Pentru pasionați, ultimul Porsche 911 adevărat nu este cea mai recentă generație, ci modelul tip 993, care a încheiat era motoarelor răcite cu aer la producătorul auto german. Iar povestea ultimului exemplar din această serie este una specială.
Apărut în urmă cu șase decenii, Porsche 911 a devenit în timp o adevărată legendă. De-a lungul a opt generații, această mașină sport din Stuttgart s-a impus ca un clasic în lumea auto. Evoluția sa a fost una constantă, deși nu fără oscilații. A patra generație, cunoscută drept „Type 993”, produsă între 1993 și 1998, a fost ultima care a avut faimosul motor Porsche flat six (șase cilindri în linie) răcit cu aer.
Pentru mulți, această generație reprezintă perfecțiunea absolută. Așadar, ce putem spune despre ultimul exemplar din această serie, scos la licitație de casa de licitații Bonhams în cadrul evenimentului „Goodwood Revival Collectors Motor Cars and Automobilia” din Anglia?
Acesta este chiar ultimul exemplar Porsche 911 Turbo cu motor răcit cu aer care a fost comercializat. Un model unic, denumit Project Gold, creat, la cererea unui client, în 2018. La origine, nu a fost înregistrat în registrul de producție și a părăsit fabrica din Zuffenhausen, în nordul Stuttgartului, pe 27 martie 1998. Ca detaliu interesant, producția seriei 993 s-a încheiat pe 31 martie, însă mașina de față nu a fost livrată imediat proprietarului său, scriitorul german Clauss Vanderbrog. Acesta a fost prieten apropiat cu Ferry Porsche, fiul legendarului Ferdinand Porsche, fondatorul companiei.
Între timp, mașina a fost trimisă la departamentul de cereri speciale, cunoscut astăzi sub numele de Porsche Exclusive Manufaktur, pentru a primi opțiuni în valoare de peste 100.000 de mărci germane (DM). Adăugând acești bani la prețul de bază de 222.500 DM, costul total a ajuns la 327.671 DM. Mașina se remarcă imediat prin culoarea Albastru Mexic, cu jante și etriere de frână asortate. Iar unele detalii, precum eliminarea ștergătorului de lunetă și a telefonului de bord, îmbunătățesc aspectul vizual.
Interiorul este la fel de impresionant, fiecare colț fiind îmbrăcat în piele de culoare albastru închis, inclusiv gurile de ventilație, rama radioului și carcasa oglinzii retrovizoare. Un detaliu deosebit este o plăcuță metalică, care aduce un omagiu lui Ferry Porsche. Acesta i-a urmat tatălui său la conducerea mărcii și a fost și el un inginer auto strălucit. Ferry a decedat la vârsta de 88 de ani, chiar în ziua în care acest exemplar de Porsche 911 Turbo a ieșit din fabrică.
Sub capota spate, motorul turbo pe benzină nu a rămas neschimbat. Deși avea inițial 408 cai-putere, proprietarul a optat pentru un kit de performanță, cunoscut sub codul WLS2 (cu un cost de aproape 20.000 DM), care a crescut puterea la 450 CP, la același nivel cu versiunea Porsche 911 Turbo S. Pachetul de performanță include și un sistem de evacuare cu patru țevi.
În cele din urmă, pe 25 septembrie 1998, acest 993 Turbo, cu numărul de șasiu 370750, a fost livrat fericitului proprietar. Totuși, acesta nu a păstrat mașina pentru mult timp, vânzând-o după mai puțin de un an. Ulterior, mașina a ajuns în posesia unui colecționar din Japonia, care a avut grijă de ea timp de șaisprezece ani înainte să o vândă în Belgia. Acolo a rămas doi ani, fiind apoi vândută în Anglia, înainte de a se întoarce în Belgia, la actualul proprietar. În cei douăzeci și șase de ani, mașina a parcurs doar 11.029 km și s-a păstrat într-o stare excelentă.
Experții de la Bonhams au estimat-o la o valoare între 830.000 și 940.000 de euro. Mulți credeau că va depăși pragul de un milion de euro la licitație. Cu toate acestea, a fost adjudecată pentru 614.200 de lire sterline, echivalentul a puțin peste 726.000 de euro.
Vă recomandăm și:
Skoda Fabia: 25 de ani de la debutul modelului de clasă mică