Bătălia pentru o bucată cât mai mare din piața mașinilor electrice devine tot mai acerbă pe piața din China. Iar unii producători se apropie chiar de finalul existenței, iar motivele sunt diverse. CNN vorbește despre „cursă pe viață și pe moarte” și spune că următoarele luni sunt foarte importante.
China, un altfel de „El Dorado” pentru companiile care produc mașini electrice
China a avut o ascensiune fulminantă pe această piață, datorită sprijinului oferit de guvernul de de la Beijing. Ambițiile sunt mari și vizează detronarea SUA de pe fotoliul de cea mai mare puternică economie a lumii. Așa se că mulți dintre producătorii locali s-au extins atât de mult încât au devenit forțe importante pe plan mondial. Iar aici avem exemplu BYD, o companie fondată în anul 1995 și care a avut la început doar 20 de angajați și care acum este un rival de temut pentru colosul Tesla. Vorbim aici despre un producător care și-a respectat „la literă” acronimul BYD, care provine de la Your Dreams.
Și ca să ne facem o idee cât mai apropiată de ceea ce înseamnă producătorii de mașini electrice din China trebuie să spunem că statistica oficială vorbește despre cel puțin două sute de companii care au acest obiect de activitate.
- Citește și: Tesla Model Y a fost cel mai bine vândut automobil în 2023
O cursă „pe viață și pe moarte”
De ce vorbește CNN despre o adevărată cursă „pe viață și pe moarte”? Motivele principale ar fi două. Guvernul chinez a oferit un sprijin substanțial, dar a cam obosit, iar surplusul de producție este uriaș, în condițiile în care a și cam scăzut interesul pentru mașinile electrice. Aceste informații și analize l-au determinat pe Mark Rainford, un analist din industria auto stabilit în Shanghai, să spună că „nu toți jucătorii de azi vor supraviețui”. O chestiune pe care o recunosc și oficialii din guvernul chinez.
Declinul a început deja, iar anul trecut au dispărut de pe piață zece producători, inclusiv nume cunoscute precum WM Motor, Byton, Aiways și Levdeo. În anul 2024, concurența va deveni și mai serioasă, iar mai mulți producători au anunțat deja un plan prin care își vor restructura operațiunile. Mitsubishi Motors, de exemplu, a anunțat că va opri producția de mașini în China, iar Honda, Hyundai și Ford au luat măsuri similare pentru a reduce costurile. În aceste condiții se estimează că până în anul 2030, China va pierde cel puțin cinci jucători majori.
Ce perspective are piața din China
Analiza vorbește și despre un val de reduceri de prețuri după ce Tesla a făcut mai multe mutări prin care și-a ieftinit două dintre modelele de succes din China: Model 3 și Model Y. Doar că se pare că producătorii chinezi nu-și pot permite să vândă atât de ieftin, iar multe branduri nu vor putea să mențină ritmul. Mai ales că și piața este deja saturată: „Piața va rămâne într-o stare de surplus pentru o lungă perioadă de timp”, au anunțat autoritățile din China, în timp ce președintele BYD, Wang Chuanfu a spus că urmează o „rundă eliminatorie brutală”.
Analiza mai spune însă că cei care vor reuși să supraviețuiască vor avea un viitor destul de bun pentru că se estimează că în anul 2024, cota de piață a mașinilor electrice ar putea ajunge până la 45% în China.