TEST: Subaru Crosstrek – Robust și echilibrat

0
211

Subaru, marca japoneză care ne înflăcăra cândva imaginația cu isprăvile din Campionatul Mondial de Raliuri, are un nou model în gamă. Este un crossover compact numit Crosstrek. L-am pus la încercare pe drumurile nu tocmai perfecte din Bulgaria și am găsit una dintre cele mai echilibrate mașini de pe piață.

Subaru nu mai are prezența pe care o avea acum 15 ani în Europa și în țara noastră. Niponii s-au concentrat mai ales asupra pieței americane, acolo unde Subaru este un jucător important. În Statele Unite ale Americii, a terminat anul 2023 în creștere cu un total de peste 632.000 de unități vândute, ceea ce semnifică o creștere de 13,6% față de 2022. Cel mai popular model în SUA este Outback, urmat de Crosstrek și Forester.

Ca termen de comparație, Subaru a vândut în Japonia puțin peste 106.000 de automobile în 2023, iar Europa este undeva departe cu aproximativ 25.000 de unități comercializate. Europa a căzut sub radarul mărcii din Japonia, dar lucrurile se vor schimba, Subaru dorind să își crească prezența pe piețele de pe Bătrânul Continent.

Dacă până de curând gama europeană a fost formată din modele precum XV, Forester, Outback și, mai nou, electricul Solterra, Subaru a lansat anul trecut noul model Crosstrek. Acesta este urmașul compactului XV, la rândul lui derivat din celebrul hatchback Impreza. Subaru promite că va lansa opt noi modele până în anul 2028 și va crește vânzările în Europa.

Cine este Crosstrek?

Dacă americanii sunt familiarizați cu acest nume de model de ceva vreme, Subaru Crosstrek a aterizat în Europa abia anul trecut. Din această lună este disponibil și în România. Crosstrek este un crossover compact cu o lungime de 4495 mm. Este de fapt un hatchback robust cu o gardă la sol sănătoasă și tracțiune integrală. Numai bun pentru drumurile de calitate mai slabă sau pentru pistele de macadam. Este urmașul modelului XV, păstrând aceeași rețetă.

Istoria acestui tip de model a început în 2010, când Subaru a luat hatchback-ul Impreza de la acea vreme, i-a adăugat o serie de elemente de protecție și i-a crescut garda la sol. A adăugat particula XV în denumire și așa se năștea un soi de versiune robustă a modelului Impreza. Acesta a prins la public, așa că Subaru a decis ca XV să devină model de sine stătător, începând cu noua generație lansată în 2012. În 2018, generația s-a schimbat din nou, acesta fiind actualul și ultimul XV disponibil. Din 2023, Crosstrek duce mai departe rețeta Subaru pentru hatchback robust cu gardă la sol mărită.

În toți acești ani, Subaru a vândut 2,2 milioane de unități XV pe plan global, dintre care 127.000 de exemplare și-au găsit casă în Europa.

O singură motorizare

Noul model este disponibil cu o singură motorizare, motorul e-boxer de 2.0 litri cu patru cilindri orizontali ce oferă 136 CP secondat de un motor electric de 17 CP și 66 Nm amplasat în transmisia CVT pentru a forma un sistem mild hybrid atipic. De ce spun atipic, pentru că, spre deosebire de alte sisteme mild hybrid, acesta poate mișca mașina în mod electric pe distanțe mici. Sistemul se activează și la viteze de croazieră atunci când viteza este menținută constantă. Motorul electric este alimentat de o mică baterie de 0,57 kWh amplasat sub podeaua portbagajului. Portbagaj care are un volum de încărcare de 315 litri.

Același propulsor se regăsește și sub capota modelului Forester, unde dezvoltă 150 CP, dar din motive legate de emisii poluante, puterea a fost redusă la 136 CP pentru modelul Crosstrek. CIfra e relativ mică pentru un propulor de 2.0 litri, dar chiar și așa propulsorul livrează corect resursele sale. Din păcate, utilizarea cutiei automate CVT penalizează cumva aceste resurse. Sprintul de la 0 la 100 km/oră se face în 10,8 secunde, iar viteza maximă este sub 200 km/oră. Iar cifrele pentru consum nu sunt cele mai mici. Oficial, Subaru Crosstrek consumă în medie 7,7 litri/100 km. Pe traseul nostru de test din Bulgaria, am parcurs în principal drumuri secundare și o bună porțiune din E85, principala arteră care traversează țara vecină. La finalul celor 100 și ceva de kilometri de traseu în afara orașelor computerul de bord indica un consum de 6,9 litri/100 km.

