Toyota GR Yaris – ediții speciale WRC

0
203

Cei de la Toyota s-au gândit că ar fi bine să scoată două versiuni exclusive de înaltă performanță ale noului GR Yaris , dar într-o manieră cât de poate de… WRC. Așa că în dezvoltarea lor și-au implicat proprii piloți, Sébastien Ogier și Kalle Rovanperä, ai echipei „de casă” TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT).

Iar cel mai bun moment pentru prezentarea lor a fost în prima zi a raliului Monte Carlo, cel care a deschis, la sfârșitul lunii ianuarie, Campionatul Mondial de Raliuri FIA 2024. Un mic amănunt, cele două mașini au fost dezvoltate din versiuni concept prezentate la Salonul Auto de la Tokyo din 2023, sub supravegherea lui Ogier, care a câștigat două dintre cele opt titluri de pilot WRC cu TGR-WRT, în 2020 și 2021, și a lui Rovanperä, câștigătorul din 2022 și 2023.

Totuși, impulsul materializării proiectului a fost dat de Akio Toyoda, președintele Consiliului Director al Toyota, cunoscut și sub pseudonimul de „Morizo” pe care l-a folosit ca pilot de curse. A fost modul prin care și-a exprimat respectul și recunoștința față de piloții „care ne perfecționează și dezvoltă mașinile în raliuri”, față de echipele de raliu, organizatorii și fanii sportului cu motor.

Ambele mașini sunt propulsate de cea mai recentă versiune a motorului turbo în trei cilindri, de 1,6 litri, al lui GR Yaris care dezvoltă 280 CP și un cuplu motor maxim de 390 Nm. Iar valorile obținute sunt posibile cu ajutorul transmisiei manuale inteligente cu șase trepte (6iMT). Însă, în fiecare mașină, modurile „Gravel” și „Track” prezentate pe GR Yaris standard au fost înlocuite cu setări reprogramate reflectând preferințele personale ale fiecărui șofer pentru manevrabilitate și performanță. În plus, fiecare dintre versiunile speciale are noi caracteristici distinctive de stil exterior și interior. Să le vedem pe rând.

Ogier „rules”

Mai întâi, caroseria variantei pilotului francez are un finisaj special de vopsea Matt Stealth Grey și prezintă steagul național francez pe grila radiatorului și jantele din aliaj 18x8J BBS. Pe aripile din față sunt adăugate autocolante comemorative WRC.

Detaliile remarcabile includ, de asemenea, un spoiler spate CFRP cu design nou din fibră de carbon și etriere de frână vopsite în albastru. Autocolante TOYOTA GAZOO Racing au fost adăugate pe portierele din stânga și din dreapta și un logo Ogier Edition pe ușa din spate.

În interior există o mică plachetă de comemorare a victoriilor WRC, amplasată pe panoul de bord pe partea pasagerului, și cusături contrastante cu albastru, gri și roșu (care onorează culorile naționale franceze) pe volan. Cusăturile gri sunt folosite pentru pentru maneta schimbătorului de vitezei și a frânei de mână și pentru tapițeria scaunelor.

La ambele ediții speciale, noul instrument digital al noului GR Yaris a fost revizuit pentru includerea unor noi moduri de setări dinamice, împreună cu modul obișnuit de control AWD Normal.

În cazul lui Toyota GR Yaris Ogier Edition apar două noi moduri de control AWD: Morizo și Seb. Modul Morizo a fost dezvoltat de Morizo (Akio Toyoda) prin experiențele sale de condus în raliu. Este calibrat pentru a oferi timpi de cursă consecvenți la accelerare, accelerare parțială și frânare. Modul Seb, dezvoltat de Ogier, folosește diferențialele cu alunecare limitată Torsen din față și din spate și tracțiunea integrală pentru distribuirea cuplului pe puntea din spate, astfel încât spatele mașinii să poată fi balansat cu relativă ușurință. Acest lucru dă șoferului sentimentul că este pe deplin conectat cu mașina și îl va ajuta să obțină timpi mai buni la viteze mari.

Rovanperä „way”

Finisajul exclusiv al vopsirii caroseriei în trei nuanțe este aplicat în genul unor motive pictate chiar de designerul… căștii de curse a lui Rovanperä! Pe aripile din față sunt adăugate autocolante pentru victoriile WRC, iar pe portiere și bara de protecție spate există autocolante TOYOTA GAZOO Racing, plus o insignă Rovanperä Edition pe ușa din spate. Pe lângă jantele BBS 18x8J din aliaj ușor, mașina este echipată cu un spoiler spate cu eleron variabil CFRP, comun la Yaris GRMN (denumire generală pentru modelele în serie limitată din vârful gamei de mașini sport GR a TGR).

 

În cabină, ornamentele și cusăturile tapițeriei se potrivesc din nou cu culorile naționale ale pilotului, în acest caz albastru și gri ale Finlandei. Ca și în Ediția Ogier, o placă specială comemorează victoriile pilotului finlandez din cadrul TGR, în WRC.

Această versiune GR Yaris oferă și modul Kalle. Acesta folosește un diferențial spate cu viteză constantă și diferențiale cu alunecare limitată Torsen față și spate pentru obținerea unor caracteristici de manevrabilitate liniare, astfel încât spatele mașinii să poată fi rotit puternic în lateral atunci când intră într-o curbă și permite ca partea din față să fie „trasă” înainte călcând pedala de accelerație.

Ediția Rovanperä are și un mod Donut unic, creat special pentru cel mai tânăr campion al WRC, care este foarte priceput în drifting și mai ales în făcut cerculețe cu fumegarea anvelopelor. Aici, noul mod permite conducerea ușoară și „virarea ușă la ușă” în timpul curselor, cu un flux constant și puternic de cuplu către roțile din spate.

Edițiile Ogier și Rovanperä vor fi construite în număr strict limitat. Detaliile privind comenzile și vânzările pe piețele europene vor fi anunțate la o dată ulterioară de către distribuitorii naționali.

Vă recomandăm și:

Toyota GR Yaris reloaded

Toyota Corolla GR: Cum poți să arzi Gazoo

Toyota Yaris – Mașina anului 2021 în Europa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


3 × = douazeci sapte