-ul prin care pot fi controlate diferitele funcții ale mașinii, ce sunt afișate pe displayul ce ține loc de tablou de bord. Șoferul poate utiliza și butoanele de pe volan, ce pot fi configurate pentru diferite comenzi. Mașina este permanent conectată la internet și la rețelele sociale, unde pasagerii pot posta informații și păreri despre călătorie și traseu, grație conexiunii wireless.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 2 = cinci