Există două moduri de rulare, selectabile cu ajutorul unui buton de pe volan: Sport și Intelligent. Le-am alternat, și diferența se simte, pentru că motorul funcționează cu o mapare diferită, cutia ține turația mai sus iar accelerația răspunde mai prompt.

A urmat apoi un traseu de soft-road pe o pistă de macadam și noroi. După ce am negociat șleaurile și noroiul aferent, unde Crosstrek s-a comportat impecabil grație sistemului de tracțiune integrală Symmetrical AWD, consumul a urcat la 7,2 litri/100 km. Pentru rularea pe diverse suprafețe, Subaru oferă modurile de rulare X-Mode unde poți alege dintre modurile Normal, Snow/Dirt sau Deep Snow/Mud. Crosstrek are o gardă la sol de 22 cm.

Ok, Subaru Crosstrek nu te va lipi de scaune când vei accelera puternic, dar are un alt mare atu. Una dintre cele mai bine reglate suspensii pe care le-am întâlnit în ultima vreme, combinate cu un set de scaune foarte confortabile. Dinamica oferită de suspensie este excelentă, vei lua virajele cu zâmbetul pe buze, iar feedbackul oferit de direcție este și el foarte bun. Echilibrul dintre sportivitate și confort oferit de suspensia acestui model este aproape perfect.

Interior old-school

Subaru face mașini durabile. Iar acest lucru este evident la interior. Nu vei găsi aici tot ce este la modă acum: ecrane peste ecrane, manete minuscule și comenzi digitale. Japonezii au preferat să păstreze planșa de bord cu indicatoare analogice ce încadrează un display mic ce afișează informații de la computerul de bord, dar au ales un ecran central generos (11,6 inci), amplasat pe verticală, unde vei regăsi majoritatea comenzilor. Acest sistem multimedia este preluat direct de la modelul Outback. Ecranul are două zone, una îngustă în partea de sus, ce poate fi customizată cu ce informații dorește cel de la volan și cea principală în partea de jos unde sunt afișate aplicațiile sau conținutul de pe telefonul mobil prin Apple Car Play sau Android Auto.

Ecranul central are o o rezoluție bună, dar grafica ar fi putut fi o idee mai modernă. Iar meniurile sunt uneori destul de stufoase. Deși comenzile climatizării sunt integrate în ecranul central, există butoane fizice în lateralele ecranului pentru reglarea temperaturii. Avem potențiometru rotativ clasic pentru reglarea volumului sistemului audio și un levier sănătos pentru cutia de viteze CVT.

În spate, doi pasageri pot călători confortabil, un al treilea fiind înghesuit de tunelul central care mănâncă din spațiul pentru picioare. Bancheta se rabatează asimetric, avem mânere de viraj, guri de ventilație și mufe USB pentru pasagerii din spate. În ceea ce privește materialele folosite, acestea sunt de calitate și par că vor rezistat testului timpului. Ne-am fi dorit un plastic mai moale pentru partea superioară de fețelor de ușă.

Prețuri

Subaru nu are prețuri mici și asta este valabil și pentru noul Crosstrek. În România, prețurile încep de la 37.800 euro pentru echiparea de bază Style (vine cu jante din aliaj, pe 17 inci, faruri full-LED, sistem EyeSight pentru menținerea benzii de rulare și frânare automată în caz de urgență, monitorizarea nivelului de oboseală al șoferului), 39.300 euro pentru Style Extra (jante aliaj de 18 inci, inserții cromate la interior) și 42.000 euro pentru echiparea de top Premium (tapițerie din piele, trapă din sticlă, sistem navigație). Dar, mai important, odată cu lansarea noului model în România, Subaru anunță și noul sistem de garanție Safe8. Asta înseamnă că orice model Subaru achiziționat în România începând cu luna aprilie beneficiază de 8 ani de garanție integrală, fără limită de kilometri.

Foto: Subaru Italia, Constantin Ciobanu

Vă recomandăm și:

TEST: Subaru Forester e-Boxer – Forester Forever

Topul celor mai fiabile mașini

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 1 = sase