eVITA – Motabilitatea electrică

0
137

De pe tărâmul Marelui Will a apărut eVITA, un concept de vehicul electric (EV) de ultimă generație, accesibil și versatil, dezvoltat pentru pasagerii cu dizabilități utilizatori de scaune cu rotile.

În fapt vorbim despre WAV (Wheelchair Accessible Vehicles, vehicule cu acces pentru scaune cu rotile). Ideea era că trecerea spre electromobilitate poate deveni un fapt presant pentru utilizatorii acestora pentru că, în general, nu prea au soluții evidente sau accesibile pentru trecerea la un vehicul electric, fie el și mai mic. Așa că o abordare care să aibă incluziunea în centrul designului său (asigurarea participării active, în cazul de față a persoanelor cu dizabilități, la toate aspectele economice, sociale, culturale şi politice ale societăţii), demonstrează că un EV dedicat acestora nu-i o utopie, ci un lucru necesar. Astfel, s-ar elimina grija că în urma tranziției spre vehiculele electrice industria auto n-ar lua măsuri și n-ar colabora pentru proiectarea și producerea unor vehicule inclusive.

Primul pas

Prin intermediul studiilor de cercetare s-au obținut informații valoroase asupra punctelor nevralgice comune și a priorităților pentru pasagerii utilizatorilor de WAV. Aceștia au subliniat că soluția ar trebui să fie flexibilă și să răspundă nevoilor lor de acces fără să compromită forma în cazul designului.

Caroseria stabilită este în genul unui van dar cu tușe de MPV, în care linia elegantă a acoperișului se potrive­ș­te cu cerințele de acces și oferă spațiu adecvat pentru utilizatorii de scaune cu rotile care intră prin hayonul spate. Cu un ampatament de 2.980 mm, eVITA măsoară 4.520 mm în lungime, 1.908 mm în lățime și 1.800 mm în înălțime și răspunde, de asemenea, dorințelor pentru o amprentă la sol cât mai compactă. Pe de altă parte gândiți-vă ca la un VW Bulli EV, chiar dacă acesta are o lungime puțin peste 4,7 metri.

Gândirea „intruzivă”

Cabina are două uși față și două uși spate, ușile glisante din spate având butoane de deblocare accesibile. eVITA are un hayon divizat comandat electric, secțiunea superioară acționând ca o prelungire a acope­ri­șului pentru menținerea utilizatorilor uscați atunci când intră și ies pe vreme umedă. O rampă largă, cu unghi mic, se extinde automat din interior, cu un troliu care ajută utilizatorii de scaune rulante să intre în cabina vehiculului. Hayonul este o cerință funcțională critică cu o zonă care chiar necesită o utilizare facilă.

În plus, s-a subliniat frustrarea comună a utilizatorilor de scaune cu rotile, prin care șoferii altor vehicule parchează prea aproape de spate, făcând dificilă și adesea imposibilă coborârea rampei de acces atunci când se întorc la vehiculul lor. Prin urmare, pentru alertarea altor șoferi în timp ce staționează, eVITA folosește lumini LED eficiente din punct de vedere energetic proiectând vizual pe sol spațiul necesar rampei extinse din spatele vehiculului.

În interior, funcționalitatea și versatilitatea cabinei au fost prioritare pentru utilizatori. Un scaun rabatabil în rândul din spate oferă opțiuni flexibile care pot fi personalizate în funcție de preferințele ocupantului. Apoi, o altă cerință esențială a fost accesul celui din scaunul cu rotile la toate comenzile și funcțiile de infotainment, încălzire și aer condiționat, deoarece deseori de toate acestea beneficiază doar cei din scaunele din față. Soluția  a fost o „bară utilitară” modulară, fixată în spatele primului rând de scaune din eVITA, care oferă acces ușor la toate aceste funcții asigurând ocupantului control și independență deplină. Complet personalizabilă, bara de utilitate include și porturi de încărcare pentru dispozitivele personale și poate avea cârlige pentru agățat haine sau genți, precum și spații de depozitare ușor de utilizat, cum ar fi suporturile pentru pahare.

Platforma interioară

Esențiale pentru designul eVITA au fost poziționarea bateriei și rearanjarea componen­te­lor interne pentru reducerea înălțimii totale. Prin reproiectarea acumulatorului, poziționat acum sub podea, în spatele primului rând de scaune, s-a asigurat că aria dintre hayonul vehiculului și rân­dul din față este complet plată. Acest lucru îi permite scaunului cu rotile să se deplaseze fără pro­bleme în interior și să fie poziționat aproape de ceilalți ocupanți.

Pe de altă parte designul platformei a permis o gardă la sol de 160 mm, care este asemănătoare cu cea a unui hatchback. Acest lucru contribuie la un acces facil în interior și la creșterea spațiului liber. De asemenea, înseamnă că utilizatorul scaunului cu rotile are o poziție îmbunătățită, mai joasă, în cabină, fapt important pentru acesta. Având o înălțime similară cu ceilalți pasageri ai vehiculului, îl ajută să se sim­tă conectat cu aceștia și îmbunătățește vizibilitatea. O poziție mai înaltă, ar fi însemnat ca vizibilitatea să fie restricționată de linia acoperișului. Așezarea mai jos, combinată cu o suprafață vitrată de peste 3,5 m2 și un acoperiș panoramic decupat, asigură în schimb o vizibilita­te optimă pentru toți ocupanții vehiculului.

Poziționarea bateriei a contribuit, de asemenea, și la scăderea centrului de greutate pentru o capacitate îmbunătățită de rulare și viraj. Iar puterea ei de 50 kWh îi permite lui eVITA o autonomie anticipată de aproximativ 320 km.

Vă recomandăm și:

MG completează gama disponibilă în România cu SUV-ul electric ZS EV

Ford Transit Connect PHEV – Furgon compact

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


opt − 3 =